Dost učitelů věří dezinformacím, říká Veronika Batelková ze Zvolsi.info

Červenec 07, 2022 | autor: Jan Gerych | Foto: Zlin Design Week a Zvolsi.info

Multimediální výstava Designformace proběhla na Zlin Design Weeku jako třetí počin svého druhu v Evropě. Prezentovala prototypy digitálních pomůcek pro výuku mediální gramotnosti na školách. 

 

ZLÍN, BRNO – Spolupráce několika organizací a univerzit vyústila v interaktivní multimediální výstavu Designformace, jež proběhla v květnu na Zlin Design Weeku. Prezentovala návrhy digitálních pomůcek pro výuku mediální gramotnosti a prototyp Vyřeš pizza záhadu, který si mohli návštěvníci vyzkoušet na vlastní kůži. Předsedkyni spolku Zvolsi.info jsme se zeptali na podrobnostii. 

Zvolsi.info je organizace, která se zabývá vzděláváním o dezinformacích, mediální gramotnosti, informační a digitální gramotnosti. Jak vznikl projekt Designformace? 

Jde nám o výrobu pomůcek na výuku mediální gramotnosti. Spojili jsme různé organizace a univerzity a ošetřili to výzkumem. Karolína Šimková z Karlovy Univerzity udělala výzkum s osmi učiteli, kteří učí mediální výchovu a zjistila, co jim činí při výuce největší problém. Její výsledky jsme představili studentům Ateliéru digitálního designu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a oni na základě výsledků a našich znalostí o dezinformacích a internetu navrhli konkrétní pomůcky pro učitele. 

Zatím jsou to prototypy digitálních pomůcek a jedna z nich je naprogramovaná. Využívají digitální design, aby pomohly vysvětlit některá těžká témata deepfake videa nebo dezinformace obecně. Digitální design to pomáhá vyjádřit interaktivně a zajímavě esteticky.

Můžete některé popsat?

Bylo jich víc, ale na výstavu jsme vybrali 6 nejzrealizovatelnějších. Ten jeden naprogramovaný se jmenuje Vyřeš pizza záhadu. Je to klikačka, která se přinese do třídy, studenti se rozdělí do dvou skupin, každá dostává jiné informace a podle nich si udělají názor na danou kauzu. V tomto případě, že někdo nelegálně pěstuje ananas a dává ho na pizzu. Schválně jsme vybrali „nepolitické” téma. Je to pomůcka, která rozproudí diskuzi. Má jim ukázat jednotlivé prvky dezinformací na konkrétním příběhu a taky fakt, že ne každý dostává ty stejné informace.    

Hlavní je na tom digitální design. Je hravý, přístupný studentům. Problém je, když sedí 45 minut ve třídě a někdo jim tam něco říká, že si z toho často neodnesou tolik. Tohle je interaktivně zapojí, je to esteticky řešené a přitažlivé pro danou cílovou skupinu. 

Většina nástrojů je dělaná pro počítač, tento konkrétně je mobilní aplikace. Z výzkumu nám vyšlo, že k mobilům přistupují učitelé různě, někteří je povolují, jiní zakazují. K počítači mají studenti přístup všude a většinou učitelé oceňují, že mají materiály pro počítač. Přivedou pak studenty do místnosti na informatiku a tam si to proklikají. Dá se to probrat i na interaktivní tabuli.   

Jaký měla výstava ohlas? 

Na vernisáži byly samé pozitivní ohlasy. Po celý týden jsme pořádali přednášky, kam chodily střední školy. Měly komentované prohlídky a žáci si rovnou vyzkoušeli prototyp hry. Stáhli si jej přes QR kód a dávali nám zpětnou vazbu. Komentovanou výstavu si za týden prošlo asi 120 studentů plus další návštěvníci Design Weeku. 

Kde se učí mediální gramotnost? 

V rámcovém vzdělávacím programu je zařazena už na základních školách. Není to samostatný předmět, ale průřezové téma. Záleží na každé škole, jak si to začlení do jednotlivých předmětů. Někde si udělají projektový den jednou za rok, jinde mají vlastní předmět, jinde se toho občas dotknou v občanské výchově, občas v českém jazyce. I toto jsme při navrhování zvažovali, aby se to dalo použít ve dvouhodinové přednášce, stejně jako v samostatném předmětu. Je to škálovatelné a dá se na to různě navazovat.

Jaká je u nás úroveň mediální gramotnosti?

Řekla bych, že se to zlepšuje, jsou tam dost mezery. Z našeho výzkumu vyplynulo, že na toto téma učitelé ve výuce nemají čas. Ale posunulo se to, za posledních 5 let se objevilo spoustu metodických příruček pro učitele. My jsme vydali příručku pro studenty druhého stupně a střední školy, která se jmenuje Rozšifruj zprávy. Učitelé tam mají metodiku, se kterou mohou pracovat. Člověk v tísni má projekt Jeden svět na školách, který má nějaké materiály. Učitelé ale nemají čas se tím probírat a učit se metodiku, nevědí, co z toho použít. 

Občas se stane, že sám učitel šíří dezinformace.

Ano, nedávno jsme měli takový případ. Taky jsem viděla výzkumy, že docela dost učitelů věří dezinformacím. Je to problém, chtělo by jít o krok výš a vzdělat primárně učitele. Některé pedagogické fakulty se o to snaží, jde to ale pomalu, protože reakce na problém je vždy pomalejší než problém samotný.

Budete shánět finance pro pokračování projektu?

V prvním případě jsme chtěli ukázat, že to jde, že lze vystavit dezinformace. Je to první případ v Česku a třetí v Evropě, kdy se někdo pokusil vystavit dezinformace. Po Izraeli a Paříži jsme třetí. Chtěli jsme ukázat možnosti designu, který se moc nevyužívá, přitom má ve vzdělávání velký potenciál vysvětlovat těžká a složitá témata. To se nám podařilo a teď uvidíme, jak se nám s tím podaří pokračovat. Pro organizování této výstavy v regionech a také na naprogramování dalších aplikací a jejich distribuci do škol by se nám samozřejmě finance hodily.  

Není to ale jediný projekt, co Zvolsi.info dělá, takže to nebude tak, že bychom do toho teď vrhli 100 % naší energie. Děláme i další projekty. Chceme na výstavě a prototypech pracovat postupně vedle dalších aktivit. Obvykle děláme přednášky, jezdíme po školách s workshopy, takže přijedeme fyzicky a učitel už nemusí nic dělat. Bokem pak vytváříme takové různé projekty, protože nemůžeme být všude, tak aby si učitelé mohli vybrat něco, s čím to zvládnou v hodině sami. Přemýšleli jsme i nad přípravou putovní výstavy a taky, že bychom s podobným zadáním oslovili podobné školy. 

Veronika Batelková se narodila v roce 1996 v Jindřichově Hradci. Vystudovala žurnalistiku a politologii na Fakultě sociálních studií MU. Od roku 2020 je předsedkyní spolku Zvol si info, který se zabývá bojem s dezinformacemi. Aktuálně dokončuje magisterský program informačních studií a knihovnictví na Filozofické fakultě MU a zaměřuje se na informační gramotnost. 

Zvolsi.info

Autor: Jan Gerych

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies