Blue
Green

Přepínejte mezi tématy z kanceláře nebo pro zelená řešení.

ZLÍN DESIGN WEEK letos ovládají „prachy“

Oproti minulému zahajujícímu ročníku, který měl za cíl dostat design do ulic a seznámit s ním návštěvníky festivalu a obyvatele města, jsou tématem letošního ročníku ZLIN DESIGN WEEKU „prachy.“ Protože ať chceme nebo ne, peníze hrají rozhodující roli také ve světě dokonalých tvarů, materiálů a funkčních vlastností. Proto jsou letos na programu otázky jako: „Proč je design tak drahý?” „Kolik investovat do designu samotného, kolik do marketingu?” „Jak správně ohodnotit svoji práci?” Odpovědi se návštěvníci dozví na řadě odborných přednášek, jejímž záměrem je také daná témata diskutovat.

Náhodou jsme na ZDW potkali mladou designérku Charlotu Blunárovou z Brna, která loni získala 2. místo v kategorii Produktový design za návrh popisovačů Centropen a položili ji pár otázek.

Proč ses rozhodla se po roce na ZDW vrátit?

Letos jsem se vrátila především kvůli Konferenci Zlín DesignWeek, kde přednášelo 12 řečníků na téma Prachy v designu a marketingu. Byla to celodenní akce plná inspirace, a když už jsem měla příležitost podívat se do Zlína, prošla jsem si v rámci festivalu i další výstavy a workshopy.

Tématem letošního ZDW jsou prachy, jak vnímáš ty sama jejich roli v designu?

Myslím, že obzvlášť pro studenty designu jsou prachy taková velká neznámá. Na škole vám bohužel nikdo moc neřekne, jak „nacenit” svoji práci, jaké jsou náklady, kolik design stojí, jaká je jeho hodnota a jak se na trhu pohybovat, abyste se jako designér vůbec uživili. Moc se o tom nemluví. Proto si vážím několika řečníků na konferenci, kteří k tématu hovořili otevřeně. Jindra Vejvodová, která se stará o marketing v Preciosa, nám ukázala, jak pracují s rozpočty při přípravě veletržních expozic. Na začátku stojí vždy budget, podle něj se rozhoduje, co se bude realizovat. Inženýr Otto Fabri zase nastínil, jak funguje týmová spolupráce na vývoji něčeho tak revolučního jako je elektrický automobil v Tesle. Webdesignér Jerry Tvrdek představil několik různých směrů v kariéře digitálního designéra. Expert na marketing Petr Pištělák zase ukázal velice jednoduchý recept na to, jak komukoliv prodat cokoliv - stačí jen dobře pracovat s informacemi o tom, co lidé chtějí.

Co z programu si konkrétně viděla, co tě zaujalo?

Kromě samotné konference jsem se byla podívat na výstavě studentské soutěže Talent Designu, výstavě Prachy, 15 let společnosti Tescoma a také na výstavě digitálního designu Za Pixely. Nevynechala jsem ani expozice v modulech KOMA přímo ve městě. V rámci Vepřo knedlo design workshopů jsem se zúčastnila diskuze s českým designerem Petrem Novaguem. Oceňuji neformální pojetí, otevřenost a vhled do jeho praxe, který nám umožnil.

Foto: Lenka Kleinová

Foto: Lenka Kleinová

Je něco, co tě letos pozitivně překvapilo, co si myslíš, že je oproti minulému ročníku lepší?

Přijde mi, že je tady toho oproti loňskému roku více k vidění. Je skvělé, že se týden designu ve Zlíně stále rozvíjí.

Co by si doporučila těm, co se na ZDW teprve chystají.

Plán nepotřebujete, na design nyní narazíte ve Zlíně na každém rohu. Tak asi si  město v klidu projít a nechat se něčím jen tak překvapit.

Zdroj a fotografie Facebook Zlin Design Week.

 

Autor: red