Ceny Czech Grand Design ovládl Jan Černý. Odnesl si hned dva kousky křišťálového dortu
- 11. března 2025
- Aktuality
- Design
- autor: Eliška Koukalová
- Foto: Czech Grand Design 2024, Jakub Zeman

Módního návrháře Jana Černého svět módy zná a sleduje už poměrně dlouho, do povědomí širší české veřejnosti se dostal definitivně při odtajnění návrhu pro Český olympijský a paralympijský tým. Kolekce pro sportovce tehdy názorově rozdělila českou veřejnost na půl, zapůsobila ale na všechny.
Unisex kousky vycházely z naší historie i barevnosti trikolóry, obojí reinterpretovaly do současné podoby tak zdařile, že se Černému dostalo uznání ze zahraničí možná dříve, než se probrali konzervativnější Češi. Z vyhlášení cen Czech Grand Design odchází se svou značkou Jan Société jako módní designér roku a jako Grand designér pro rok 2024, přičemž druhé zmíněné ocenění se volí napříč kategoriemi. “Dokázal proměnit silnou autorskou vizi v současný streetwearový produkt, v němž byli čeští olympionici a paralympionici nepřehlédnutelní. Výsledkem byl vizuálně atraktivní unisex komplet v barvách české trikolory v mírně posunuté barevnosti směrem k elegantnějšímu vyznění, jehož základem je výrazný plášť. Jan použil svůj signature print Rorschachova testu, k němuž ho přivedla umělecká interpretace otisků od Vladimíra Boudníka,“ popsala za Odbornou porotu Akademie designu ČR kurátorka Moravské galerie v Brně Andrea Březinová.
Nyní už také víme, kdo příští rok vystřídá Jana Plecháče a jeho výstavu ve světlíku Moravské galerie. Ocenění designér roku putovalo do rukou umělecké ředitelky Rücklu Kateřiny Handlové. Kromě kolekcí pro svou sklárnu, jako byla nepřehlédnutelná Unreality, o které jsme informovali z Designbloku, Kateřina získala ocenění poroty i za návrh medailí pro Mistrovství světa v ledním hokeji 2024.
A neměli bychom opomenout ani magická svítidla Flare pro Bomma. “Dokázala zde – skrze nápadité, ale nenápadné detaily – vnést do relativně formálního rukopisu jednoduchého svítidla přesah, který běžné funkční světlo činí uměleckým artefaktem. Svoje kvality postavené na empatii a určité filosofující zádumčivosti nakonec zužitkovala i při návrhu medailí pro hokejové mistrovství světa. Její návrh přinesl očekávaný efektní moment a zároveň zůstal důstojnou památkou pro výherce. Díky své silné vnitřní intuici, talentu a schopnosti překračovat ustálené zákonitosti je dnes Kateřina Handlová hlavní hybnou silou českého skla,“ okomentovala za Odbornou porotu produktového designu novinářka Veronika Pařízková.
U příležitosti vyhlášení cen je každoročně jedna významná osobnost uváděna i do síně slávy – letos navíc poprvé z řad fotografů. Za mimořádnou tvůrčí a pedagogickou činnost byla oceněna Libuše Jarcovjáková. Od půlky osmdesátých let žila v západním berlíně, roku 1992 se vrátila zpět do Česka a začala vyučovat fotografii na uměleckých školách. „Je paradox, že Jarcovjáková je vůbec první fotografkou nebo fotografem uvedeným do Síně slávy Czech Grand Design, ocenění pro užitou tvorbu, protože sama na zadání pracuje vzácně. Z posledních let lze zmínit kampaň pro Národní divadlo, fotografie pro knihu Mami, miluju, architektonickou knihu Projektil 33 nebo Vogue CS,“ dodal publicista a kurátor Michal Nanoru, předseda Odborné poroty fotografie Akademie designu ČR. V uplynulých dnech si fotografka také vysloužila ocenění se snímkem Ještě nejsem, kým chci být, který vypráví její žiot skrze fotografie a který získal Českého lva za nejlepší dokumentární film.
Mezi oceněnými rezonovalo i samo ocenění, které pro letošní ceny navrhlo studio Jana Plecháče. Nepřehlédnutelný a přitom průzračně křišťálový dort, který loňský Grand designér rozkrájel a podělil každého výherce, měl především symbolickou hodnotu. Perfektním řemeslným zpracováním tak potvrdil, že si loni se sklárnou Moser rozhodně zasloužil i titul výrobce roku.„Designér na svou práci nikdy není úplně sám, je to kolektivní dílo výrobce i dalších profesí. Každý oceněný získal jeden kus křišťálového dortu jako symbol toho, že jen společně tvoříme uměleckou scénu a jen průniky oborů nás mohou posouvat dál. Celistvý je tedy úplně naposledy, potom už si každý odnese svůj díl,“ vysvětlil Jan Plecháč.
Moser jako výrobce roku letos vystřídala firma Master & Master. Porotu si získali kousky z pera Jiřího Pelcla, studia Palma de Alma nebo ateliéru SAD. „Schopnost vyrobit produkt, který je dostupný a zároveň má nepřekonatelné estetické kvality, je v současných provozních podmínkách složitý úkol. V nábytkářském segmentu se výrobci dlouhodobě potýkají s rostoucími cenami materiálů, jejich nedostatkem, ale především pak konkurencí ve formě mezinárodních velkoobchodů. Přijít proto na trh s nápadem, který bude pro zákazníka atraktivní cenou i vzhledem, je obrovská výzva. Dvojice Ondřej Zita a Luděk Šteigl tuto výzvu už před několika lety přijali – a obstáli. Jejich síla je především v jednoduchém a nadčasovém designu a schopnosti chápat aktuální trendy,“ shrnula za Odbornou porotu produktového designu novinářka Veronika Pařízková. Celý záznam z udílení cen ve Stavovském divadle je k dispozici na iVysílání.
Zdroj: Czech Grand Design 2024