Výstava Made by Fire představila české sklo a porcelán na Milan Design Weeku

Made by Fire jakožto největší prezentace skla a porcelánu v novodobé historii představila českou tvorbu a um na Milano Design Week celému designovému světu. Tvorba více něž čtyř desítek autorů otevřela i palčivá témata.
Výstava Made by Fire představila české sklo a porcelán na Milan Design Weeku

Multimediální výstava Made by Fire mapující především současnou sklářskou tvorbu obsadila impozantní prostory muzea Triennale di Milano, jehož prostory prezentovaly nejeden zásadní milník designové historie. Na milánském design weeku nyní hostily díla Jiřího Pelcla, Ronyho Plesla, studia Olgoj Chorchoj, Lucie Koldové, Bommy, Brokisu, Jana Plecháče, Lasvitu, studia Dechem, nebo třeba Jakuba Berdycha Krapelis. Architekturu velikostí a rozsahem ojedinělého projektu vzniklého ve spolupráci Designbloku a Moravské galerie uchopil Maxim Velčovský a studio edit! architects.

Vstup do expozice lemovaly malby českých skláren a dalších industriálních symbolů jako tematické a historické ukotvení, na které výstava také reagovala. Rozčleněná do čtyř ideových celků: Průmysl, Adaptace, Identita, Experiment, tematizovala výzvy a události, které se v oboru projevují především v posledních letech a které se do současné podoby i budoucnosti oboru silně promítají. „Když jsme si vytvořily seznam pro nás zásadních okruhů otázek, a potom k nim začaly vybírat signifikantní díla, začalo se vyjevovat, nakolik se autorská řešení a jejich narativy překrývají, jak fluidně se mezi čtyřmi zastřešujícími kapitolami pohybují. V tom jsem cítila, že se potvrzuje jejich aktuálnost a naléhavost,“ uvedla kurátorka výstavy Danica Kovářová, která pracovala ve dvojici s Evou Slunečkovou. 

Tvůrci a tvůrkyně výstavy i všichni zastoupení umělci a umělkyně chtějí přispět k pozvednutí tradičního a v české kultuře silně zastoupeného odvětví, jakým výroba skla, porcelánu i keramiky bezpochyby je. Tím by se zachovalo kontinuum z hlediska historického kontextu, také by to jistě přispělo k ještě zřetelnější stopě Česka na světové mapě. I když Česko jako jedna z mála zemí disponuje surovinami, výrobou i kvalitním designem na jednom místě, potýká se ale s konkurencí v podobě levné asijské produkce, rostoucími náklady a otázkami o udržitelném zachování osobitého národního řemesla v kontextu globální produkce.

Druhá kurátorka Eva Slunečková v kontextu výstavy oceňuje charakter designu jako média, které expozici Made by Fire slouží především jako kritický nástroj a zrcadlo nálady společnosti, což je podle ní znát především z ateliérové tvorby. „Funguje jako svobodný prostor pro experimentování a mnohdy iniciuje diskusi o důležitých tématech. Vytváří důležité podhoubí, ze kterého pak průmysl roste a benefituje,” popsala. Více než stovka exponátů na výstavu neputovala jen z ateliérů matadorů českého skla a designu, ale také z pod rukou mladých českých designérů, u nichž kritika a experiment často ještě výrazněji tvarují výsledný produkt. 

K vidění byly kromě toho nejlepšího z řad klasické české výroby skla a porcelánu také kousky, které tato média chápaly docela jinak. Své k tomu může říct například výtvarník Stanislav Müller, který vytvořil speciální oblek z dvou a půl tisíc drobných zrcátek. Ta mají ilustrovat záměr asimilace a v přímém přenosu odrážet okolí, které se stává také součástí postavy. Mirror Man jako součást tři desítky let aktivního projektu reaguje na nadprodukci luxusu, individualismu a nedostatku sebereflexe společnosti. 

Část výstavy Made by Fire se rozprostřela také v zahradě Giardino Della Triennale, kde zeleni kontrastoval ohořelý vrak auta přímo z ukrajinského konfliktu. Byl součástí rozsáhlejší instalace loňského Signal Festivalu, kterou chtěl Maxim Velčovský na krutou každodenní realitu konfliktu a na ztráty tamních obyvatel, nejen majetkových, ale především na životech. Automobil navíc symbolizuje energetickou krizi, která kvůli Ruskému napadení Ukrajiny zasáhla kontinent a odhalila, nakolik energie slouží politickým strategiím.

Stejné prvky vzbuzovaly pozornost také ve vnitřních prostorách. „Rozhodli jsme se využít barely jako symbol ceny ropy, která ovlivňuje celou ekonomiku a určuje společenské procesy. Barel zároveň připomíná důležitost zamýšlet se nad tím, s jakou energií při výrobě pracujeme, odkud pochází a jakou za sebou nechává stopu. Připomíná také zásadní význam recyklace, proto je i celá architektura snadno rozebratelná a po skončení týdenního festivalu najde další využití,“ vysvělil Maxim Velčovský.

Výstava se na podzim tohoto roku představí také v Česku, nejdříve 4.-8. října na Designbloku, od 17. listopadu také v brněnském uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie.

Made by Fire

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies