Ohlédnutí za Milánem: TON i Jan Plecháč vsadili na modrou

Každoroční velkolepá událost ve světe designu Milan Design Week představila to nejlepší v oboru. České zastoupení mělo v Miláně společného jmenovatele – pronikavě modrou barvu. Pojďte se do ní ponořit.
Ohlédnutí za Milánem: TON i Jan Plecháč vsadili na modrou

Od meditativní akvamarínové modři fascinujícího tvaru bylo těžké odtrhnout oči v galerii známé kurátorky a sběratelky umění Rossany Orlandi. Mezi dalšími pozoruhodnými kousky tam byla světu představena dlouho očekávaná prvotina Jana Plecháče pro Moser. Křišťálové vázy Abyss nejsou jen jeho prvním návrhem jakožto kreativního ředitele Moseru, slouží také jako milník předznamenávající posun Moseru od tradiční sklářské výroby směrem k moderní dynamické firmě se světovou ambicí. Design váz tyto kvality zvěčňuje velmi přesvědčivě. Přestože Plecháč nazírá na design jako na objekty ke každodennímu používání, vázy Abyss jsou spíše sběratelskými kusy. 

Brutalistně osekaný zevnějšek vázy kontrastuje organicky tvarovanému vnitřku. Kousky z kolekce Abyss jsou odrazem umu českých sklářů skrznaskrz: jejich výroba pokouší hranice možného při ručním foukání skla. Vzhledem k tloušťce stěn vázy váží dvaadvacet kilo, jsou tedy nejnáročnějšími kusy, které za zdmi Moseru vznikly. Jedinečný tvar vnitřního otvoru navíc také závisí pouze na zkušenosti skláře. Stejně jako rovné stěny a ostré hrany masivní hloubky zase na zkušenostech těch, kteří sklo řežou. Díky volbě modrého odstínu, která rovněž není náhodná, navozuje celé dílo hned několik pocitů podobných ponoru do hlubin moře. Zastupuje klid nekonečné modré plochy i tenzi z nekončící hloubky. Tomu nahrává i kontrast mezi lesklým vnitřkem a matným zevnějškem vázy.

Jak už bylo naznačeno, modrý odstín designér Jan Plecháč zvolil záměrně. Ačkoliv se tento tón stal v současnosti velmi populárním, vychází spíše z historie Moseru. Začátek minulého století byl ve sklárnách ve znamení experimentu s barvením skla pod taktovkou Leo Mosera. Akvamarínová, kterou později proslavil také Yves Klein jako Kleinovu modř, byla mezi původními dochovanými vzorky barev. Vázy Abyss byly k vidění také jako součást prezentace Made by Fire představující na padesát nejvýraznějších ikon současného českého sklářství. Vzhledem k technické náročnosti čítá limitovaná kolekce Abyss 99 kousků. 

TON aktualizoval modernismus Josefa Hoffmana

V Miláně bylo slyšet také o tradičním výrobci ohýbaného nábytku TON. Společně se světovými designérskými studii představili několik novinek. Například rozšíření úspěšné kolekce 822, která pramení v legendárních návrzích Josefa Hoffmana z třicátých let. Původní design nesoucí označení 811 obohatilo švédské studio Claesson Koivisto Rune o rozpoznatelný kruhově perforovaný sedák i zádovou opěrku. Sedací nábytek je kromě verze s výpletem a té perforované nově také čalouněný. Pro ten studio navrhlo sofistikovanou konstrukci popruhů, která nabízí ještě pohodlnější sezení. 

Foto: TON

I když je odkaz k Hoffmanovu secesnímu designu naprosto evidentní, designérskému studiu se podařilo očištěním původního vizuálu nechat ještě více vyniknout charakter ohýbaného dřeva. Tím jednak vedou pozornost k tradiční řemeslné práci a dále ještě lépe zasazují design do současného kontextu.

TON také v Miláně poprvé představil konferenční stolky P.O.V. od známého designérského dua kaschkaach. Jak název napovídá, ústředním bodem návrhu je úhel pohledu. Ten chtějí designéři směřovat především na netradiční podnož stolků, která je tvořená třemi oblými částmi dohromady vytvářejícími trojúhelník. Jeho podoba je totiž s každým úhlem pohledu malinko odlišná. Což činí jinak velmi minimalistickou kolekci o poznání zajímavější. 

Foto: TON

Přestože je obvykle nábytek TONu dostupný ve více barevných variantách, při prezentaci novinek hrála prim právě výrazná modrá. A to jak v podání švédského studia, tak německých kaschkasch.

Foto: TON

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies