Výstava Made by Fire se v Brně už staví, navíc ve větších rozměrech
- 14. listopadu 2023
- Design
- autor: Eliška Koukalová
- Foto: Moravská galerie v Brně

Česko se letos světu designu na Milan Design Weeku představilo opravdu ve velkolepém pojetí. To nejlepší ze skla a porcelánu vyzdvihla výstava Made by Fire, která v Itálii nabyla úctyhodných rozměrů. Několikaměsíční putování s mezizastávkou na pražském Designbloku zakončí v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu. U příležitosti oslav 150. výročí muzea nabude Made by Fire ještě větších rozměrů. Naroste o další díla i interaktivní prvky. Přečtěte si, jaká jména a jejich tvorba výstavu tvoří.
Maxim Velčovský
Kromě architektury milánské události Made by Fire se Maxim Velčovský podílel na koncepci výstavy a u toho do ní stihl ještě přispět. V Brně navíc jako první výstavu předznamenal svou pozoruhodnou exhibicí autovraků z ukrajinské fronty. Fragmenty The Physical Possibility of Death in the Mind of Someone Living jsou už nyní k vidění pod oblakem za budovou Uměleckoprůmyslového muzea. Zhmotňují každodenní realitu lidí žijících v diametrálně odlišných podmínkách, které si lze skrze takové důkazy lépe uvědomit.

Jiří Pelcl
Pan designér, jehož jméno nelze neznat. Jiří Pelcl má za sebou velmi plodnou kariéru, kterou nedávno představila i stálá expozice v nejvyšším patře Uměleckoprůmyslového muzea, se výraznou měrou zasloužil o formování designového odvětví u nás, například z pozice rektora na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Výstava Made by Fire představí jeho sadu porcelánu Bohemia Cobalt, na kterou aplikoval klasický český cibulový dekor. Servis aktualizoval jednoduššími, méně zdobnými tvary s rozpoznatelným detailem dvojúchytek místo uch.

Jan Plecháč
Od Jiřího Pelcla leccos okoukal, než se vydal vlastní, podobně úspěšnou dráhou. Jméno Jan Plecháč je v současnosti skloňováno na poli designu asi jako jedno z nejčastějších. Nejen díky jeho každoročnímu působení v rámci Designbloku, ale také v čele sklárny Moser. To započal počinem hodným pozornosti – vázou Abbys, o které už jsme blíže také psali. Ve zkratce je nejtěžší ručně foukaný artefakt, na který byla použita hluboce modrá vycházející z historie sklárny. Její jednoduchý, a přesto velmi poutavý až brutalistní tvar v kombinaci s různými intenzitami modři z ní činí opravdového solitéra. Po vstupu do Uměleckoprůmyslového muzea si také můžete všimnout svítidel Never Ending Gglory, která Plecháče výraznou měrou proslavila.

Rony Plesl
Další velké jméno českého designu – Rony Plesl, představí plastiky z uranového skla. Ta s názvem Thorn studuje vztah mezi přírodou, tělem a spiritualitou. Tvar připomínající větev s trochou posunu perspektivy evokuje i část trnové koruny. Uranové, ve tmě svítící sklo se u nás vyrábí už od baroka. V Pleslově tvorbě hraje významnou roli, jelikož dělům s často duchovní tematikou přidává ještě další, vizuální dojem. Stejné kvality platí také v případě objektu Trees Grow from the Sky, která je iterací antických sloupových reliéfů. Skulptury doplní Pleslův lustr a ikonické série sklenic pro Rückl.

Lucie Koldová
Známá designérka a kreativní ředitelka značky Brokis samozřejmě nesměla chybět. Lucie Koldová na výstavě představuje svítidla Mona, která umně pojí prolnutí forem a materiálů. Zdroj světla totiž protíná ručně foukané svítidlo s nebývalou elegancí a tím si pohrává s naší perspektivou a vnímáním Zároveň se s nimi díky tomu prakticky manipuluje.
Jakub Berdych Krapelis
Konceptuální tvorbu umělce Jakuba Berdycha Krapelise můžete ve větší šíři obdivovat v brněnské Jurkovičově vile, kde je až do konce března sídlo výstavy Samosebou. Na výstavě Made by Fire se umělec vrací k české tradici, inspiraci našel v původně českém slovu robot. „Pro spisovatele Karla Čapka jej vynalezl jeho bratr – malíř Josef Čapek. S přihlédnutím k jeho práci jsem se snažil vtisknout jeho představě třetí rozměr,“ říká Jakub Berdych. Světelná, prostorová vitráž zaujme svými barvami i nádechem kubismu a futurismu. Objekt Robot vzešel z dílny Křehký.

Lukáš Novák
Vystavované kusy umělce s vášní pro sklo – Lukáše Nováka, přináší ukázku téměř zapomenuté české techniky Iithyalin. Co do struktury zajímavá technika, jejíž obnovení a probádání designérovi trvalo roky, vyniká díky minimalistickému tvaru váz Lost & Found. Zkoumání kořenů českého sklářství přetavil Novák až v nalezení vlastního typu skla zvaného Amaline. Od té doby se profiluje směrem k práci s barvami a kresbou, kam od začátku směřoval.

Dechem studio
Duo Michaela Tomišková a Jakub Janďourek nesladilo svůj krok pouze na cestě životem, ale také v karierních drahách, sdružených pod značku Dechem. Na výstavě se jejich studio představí prostřednictvím lamp Phenomena se vskutku filosofickou myšlenkou. Vycházejí totiž z platónské nauky o pomíjivých podobenstvích věčných, dokonalých tvarů. Pro kolekci lamp si vybrali tvary základní, které kontrastují křehkosti skla a ukazují jeho krásný barevný gradient.

Tadeáš Podracký
Pozoruhodné dílo vystaví také experimentální designér Tadeáš Podracký. Jeho ruku při tvorbě vede touha po autenticitě, momentální emoce a nepředvídatelnost. Objektem Metamorphosis ukazuje metodu kreativní destrukce. Recyklované kusy skla k sobě volně přilepil, vznikl tak organicky tvarovaný objekt bez důrazu na estetično. Váza tvořená alexandritovými střepy navíc působí, jako by v momentu destrukce přímo zamrzla. Ještě více tak podtrhuje křehkost materiálu.

Zdroj: Made by fire, Moravská galerie