Boj proti vizuálnímu smogu se rozjíždí ve velkém. Vznikl návod pro 200 měst

Veronika Rút Fullerová dala dohromady Kuchařku kultivace českých měst, která radí jak systematicky odstraňovat vizuální smog ve městě. Návod teď má k dispozici 200 starostů a je zdarma ke stažení i pro veřejnost.
Boj proti vizuálnímu smogu se rozjíždí ve velkém. Vznikl návod pro 200 měst

BRNO – Designérka Veronika Rút Fullerová se vizuálnímu smogu věnuje dlouhodobě. Teď dala dohromady tým specialistů s mnohaletou praxí a přichází s přelomovou publikací. „Chtěli jsme našim členům sdružení poskytnout efektivní způsob, jak si s reklamou ve městě poradit. A to nejen v památkově chráněných oblastech, ale pro celé město. Starostové teď mají k dispozici přehledný návod, jak postupovat,“ uvedla Květa Vitvarová ze Sdružení historických sídel Čech Moravy a Slezska, které publikaci zadalo.

„Je to zásadní předěl za těch osm let, co téma vizuálního smogu ve městech řeším. Doposud nikde nebyl k dispozici přehled české legislativy kolem reklam. Často to je tak, že než se starosta rozkouká, tak volební období končí a bylo potřeba dát jasný a stručný návod, jak to řešit,“ doplňuje Veronika Rút Fullerová.

V týmu spoluautorů je Kristýna Drápalová, která poslední čtyři roky koordinovala boj proti vizuálnímu smogu v Praze a stojí za projektem Kultivovaná Praha. Urbanista Peter Bednár připojil cenné zkušenosti ohledně architektury a argumentace na podporu kultivace. Na právní rámec dohlížela právnička Anna Marie Valenová.

„Příručku jsme psali pro lidi z praxe – aby věděli, kde začít a s jakými problémy se mohou setkat. Nechtěli jsme sepsat právní referát, ale praktický návod včetně tipů z různých měst. Legislativa v oblasti vizuálního smogu je roztříštěná a občas až tragikomicky komplikovaná. Myslím, že by zákonodárci měli městům v boji s vizuálním smogem pomoci, ale než se tak stane, snažili jsme se problematiku co nejvíce zpřehlednit,“ uvedla Drápalová.

Příručka zpracovává jak reklamní nosiče, tak kultivační kroky a návod na komunikaci s veřejností. Jde o sestavení komplexního plánu kultivace, který vychází z praxe Veroniky Rút Fullerové a dlouholetých zkušeností řady profesionálů z různých oborů. Publikace tedy obsahuje navíc kroky ohledně orientačního systému města nebo také zeleně a mobiliáře.

„Když jsme v Brně vytvořili Manuál dobré praxe reklam, pojali jsme to jako širší plán a mohla jsem sledovat ten efekt v terénu i reakce z veřejnosti. Jenom vyhlášky opravdu nestačí. Posledních několik let jsem jezdila do různých měst konzultovat, co dělat s vizuálním smogem. Řešili jsme, co vlastně na radnicích potřebují, došlo ke spoustě úspěchů i neúspěchů a vyvinula jsem na základě toho vlastní princip strategie. Teď tohle své know-how dávám k dispozici zdarma ke stažení. Je to zvláštní pocit, ale jsem přesvědčená, že je nezbytné to sdílet a posouvat téma dál,“ uvedla Fullerová.

  

Příručka obsahuje také tipy na změny na celostátní úrovni, které vyplynuly z diskuzí profesionálů při tvorbě manuálu. Kuchařka kultivace českých měst vychází jako e-kniha a je k dispozici v PDF ke stažení zdarma.  

Mezi konzultanty jsou například profesionálové z CHYBIK+KRISTOF, KOGAA, krajináři Zdeněk Sendler a Lucie Radilová, zástupci Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy, Metropolitného inštitútu Bratislavy nebo specialista na světelné znečištění Radim Václavíček. Ilustrace vytvořila Dao Thi Thuy Linh.

Veronika Rút Fullerová je terapeutkou českého veřejného prostoru. Zabývá se očišťováním českých měst od vizuálního smogu od roku 2015. Vytvořila první komplexní manuál pro reklamu v Česku a zpracovala strategii kultivace pro tisíce nádraží po celé republice pro Správu železnic. Spolupracovala s Plzeňským Prazdrojem na redukci vizuálního smogu u několika tisíc partnerských provozoven v Česku a na Slovensku. Věnuje se také dobrovolnictví a edukaci v oblasti kultivace měst. 

Zde si můžete poslechnout náš podcast s Veronikou Rút Fullerovou. 

Veronika Rút
Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies