Mladé studio vyhrálo letos už druhou soutěž na revitalizaci venkovského veřejného prostoru

Srpen 15, 2022 | autor: Jan Gerych | Foto: Maroš Mitro (Portraits of Projects)

Brněnské studio Iva Stejskala AOSI bude revitalizovat Osvětovou besedu v Ivance pri Dunaji. Podobný projekt již zpracovává v Kamenném Přívoze. Opět jsme zjistili víc a přinášíme rozhovor s architektem. 

 

BRNO, IVANKA PRI DUNAJI Vítězný projekt Iva Stejskala a Jana Vrbky zachovává původní siluetu kulturního centra obce nedaleko za Bratislavou a podobně jako v Kamenném Přívoze (psali jsme zde) ji doplňuje o novou hmotu. Ta jim umožňuje přehodnotit uspořádání zázemí, takže zde vzniknou nové funkce. 

Společenský sál projde rekonstrukcí, dostane novou podlahu a akustický podhled a pod jevištěm nové šatny a zázemí pro účinkující. Ve dvorní části přibude přístavba, jež ji propojí se sálem a doplní uliční linii Náměstí sv. Rozálie. Uvnitř budou kanceláře, šatny, sociální zařízení a zázemí pro catering. Obsluhovat odtud bude možné jak sál tak dvůr. 

Použité materiály mají být střídmé a jednotící – půjde o pohledový beton s akcentem červené na baru. Výrazným poznávacím prvkem bude klikatice zhmotněná v profilu akustického podhledu v sále, nad barem, nebo v plechové střeše dostavby a lehkém pohyblivém textilním zastřešení nad dvorem. 

V urbanistické rovině návrh adekvátním způsobem doplní uliční linku. Vítězný tým správně identifikoval kvality stávajícího objektu, který očistil od dodatečných méně kvalitních vrstev a sebevědomě pracuje se všedností jeho výrazu, jenž definuje identitu nároží Náměstí sv. Rozálie," hodnotí vítězný návrh porota.

Gratuluji k letošnímu druhému vítězství v otevřené architektonické soutěži. Vypadá to, že se z vás stávají odborníci na adaptaci venkovských staveb pro kulturní a komunitní účely. Nakolik jste v soutěži v Ivance pri Dunaji vycházeli z vítězného návrhu na úpravu Šíbalova statku v Kamenném Přívozu? V čem jsou projekty příbuzné?

Projekty jsou příbuzné ve filozofii přístupu ke starým budovám, kde se nesnažíme za každou cenu bourat ani za každou cenu vše zachovat. Vyhodnocujeme existující kvality, očišťujeme od nánosů, a když je třeba, doplňujeme nový objem tak, aby splnil požadavky každodenního užívání.

Podobá se Ivanka pri Dunaji Kamennému Přívozu i v něčem dalším, než že leží za humny hlavního města?

Kromě toho, že se nachází na území, které má stále co dohánět ve vztahu k veřejnému prostoru a přístupu k historii, mě nic nenapadá. Takových obcí a měst je mnoho, každá má svůj charakter a od toho se odvíjí samotný návrh.

Jak v současnosti v Ivance pri Dunaji funguje Osvětová beseda?

Beseda v současné době slouží pro zimní přípravu fotbalistů, než se zrekonstruuje tělocvična v obci. Dále je příležitostně využívána jako dočasné zázemí v době konání různých kulturních akcí. 

Váš zásah do komplexu má přinést využití i mimo sálové aktivity, o co má jít?

Díky finančním a prostorovým limitům jsme přemýšleli nad tím, jak se stejný prostor dá využít více způsoby. Nově vzniklý dvůr by měl sloužit jako venkovní alternativa multifunkčního sálu, můžou se zde konat různé promítání, přednášky, výstavy, workshopy, vystoupení hudebních a tanečních skupin, či může sloužit jako místo pro jejich trénování. Důležitá je ale i část dne, kdy se tu žádná akce konat nebude. V ten moment je dvůr veřejně přístupný a z místnosti cateringové kuchyně může vzniknout výdejní okénko, případně bar ve foyeru může sloužit jako hospoda.

Řešíte v revitalizaci i energetickou stránku budovy? Nějaké soláry, tepelná čerpadla? 

Energetická stránka bude vycházet z možností investora a bude řešena v následujících fázích projektu. Architektura na to nespoléhá.

Porota ocenila vaši „sebevědomou práci se všedností výrazu” Osvětové besedy. Co tím myslela? Přístavba, kromě doplnění besedy, zaceluje uliční linii Náměstí sv. Rozálie. Jak přístavba komunikuje s náměstím?

Přístavba spolu se sousedními domy vymezuje geometrický prostor náměstí. Z dostavby směřují do ulice otvory jako vstup, skrze který se dá nahlédnout jak do interiéru tak i do dvora, nebo okno kanceláře zázemí. Sebevědomá práce se všedností výrazu znamená, že objekt samotný i po 90. letech existence má stále svůj charakter vycházející z kontextu okolí, který se snažíme vyzdvihnout očištěním a kontrastující dostavovanou hmotou zázemí.

Jak se rozvíjí vaše studio? Hodláte se zaměřit na podobný typ zadání jako v Ivance a Kamenném Přívozu? 

Studio se rozvíjí zatím velmi pozvolna vzhledem k tomu, jak pozvolna se rozvíjí samotné projekty. Neřekl bych, že se zaměřuji na podobný typ zadání, nicméně mi je sympatická práce s veřejným prostorem a jeho přesahem do okolí. To se dá ale aplikovat ve větší či menší míře v každém zadání. V současné době se například pracuje také na komunitním obytném souboru, který jsme vyhráli v roce 2020 ve spolupráci s Janem Vrbkem z atelieru The Büro, se kterým rovněž spolupracuji i na projektu Revitalizace Osvětové besedy.


 

Ivo Stejskal (* 1991, Brno) vystudoval Fakultu architektury VUT v Brně. Během studií v Nizozemsku na Akademii umění a architektury Fontys Hogeschool vor de Kunsten pracoval ve studiu Groosman v Rotterdamu a poté u  Dam&Partners Architecten v Amsterdamu. Po dokončení studia působil ve studiu  CHYBIK+KRISTOF. V roce 2021 založil ateliér AOSI.

AOSI

The Büro 

Autor: Jan Gerych

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies