Visual Stage na Pohodě letos představí snad největší umělecké dílo Slovenska

Červen 02, 2022 | autor: Jan Gerych | Foto: Juraj Gábor a OZ Truc Sphérique pokud není uvedeno jinak

Slovenský festival Pohoda se neomezuje jen na hudbu, na Visual Stage představuje i současné vizuální umění. Letos je naplánovaná výstava jediného díla – Sphéry Juraje Gábora. 

 

TRENČÍN Šestý ročník Visual Stage na festivalu Pohoda představí jediné dílo – 17 metrovou Sphéru Juraje Gábora. V nejbližších dnech dojde na její přesun ze žilinské synagogy, pro niž původně vznikla. 

Synagogu v Žilině navrhl na základě vítězství v soutěži německý architekt a industriální designér Peter Behrens. Postavena byla v roce 1931. Inspirovala ji jedna ze tří nejposvátnějších židovských staveb Ráchelin hrob, takže je také zastřešena kupolí. Právě ta stála na počátku Sphéry Juraje Gábora. 

Foto Eva Truncová

 

Synagoga je jednou z nejhodnotnějších modernistických staveb na Slovensku a po zevrubné rekonstrukci završené v roce 2017 začala sloužit jako výstavní síň. Díky tomu sem Juraj Gábor postavil svoji Sphéru, která zrcadlí stropní kupoli a pomáhá jí dotvářet uvnitř stavby pomyslnou kouli – sféru. Dřevěná konstrukce vyplňovala prostor synagogy 17 měsíců. Nešlo o samoúčelný program, Sphéra sloužila jako pódium a rámec pro další umělecký program výstav, přednášek a happeningů. 

Sphéra se stala zásadní kulturní událostí na Slovensku, a protože autor od začátku počítal s následným umístěním do krajiny, panovala obecná zvědavost nad jejím dalším životem. Juraj Gábor o svém umění přemýšlí podobně jako o živých bytostech, a tedy předjímá jejich stárnutí a konec. Už v Žilině uvažoval o osudu Sphéry a její postupné proměně v exteriérových podmínkách. Kde jeho ikonické dílo dožije, ještě nevíme, první příležitost zažít je venku však nastane na oblíbeném festivalu Pohoda v Trenčíně od 7. do 9. července.

Přečtěte si umělcovo vyjádření k chystané výstavě Sphéry na Pohodě.

Sphéra je dokonalé platónske teleso no nič v skutočnosti nieje dokonalé ani dokonané. V Novej synagóge v Žiline dal podnet k jej materializovaniu, dokončeniu Peter Behrens, ktorý jej výsekom zastrešil centrálny chrámový priestor. V priebehu 17-tich mesiacov sme zvyšok Sphéry drevenou konštrukciou dostavovali, a umelcami, umením a návštevníkmi napĺňali, aby sme v týchto dňoch tento materiál a s naň nabalenú spiritualitu preniesli do horizontálne placatej kozmickej krajiny" v Trenčíne. 

Neraz som túžil vytvoriť niečo ako lietadlo, to sa mi v živote nepodarilo a asi sa mi to ani nepodarí, ale na mesiac a pol na letisku pristanem".

Znak nebeskej klenby - kupolu s hviezdou Synagógy vymením za otvorené nebo (pre niekoho nebeskú klenbu),  kde sa budeme cez kruhový priezor pozerať na nezastaviteľnú premenlivosť oblohy i hviezd a všetko nad nami.

Dielo Sphéra (originálne Completing The Sphere) vypointuje v niečom novom dva predošlé ročníky festivalu: Pohoda in the Air - Pohoda on the Ground. Tie vytvorili pre krátkodobé umiestnenie Sphéry skvelý kontext, ktorého potenciál ešte len naživo zažijeme.

Hlavnou témou diela je pre mňa vertikálne prepojenie toho čo je hore - nedotknuteľné nepodmaniteľné, nehmotné, s tým či je nám na dotyk, materiálne, blízko zeme po ktorej kráčame kým vzlietneme či inak vystúpame.

Skvelé je že budeme na letiskovej placke totálne prví, aby sme drevenú guľovitú misku na nehmotnú Sphéru mohli postaviť do začiatku festivalu. 

Priestor diela bude všeličím, no verím že zostane vizuálnou oázou, drobným lesíkom na otvorenej pláni plnej rozmanitého životodarného takmer neutíchajúceho zvukového enviromentu Pohody.

Sphéra skúša našu odvahu zažiť prázdno, proste nič. V celkovej architektúre pódií, stanov, bufetov, záchodov, parkovísk, betónových a trávnatých plôch bude jej konštrukcia spletitou ale aj pravidelnou kresbou v priestore. Bude rozoznateľným miestom za ktorým poputujeme, aby sme si tam našli chládok, aby sme si odpočinuli, aby sme sa porozhliadli z vyššia na festival, aby sme si vypočuli diskusie alebo ich viedli s inými ľuďmi. Bude to miesto pre prejavenie sa. Umelecké performatívne i amatérske prejavy, drobnejšie hudobné vstupy.  Sám som zvedavý koľko prázdneho programového miesta v nej dokážeme vytvoriť, aby si vo Sphére mohli tvoriť program ľudia sami. 

Dielo vytvára len takú škrupinu" ktorá čiastočne vymedzuje to, čo je vonku a to, čo je vo vnútri. Bude stále zvukovo a vizuálne priestupným rozhraním, kde sa budeme môcť stretať 24 hodín denne.“

Juraj Gábor se narodil  v roce 1985 v Lučenci, žije v Žilině a Brezničce na Slovensku. Vystudoval Vysokou školu výtvarného umení v Bratislavě a absolvoval stáž na Eesti Kunstiakadeemia v Tallinnu v Estonsku. V roce 2017 vyhrál Cenu Nadácie Tatra banky za umenie v kategorii Mladý tvorca.  

Autor: Jan Gerych

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies