Výkon lokomotiv ve vídeňské Výtopně? Utáhnou 12 piv, říkají zakladatelé a „architekti“ Budík & Fridrich

Červen 07, 2021 | autor: Jiří Hloušek | Foto: Jiří Hloušek

Vídeňská Výtopna představuje dosavadní vrchol konceptu restaurace, ve které hosty obsluhují vláčky. Petr Fridrich a Jaroslav Budík hovoří o vzniku a evoluci nápadu, který chtějí franšízovat.

 

VÍDEŇ/BRNO – Brněnské podnikatele Petra Fridricha a Jaroslava Budíka lze označit za vizionáře. Minimálně v oblasti gastra. Jejich nápad se totiž každému, kdo o něm slyšel, musel zdát doslova šílený. Napadlo je, že hosty v restauraci budou obsluhovat vedle číšníků především lokomotivy modelové železnice. Čekala je dlouhá cesta, ale dnes Výtopna úspěšně funguje v Praze na Václavském náměstí a v Paladiu, nově také ve Vídni na slavném Nachsmarktu. A překročením česko-rakouských hranic to nekončí. 

Tým Výtopny celý koncept neustále vylepšuje, od samotných vlaků, kolejí, tak i počítačového systému, který objednávky, výhybky a vlaky řídí. K tomu si vaří vlastní pivo, zpracovávjí bio hovězí a v mnoha dalších ohledech jdou vlastní cestou. 

 

Kromě vlastní vývoje a designu modelů vlaků a řídícího software, vyrábíte i stoly, koleje výhybky a drážní budovy. Nyní vaříte i vlastní pivo Mazut, zapomněl jsem na něco? 

Jaroslav Budík (JB): Vlastně už jen na pár věcí.... (smích).

Petr Fridrich (PF): Pro zjednodušení to lze rozdělit na dvě oblasti. První oblast jsou vlaky a vše kolem nich. Tam si opravdu dnes děláme už úplně všechno. Z části proto, že nás to baví, ale hlavně proto, že modelová železnice není stavěná na to, aby pracovala 12 hodin denně. Druhá oblast je gastronomie. Tam jsme se rozhodli jít co nejvíce vlastní cestou. A podporovat české producenty. Spolupracujeme s farmářem, který nám dodává býky v BIO kvalitě a my je celé zpracováváme. To znamená, že nekupujeme jen steakové maso ale děláme i vlastní klobásy, salámy paštiky a mnoho dalšího.

JB: Taky si pečeme vlastní pečivo. Co se týká nápojů, vaříme si pivo a abychom měli přece jen větší výběr, tak spolupracujeme s malými craftovými pivovary a s malými producenty tvrdého alkoholu. Úplně stejně to děláme i s nealko nápoji.

Dá se říci, jak dlouho trval vývoj obsluženého software a hardware, aby vše fungovalo podle vašich představ? Kolik na něm pracovalo lidí?

JB: Vývoj trvá už 15 let a stejně je pořád na čem pracovat a co zlepšovat.

PF.: Momentálně ve vývoji HW +SW vlaků máme 7 lidí a myslím, že to nikdy neskončí.

JB: Neskončí, protože jen na tom, o čem víme, budeme pracovat ještě pěkně dlouho. A to nemluvím o tom, o čem nevíme a jaké možnosti nám přinese budoucnost. Teď mám na mysli třeba obohacení vlaků o prvky interaktivity se zákazníky, nebo o rozšířenou realitu.

Je za vznikem nápadu Výtopny nějaká historka, nebo se jen spojila záliba v gastronomii a vláčcích? 

JB: Celé to je Petrův nápad, už jako malej byl modelář, který rád vaří a restauraci s vláčky chtěl vždycky.

PF: No kdo by taky nechtěl... 

VÝTOPNA AM NASCHMARKT

Výtopna v Praze na Václavském náměstí je dobře známá. Složitého roku 2020 jste otevřeli úplně novou Výtopnu ve Vídni. Na první pohled je patrné, že jste restauraci přizpůsobili konceptu, ne naopak. Kdo je autorem designu interiéru vídeňské Výtopny, spolupracovali jste s architektem?

JB: Spolupracovali jsme celkem s jedním architektem na jedné schůzce a dvěma architektkami asi hodinu. Pak nám došlo, že nejlepší bude zkusit to sami. Takže architektem je Petr Fridrich. 

 PF: A dodavateli, staviteli a teď už i provozovateli...

JB: Nezbývalo nám, než to zkusit sami a myslím, že se to docela povedlo. Aspoň na základě reakcí hostů a vlastně i vaší otázky.

Kolik metrů měří koleje ve Výtopně am Naschmarkt? Jaký výkon mají vaše lokomotivy, respektive kolik utáhnou nákladu?

PF: Na Nashmarktu máme cca 600m kolejí a výkon je jak uvádí ROLS ROYCE: dostatečný. Máme naše vlastní měření výkonu a to je, že vlak musí utáhnout minimálně 12 piv. To splňují všechny naše lokomotivy.

Má vídeňská pobočka nějaká regionální specifika? 

PF: Specifikum ve Vídni není vlastně žádné. Celou restauraci VÝTOPNA děláme s cílem vytvořit franchisingový koncept. A ten bude vždy stejný, nebo hodně podobný, tedy lokální + české pivo, čerstvé produkty a v případě steaků a hamburgerů hovězí maso v BIO kvalitě.

Chystáte nějaké tematické večery pro fanoušky modelových kolejišť?

JB: Už jsme kontaktovali modelářský klub ve Vídni a vypadá to, že určitě navážeme nějakou formu spolupráce.

Bude možné si kromě vašeho merche koupit také vaše vlaky? Kolik budou stát? 

PF: Zatím ještě vlaky neprodáváme. Už jsme měli několik zájemců, ale ty vlaky jsou vlastně takové naše know-how. Uvidíme do budoucna.

Vaše podniky jsou rájem pro milovníky Instagramu. Plánujete nějakou soutěž o nejlepší fotku s daných #hashtagem?

PF: No upřímně řečeno, na tuto myšlenku jste nás přivedl až svojí otázkou, a docela se nám líbí. Určitě něco vymyslíme.

Jakým způsobem jsou vaši zákazníci chráněni z hygienického hlediska? 

PF: Veškeré jídlo, které vozíme je v přepravováno v nahřátých litinových kontejnerech, kde spodní část slouží po vyložení z vagonu jako talíř a horní část jako víko během cesty vlaku z kuchyně až před naše hosty. Nápoje jako třeba pivo můžeme na přání zákazníka opatřit víčkem, ale ačkoli tuto možnost nabízíme, moc o to zájem není.

S jakým měřítkem vlaků pracujete a jde o zmenšeniny skutečných vozů?

PF: Jedná se o měřítko 1:32, ale nejde o zmenšeniny skutečných vozů. Říkali jsme si, že když už si vše vyrábíme, tak si můžeme dělat i vlastní design. Na jedné straně je to výhoda, že nás nikdo nemůže kontrolovat, jestli jsme modelově správně a na druhé straně nás to i víc baví.

JB: Navíc tím pádem nemáme žádný limit. Můžeme si dělat lokomotivy jako z MAD MAXU. 

Mají vlaky a mosty nějaké bezpečností prvky? 

PF: Mosty jsou napojeny na EPS (elektrická požární signalizace). V případě požáru se všechny automaticky otevřou.

Výtopna jako frančíza 

Od začátku hovoříte o tom, že cílem je franšízing. Co musejí případní zájemci o franšízu splnit za podmínky? 

JB: Chceme VYTOPNU dostat do světa a tam být úspěšní.  Zatím se nám jako nejlepší postup zdá začít v evropských velkoměstech vždy s jednou velkou VYTOPNOU s minimálně 200 místy. Tak jak tomu je v Praze a ve Vídni. Co se týká podmínek pro franchisanty, tak je potřeba být nejen nadšenec do vlaků, ale taky dobrý restauratér, protože ať jsou vláčky sebelepší, zisk pořád jde z prodeje kvalitního jídla, pití a z toho, že se k nám budou zákazníci vracet a doporučovat nás. 

PF: Jsme schopni se na nových restauracích i sami finančně a provozně podílet, ale nebráníme se ani vstupu investorů, kteří by nám pomohli se rozvíjet ještě rychleji.

V jakých zemích by se vlaky Výtopny v budoucnu mohly rozjet? 

JB: Měli jsme, nebo máme zájemce s celého světa, nejen z Číny a USA, ale např. z Ruska, Ukrainy, Polska, Srbska, Francie, Německa, Itálie, Švýcarska, ale taky z takových států jako je JAR, Argentina, Austrálie, nebo Dubai.  Se všemi proběhla, nebo probíhají jednání, ale samozřejmě vzhledem k situaci s Covidem se teď asi všechno pozdrží.

Máte nějaký řekněme odvážný sen? 

PF: Myslím, že by bylo super udělat MEGA VYTOPNU třeba pro 1000+ lidí. Tam bysme se mohli s vlaky opravdu vyřádit.

Odkud pochází maso v současných pobočkách?

JB: Spolupracujeme s farmářem panem Adamírou.

VÝTOPNA v čase
2006 první provozovna v Brně
2010 první provozovna v Praze na Václavském náměstí
2015 druhá provozovna v Praze v OC Palladium
2020 první provozovna ve Vídni

Petr Friedrich Věk: 46
povolání/vzdělání: kuchař
předchozí projekty: VÝTOPNA
koníčky: vlaky, pivo a maso 

Jaromír Budík
věk: 52
povolání/vzdělání: VŠ stavební
předchozí projekty: NORDSEE, VÝTOPNA

Fotografie: jirihlousek.photo

Autor: Jiří Hloušek

Šéfredaktor blogu archSPACE je fotografem, textařem a obdivovatelem dobré architektury. Absolvent FSS MU – Mediální studia a žurnalistika.