Jak by toto dopadlo u nás? Ve Vídni si obyvatelé odhlasovali úpravu Argentinské dle nizozemského vzoru

VÍDEŇ – Obyvatelé v okolí Argentinské si ve Vídni odhlasovali, že zde místo aut dostanou přednost kola. Magistrát chystá přeměnu na cykloulici podle nizozemského vzoru. S novou podobou ulice a omezením prostoru pro auta přibude bonusem i nová zeleň a kvalitnější veřejný prostor.
V Praze se jedná o součást severojižní magistrály; ulice v nejširších místech dosahuje šesti pruhů, v nichž dominuje individuální automobilová doprava směřující do vzdálenějších čtvrtí. Vídeňskou Argentinierstraße vedoucí v klasické činžovní zástavbě využívají obyvatelé rakouského hlavního města jako nejpřímější spojnici mezi centrem a hlavním nádražím, respektive jižnější částí metropole. Místo za volantem při tom však sedí za řídítky bicyklů. A protože kapacita cyklistům přestala stačit, za loňský rok jich zde Vídeň napočítala přes milion, zahájí město zásadní proměnu celé ulice. Debata začala před deseti lety a zejména v rozhodujících okamžicích posledního roku do ní zásadní mírou promluvili místní obyvatelé.
Chceme méně aut, rozhodli místní
Vloni v dubnu dostali obyvatelé Argentinierstraße a okolní čtvrti po informační kampani možnost hlasovat o tom, jaké další parametry vedle zlepšení dopravní bezpečnosti a podmínek pro jízdní kola by budoucí podoba ulice měla především splňovat. Z více než 1 200 platných odpovědních lístků a online dotazníků vyplynulo, že pro místní obyvatele jsou na stupnici od 1 do 4 klíčové zelené plochy, ochlazení a méně asfaltu (průměrná hodnota 1,94), následované zklidněním dopravy a snížením tranzitu (2,37) společně s větším prostorem pro chůzi, širšími chodníky či lavičkami pro trávení volného času (také 2,37). Nejnižší váhu, a to s výrazným odstupem, přisoudili místní co nejvyššímu počtu parkovacích míst (3,32). Poznatky z ankety následně vídeňská samospráva zohlednila při tvorbě konceptu budoucí podoby ulice a obyvatelé dostali opět možnost hlasovat, tentokrát o preferovaném návrhu jejího budoucího uspořádání.
Pro červnové hlasování představila Vídeň dva návrhy. Varianta A se držela stávající podoby ulice a předpokládala spíše jen rozšíření cyklopruhů při zachovaném rozdělení ulice na automobilový pruh, cyklopruhy a chodníky. Inovativnější varianta B navrhovala přeměnu automobilového pruhu na zklidněný dopravní pruh sdílený cyklisty i řidiči, ovšem s preferencí jízdních kol. Sloučením obou druhů dopravy mohlo zároveň vzniknout více místa pro chodce, parkující vozy i zeleň. Hlasování se tentokrát zúčastnilo dokonce přes 10 000 obyvatel blízkého okolí, kteří valnou většinou 85,5 procent hlasovali pro inovativnější druhý návrh. Zástupci radnice místní městské části, magistrátu i vídeňské agentury pro mobilitu proto získali jednoznačné zadání, s nímž vstoupili do poslední fáze vytváření konkrétního návrhu.
Červený koberec pro cyklisty, sezení a stín pro kolemjdoucí
Na přelomu dubna a května představila vídeňská samospráva detailní plány a vizualizace, na jejichž přípravě se podílel i nizozemský dopravní expert a městský plánovač Sjors van Duren. Vídeňská Argentinierstraße se promění na cykloulici nizozemského stylu a nabídne zklidnění dopravy, více zeleně i prostoru pro chodce a trávení volného času. Cyklisté získají vlastní široký, červeně zabarvený prostor, budou zde mít přednost a budou moci jezdit v obou směrech vedle sebe. Auta zde budou pouze hosty a nesmí cyklisty ohrožovat ani omezovat. O zklidnění automobilové dopravy se postarají i změny v jednosměrném provozu a stavební opatření, například zvýšené nájezdy z křižujících ulic. Křižovatky se také stanou přehlednějšími. Naopak na samotném cyklistickém pruhu nebudou žádné výškové změny. Obrubník oddělí chodník a parkovací místa od vozovky malou 3 cm hranou, po obou stranách červené vozovky se také objeví přibližně 40 cm průběžný dlážděný pás, který pomůže udržet bezpečný odstup mezi pěšími a cyklisty, respektive cyklisty a parkujícími automobily.
Projektanti také počítají se stovkou zelených záhonků, šedesáti novými stromy a mnoha vzrostlými keři. Plocha asfaltu se zmenší asi o 1 000 m2, naopak přibydou lavičky, sedací mobiliář, stínící a vodní prvky nebo pítka. Lepší klima v horkých dnech má zajistit i světlejší dlažba. Radnice věří, že díky zkvalitnění veřejného prostoru se modernizovaná ulice stane živou tepnou okolní čtvrti.
Představení detailního návrhu Vídeň doprovodila i informačními dny a opět obyvatelům umožnila přímo na místě hovořit s plánovacími týmy. Po zapracování zpětné vazby a finalizaci návrhu vídeňská samospráva během léta připraví výběrové řízení na realizaci změn. Přestavba by měla začít na podzim a trvat jeden rok. Argentinierstraße je součástí hlavního cyklistického tahu z centra Vídně k hlavnímu nádraží a dále až k jižní hranici města. Velkou část devítikilometrové trasy chce město během pár let vylepšit a rozšířit, v plánech trasa figuruje jako takzvaná jižní cyklodálnice neboli – řečeno pražskou terminologií – jižní cyklomagistrála.