Bydlení pro 15 tisíc Brňanů, zelené vnitrobloky a střechy a další bulvár slibuje územní studie čtvrti Trnitá

Duben 15, 2021 | autor: red | Foto: KAM Brno

Území jižně od brněnského historického jádra dekády zarůstalo trávou a náletovými dřevinami. Do pěti let tam má začít růst nová čtvrť, což Kancelář architekta města Brna označuje za největší událost od pádu městských hradeb.

 

Brno – Rozvoj jižního centra zůstával desítky let zablokován kvůli sporům o poloze nového nádraží. V roce 2018 se Zastupitelé města i kraje shodli, že má nové nádraží stát u řeky, a tím rozhodli také o další podobě nové čtvrti. Následujícího roku začala Kancelář architekta města Brna (KAM) aktualizovat územní studii čtvrti Trnitá. Úkolem bylo navrhnout nebo zpřesnit dopravní a technickou infrastrukturu, protipovodňová opatření, podobu ulic a veřejných prostranství, nastavit výškovou regulaci budov nebo určit významná místa vhodná pro vypsání architektonických soutěží.

Územní studie nastavuje hlavní limity pro výstavbu ve čtvrti. Například požaduje, aby v každém bloku bylo vždy zastoupeno alespoň 30 % bydlení a 30 % zeleně. „Pomocí závazných regulativů chceme zajistit, aby nová čtvrť byla smíšená a s převahou bydlení a aby zde byl dostatek zeleně a zelených vnitrobloků. Mimo jiné požadujeme, aby ve vybraných blocích byly přístupné terasy a vyhlídky jako veřejné prostory a aby všechny střechy byly navrženy jako zelené,“ řekl ředitel KAM Michal Sedláček.

Trnitá nabídne bydlení až pro 15 tisíc lidí, veřejné a kancelářské budovy i široké možnosti trávení volného času. Bude to čtvrť lemovaná parkem a oživeným nábřežím Svratky s novým hlavním nádražím. Jejím centrem povede padesát metrů široký bulvár, který bude lemován obchody a službami v přízemí domů a stromořadími. Důležitými prvky bulváru jsou široké chodníky a pruhy pro cyklisty. Jeho součástí bude tramvajová a motorová doprava.

Nové trasy MHD

Tramvajová trať povede z centra bulvárem až k novému hlavnímu nádraží, odtud dále směrem k Plotní a mostu přes Svratku. Směry nezajištěné tramvajemi budou obsluhovány autobusy nebo trolejbusy. Vzniknout by měly dvě nové trasy – Brněnskou třídou, souběžnou s Kolištěm, ve směru k Lužánkám a ulicemi Vojtovou a Vinohrady přes Červený kopec k bohunickému kampusu.

„Současně s výstavbou nového nádraží předpokládáme výstavbu jižní části Velkého městského okruhu, který se kříží se stávajícím i budoucím kolejištěm, a jeho stavba tak musí být koordinována s přestavbou železnice. Cílem stavby této části okruhu je, kromě napojení nového nádraží, nabídnout alternativu průjezdu ulicemi budoucí čtvrti, jako jsou Opuštěná nebo Zvonařka, které by se díky tomu mohly zklidnit,“ dodal vedoucí oddělení dopravy KAM Martin Všetečka. 

Městské nábřeží i parky

Územní studie je pro Brno důležitý posun v přípravě nové čtvrti, tím dalším je teď výstavba potřebné infrastruktury a protipovodňových opatření. Součástí studie je také požadavek na zajištění správného hospodaření s dešťovou vodou jako ochrany před klimatickými změnami.

„Aktuálně připravujeme projekt na výstavbu přírodě blízkých protipovodňových opatření na Svratce v úseku kolem nového hlavního nádraží. Na levém břehu vznikne městské nábřeží, na pravém břehu počítáme s parkem, který bude v případě povodní fungovat pro zadržování vody,“ upřesnil vedoucí oddělení městské infrastruktury KAM Radim Vítek.

Studie bude sloužit jako podklad pro změny stávajícího územního plánu, nebo úpravy návrhu nového. Ten má začít platit na konci roku 2022. Více informací najdete zde.

 

Autor: red