Výstava přední české designérky skla otevírá témata síly, křehkosti a ženskosti

Tvorba současné špičky českého sklářského designu zdobí Jurkovičovu vilu. Výstava Záznam mizení představuje výběr z portfolia Kateřiny Handlové, jejíž návrhy vynikají silným emočním přesahem.
Výstava přední české designérky skla otevírá témata síly, křehkosti a ženskosti

Sklo se jako materiál nezměnilo už více než tisíciletí, o to více fascinující je, že jeho možnosti designéři stále nevyčerpali. Své by o tom mohla říct talentovaná designérka Kateřina Handlová, ona však za sebe raději nechává mluvit svou tvorbu. Obdivovat ji můžete v Jurkovičově vile Moravské galerie až do března příštího roku.

Výstava Záznam mizení v příhodných kulisách Jurkovičovy vily není pouze souborem děl a záznamem dosavadní kariéry Kateřiny Handlové, kterou završila výhrou Czech Grand Design v kategorii designér roku. Vypráví příběh reflexe sebe a svých vnitřních témat, která designérka promítla do tvorby, čímž otevírá prostor pro osobní reflexi a ponor do nitra každého z návštěvníků. "Touhle výstavou jsem chtěla dokumentovat vlastní cestu k vnitřnímu míru a svobodě. Pouti, která mě vede k přijetí mého ženství, vyrovnání se s očekáváními ostatních, s rolemi, jaké mi okolí a osud chystá. Tady ve vile jsem intenzivně pocítila také atmosféru historie a fakt, že tyhle otázky řešily i generace dívek a žen přede mnou i v době Dušana Jurkoviče a ženského vzdělávacího spolku Vesna,” shrnula Handlová.

Kateřina Handlová vyníká především ve tvorbě na pomezí umění a užitných objektů, kvalitami očekávanými spíš u volné tvorbu umělců. Zvládá kloubit obojí, k tomu několik let stojí v kreativním čele sklárny Rückl a navrhuje i pro sklárnu Bomma. Výsledná díla i vizuální jazky vyvěrá z důkladné rešerše, sebereflexe a empatie, s nimiž k návrhům přistupuje. „Sklo v podání Kateřiny Handlové namnoze překračuje své hranice. Přináší nové motivy, postupy, přidané materiály, staví archetypální tvary nebo funkční objekty do nečekaných vztahových struktur, vtahuje do designu umělecký obsah,” osvětlila kurátorka výstavy Michaela Kádnerová, která je také členkou odborné poroty Akademie designu České republiky.

Jméno Kateřina Handlová si široká veřejnost spojila a zavnímala s obdivuhodně výstižným návrhem medailí pro Mistrovství světa v hokeji 2024, jejichž brus připomínal stopy bruslí na ledě. Komunita českého designu její osobitou, gradující tvorbu, která umně pracuje s tradicí českého sklářství a aktualizuje ji, vnímá už několik let. Kromě návrhů pro Rückl a sklárnu Bomma tvořila světelné objekty pro Lasvit. Často staví sklo do nečekaných kontextů a materiálových kombinací. Jedním z výrazných milníků její kariéry byla výstava Unreality v rámci loňského Designbloku, o které jsme vás také informovali. Pozoruhodným počinem jsou také svítidla Flare od Bomma, která pomocí delikátního paprsku světla podtrhují křehkost skla.

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies