V novém kampusu se nejlepší umělecká škola pustí do robotiky a nových realit

Royal College of Art oficiálně zahájila provoz nového kampusu od Herzog & de Meuron a zveřejnila strategii vývoje pro příštích pět let.
V novém kampusu se nejlepší umělecká škola pustí do robotiky a nových realit

LONDON – Royal College of Art vychází opakovaně jako nejlepší umělecká vysoká škola na světě (podle britského průzkumu QS World University Rankings). Byla založena v roce 1837 a poskytuje magisterské a postgraduální studium architektury, umění, humanitních studií, komunikace, designu a interdisciplinární výzkum. Mezi absolventy jsou režisér Ridley Scott, umělec David Hockney nebo James Dyson, který dnes prodává cool vysavače. 

V poslední dekádě škola prochází významným rozvojem a navyšuje počet studentů, kteří sem míří z celého světa. Součástí procesu je nový kampus v Battersea navržený švýcarskou kanceláří Herzog & de Meuron. Jejich návrh vytvořil program pro vzdělání, výzkum a podnikání založené na tvůrčích možnostech průniku vědy, umění a designu. 

Největší investice v historii školy vyrostla hned přes ulici od stávajících budov Dyson a Woo v kreativní čtvrti v Battersea, kde zabírá celý uliční blok. Komplex pro tisícovku studentů nejen rozšíří kapacitu instituce, ztělesňuje její příklon k technickým oborům, v Británii označovaným zkratkou STEAM (Science, Technology, Engineering, Art a Mathematics). V postgraduálním studiu se tu můžete věnovat matematické informatice, materiálové vědě, robotice, pokročilé výrobě, komplexním vizualizacím a datové vědě nebo smart mobilitě. 

Ze společného přízemního podstavce vyrůstá robustní čtyřpodlažní Studio Building a materiálově odlišená osmipodlažní Research and Innovation Building. Studiová budova skrývá ateliéry pro sochařství, umění, video, film a design, v budově výzkumu a inovací sídlí obory STEAM. Stavba je jednoduchá flexibilní architektura připravená k možným budoucím adaptacím, zdůrazňuje propojení činností a oborů a jejich spolupráci.  

Nosnou strukturu dělají betonové desky podpírané v osmimetrovém modulu ocelovými rourami vylitými betonem. Přízemní základnu pokrývá plášť cihel kladených vlámskou vazbou s místně perforovanou vyzdívkou kvůli světlu nebo ventilaci v ateliérech. Studio Building obepínají po celém obvodu balkóny, které umožňují přestávky na vzduchu a zároveň stíní podlažím pod sebou. I zde tvoří povrch cihly, kladené v opačném vzoru než v přízemí. Ředitel architektonické kanceláře John O’Mara jejich plastické provedení žoviálně přirovnává k ochlupení. Samotný Jacques Herzog při otevření označil cihlový prvek za „příchuť tradice a možná dokonce skromnosti”. Dvě řady továrních trojúhelníkových světlíků na střeše pouští dovnitř dostatek přirozeného světla a architektonicky odkazují k okolní zástavbě.

Druhé křídlo výzkumu a inovací opouští cihlový design a je vertikálně opláštěno lamelami z recyklovaného hliníku. Ty slouží k regulaci slunečního svitu, průhledů do interiéru a usnadňují přirozenou ventilaci. Budova je v pasivním energetickém standardu a dosáhla na certifikaci BREEAM Excellent. Beton obsahuje podíl náhražek cementu (méně emisí CO2 při hašení vápna) a jeho hmota přispívá k teplotní stabilitě uvnitř. Nechybí solární elektrárna na jinak modrých a hnědých střechách. (Modrá představuje odvodňovací systém s vysazenou vegetací, hnědá je pouze substrát připraven pojmout náletová semena a vytvořit divoký neudržovaný porost.) 

Nový kampus urbanisticky navazuje na původní Viktoriánskou uliční síť a je otevřený k volnému průchodu. Má být součástí čtvrti, ne se před ní uzavírat. Centrální aula nazvaná The Hangar je ze dvou stran přístupná obřími hasičskými vraty, takže se může tamních akcí zúčastnit kterýkoliv kolemjdoucí. V nejbližším sousedství ostatně sídlí Vivienne Westwood nebo Foster + Partners. 

Při příležitosti uvedení kampusu do plného provozu zveřejnila Royal College of Art strategický plán vývoje pro příštích pět let. Chce i nadále lákat největší světové kapacity a přispět k řešení čtyř klíčových výzev 21. století – mobilitě a urbanismu, klimatické krizi a cirkulární ekonomice, stárnoucí populaci a inkluzi, designu a umělé inteligenci. Pomocí více stipendií a finanční podpoře chtějí zdvonásobit počet studentů z okrajových komunit a v neposlední řadě nakopnout královské hospodářství přílivem start-upů. 

Rozvoj a růst školy může vyvolávat obavy o zachování neformálního volného prostředí, kde může kvést kreativita, a obavám z umrtvujícího korporátního pojetí studia. Pragmatický, strohý, avšak charakterní kampus od Herzog & de Meuron, mezi jejichž londýnské realizace se řadí taky Tate Modern, je však dostatečně bohatý prostor, jenž se dá užívat množstvím způsobů. Působí v souladu s odhodláním autorů, navrhovat budovy s názorem raději než líbivé.      

Herzog & de Meuron

Partnerem článku je největší český výrobce cihelného materiálu společnost HELUZ.

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies