Vilnius bojuje s přebujelou individuální autodopravou klastrem sdílené mobility

Červen 17, 2022 | autor: Jan Gerych | Foto: Saulius Žiūra

Litevská metropole propaguje sdílení aut, aby navýšila udržitelné cestování a snížila počet aut ve městě. Přesvědčuje obyvatele, aby přešli z osobních aut na sdílená a založila proto Vilnius Shared Mobility Hub. 

 

VILNIUS, LITVA – Sdílení aut ve Vilniusu funguje už přes deset let a ročně se tak uskuteční kolem jednoho a půl milionu jízd. Každý pátý obyvatel někdy služby využil a je zde 800 sdílených aut na milion obyvatel, což z města dělá evropskou jedničku v carsharingu. Radnice teď ve spolupráci s místními podnikateli založila klastr Vilnius Shared Mobility Hub, jenž má usnadnit obyvatelům přechod od vlastních aut na sdílená. Cílem je snížit v ulicích jejich celkový počet. 

Jen v roce 2020 se ve Vilniusu díky carsharingu snížily emise CO2 o 2200 tun a od nového klastru se očekávají velké věci. Jedno sdílené auto vynahradí 12 osobních, takže se zásadně omezí množství zaparkovaných vozidel. Auta ostatně stráví zaparkovaná 96% všeho času. Sdílené vozy jsou také příslibem pro bezpečnost, protože jsou nové, udržované a bezohlední řidiči mají zákaz je používat.

„Vilnius Shared Mobility Hub nejen nakopne systém sdílení aut, otevře také nové možnosti pro utváření image města. Méně místa pro osobní vozy umožní udělat ulice zelenější výsadbou stromů a keřů. Jako carsharingová jednička v Evropě bereme klastr mobility jako milník, který může inspirovat ostatní města svou dobrou praxí a učinit náš region environmentálně uvědomnělejší,” uvedl primátor Vilniusu Remigijus Šimašius.

Na hubu se podílí magistrát, průkopník sdílené mobility v zemi CityBee, první plně elektrická carsharingová společnost v Litvě SPARK, mezinárodní společnost Bolt, platforma pro sdílení elektrických skútrů Skok, městský hromadný dopravce Susisiekimo paslaugos a oficiální turistická a byznysová agentura Go Vilnius.  

Spolupráce výše zmíněných má přiblížit cíle plánu města na udržitelnou mobilitu: snížit celkový počet aut v ulicích, navýšit poměr sdílených jízd přes 2% veškerého cestování, snížit užití osobních aut o 30% a propagovat veřejnou dopravu stejně jako alternativní dopravní prostředky jako elektrické skútry, kola atd. Plán se má stát skutečností do roku 2030.

Go Vilnius

Autor: Jan Gerych

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies