Mít špatné svědomí a zároveň dobrý pocit, vysvětluje účel umělecké mobilní aplikace Tomáš Moravanský

Leden 10, 2022 | autor: Jan Gerych | Foto: Vanda Mesiariková, INSTITUT INSTITUT

Aplikace Nový prostor rozšiřuje působení umění do rozšířené reality, uživatelům umožňuje rozmisťovat libovolně do prostoru virtuální bezdomovce. Přinášíme rozhovor s jedním z autorů. 



BRNO  Galerie TIC vydala v prosinci v rámci výstavního programu aplikaci Nový prostor, za níž stojí autorský tým Tomáš Moravanský, Victoria Duryagina a Dominik Hlinka. Po stažení můžete kolem sebe v rozšířené realitě libovolně rozmisťovat virtuální bezdomovce. Aplikace zároveň ukazuje, kolik stojí energie nutná k jejich zobrazení, čímž virtualitu zpochybňuje.

Tomáš Moravanský

 

Aplikace má dopřát" pocitu falešného rozhořčení z bezpečného odstupu zpoza fotoaparátu smartphonu. Zároveň může naplnit vnitřní potřebu sdílet a poukazovat na společenské problémy, a to i tam, kde nejsou. Fyzický prostor je tak možné na určitý čas kolektivně zahltit virtuálním obsahem.” popisuje iniciátor projektu Tomáš Moravanský významy, s nimiž se při užívání aplikace potkáte. 

Victoria Duryagina

 

Nový prostor byl vystaven na fasádě Galerie TIC v podobě dvou bannerů. Jeden s vysvětlujícím textem a QR kódem ke stažení aplikace, na druhém byl print screen virtuálního bezdomovce. Výstava byla součástí programu Černá skříňka, do nějž Tomáše Moravanského vybrali už v roce 2020. Ke spolupráci si přizval Victoriu Duryaginu a Dominika Hlinku. 

Dominik Hlinka

 

Dominik je primárně malíř, ale do tvorby aktivně zapojuje software a výpočetní technologie. Victoria je zase programátorka, vizuální umělkyně a malířka a podobně při malbě propojuje digitální technologie. Oba dva přemýšlí dost specificky a jinak, ať už v umění nebo programování. Spojili jsme se vloni v květnu kvůli jinému projektu. Z brainstormingu ale postupně vypadlo, že bychom mohli udělat aplikaci, kterou lidem umožníme specifickým způsobem komunikovat s okolím, v galerii i mimo ni. Nakonec z toho vyšel tento nápad,” vzpomíná Tomáš Moravanský. 

Slovenský umělec má za sebou nabitý loňský rok, kdy uvedl 10 výstav a divadelních událostí. S ohledem na pandemickou situaci však velká část z nich utrpěla na návštěvnosti, nebo se uskutečnily v pozměněné podobě. Moravanský se věnuje instalacím, pohyblivému obrazu, zvuku, fyzickému divadlu, tanci a jeho práce často stojí na interakci s divákem. Díky aplikaci opanoval nový prostor, kde může dílo existovat zcela nezávisle na galerii i vladních opatřeních.   

Galerie TIC s výstavou Nový prostor

 

Baví mě řešit umění ve veřejném prostoru, jako intervenci, ať je reálně mezi lidmi, ne jen v galerii, a konfrontuje se v širších sociálních kontextech. Toto bylo ideální spojení, odkaz na aplikaci se objevil na fasádě hned vedle radnice. Na budově je plaketa s názvem Obytný dům”. Člověk si to tam přímo mohl stáhnout a umělecký objekt, už ne fyzický, ale virtuální, kamkoli umístit a vymýšlet, do jakého kontextu bezdomovce vloží,” vypráví umělec. 

Spolupráci v tříčlenné skupině si pochvaluje. V určitém směru by se dalo říct, že všichni tři řešíme rozdíl mezi fyzickým a virtuálním prostorem a jak se v současnosti doplňují a ovlivňují naši činnost a chování. Jak se lidé chovají ve skutečném světě a jak moc virtuální sféra tuto zkušenost proměňuje. V době postinternetu jim vlastně určuje i reálný pohyb ve městě. Facebook nám říká, kdy jdeme na koncert, všechno nám to organizuje, však to dobře známe.”

Print screen aplikace Nový prostor zaslaný uživateli

 

Téma bezdomovectví se opět dostalo do popředí právě během lockdownů, kdy se lidé bez domova nemohli dle vládních nařízení izolovat v karanténě. Autoři však jako přímou inspiraci uvádí opět virtuální prostor. Přidávání postav bezdomovců do veřejného prostoru je reakce na nějaký současný instagramový stav, kdy spousta lidí předstírá aktivizmus, ale reálně na to jen nabalují followery. Předvádějí svoji ctnost, angličtina pro to má termín virtue signalling” a stávají se z nich influenceři. Naše aplikace je postavená opačně. Děláme něco, co se na první může zdát jako neetické, nebo postavené na hlavu.” 

Umělecký rozměr aplikace se netýká jen konceptu, propsal se i do formálních prvků, jako je popis nebo návod k použití. Jsou formulované vlastním jazykem, který dotváří charakter aplikace. Ústředním motivem práce Tomáše Moravanského je humor. V jeho podání bývá dost podivný, někdy nevhodný, zpravidla satirický. Všichni ještě více zvážněli, já také, a toto je možné chápat i jako jakési nakopnutí. Aplikace se nevysmívá bezdomovcům, vysmívá se samotnému užívání sebe sama,” potvrzuje Moravanský.

Dosavadní reakce na uměleckou aplikaci jsou rozporuplné. S ohledem na celkový počet stažení přichází autorům od uživatelů fotek zatím spíše málo. Tomáš Moravanský se domnívá, že se většině uživatelům*kám nechce pohnout prstem na obrazovce a zmáčknout ikonu uložit a odeslat”, a tak své výtvory posunout dál. Aplikace totiž umožňuje právě odeslat konkrétní foto s bezdomovci autorům, kteří pak vybrané záznamy zveřejňují na Instagramovém účtu. Fotografie se neodesílají automaticky, je potřeba manuální” výkon.  

Print screen aplikace Nový prostor zaslaný uživateli

 

Asi nejreprezentativnější reakce přišla od jedné vysokoškolské učitelky, která se o aplikaci doslechla, že si ji někdo stáhl a začal používat. Slyšela jen základní informaci o přidávání bezdomovců a víc ji nezajímalo, rovnou nás všechny odsoudila a odešla spokojená sama se sebou domů.” Podle všeho se však našli i spokojení uživatelé. Lidé nám o vánocích posílali fotografie virtuálních bezdomovců pod vánočními stromky, fotili se s bezdomovcem u vánočního stolu, někdo jej umístil tak, že vypadá, jako by hrál koledy na piáno. Je to tak trochu emotivní, že je bezdomovec na Vánoce doma. Mít špatné svědomí a zároveň dobrý pocit z rozšírenej reality, na to se samotná aplikace v různých rovinách snaží prakticky i obsahově narážet,” usmívá se Tomáš Moravanský.  

Název aplikace vede k záměně se stejnojmenným pouličním časopisem a Moravanský přiznává souvislost. Důležitější je však pro něj význam spojený s metaversem a rostoucím významem nového virtuálního prostoru. Poukazuje na úskalí jeho prolínání s fyzickou realitou. Virtuální prostor je ve skutečnosti dost reálný, protože všechny cloudy se chladí a žerou energii. Každá věc, kterou přidáte na internet, zahlcuje. Někde se to počítá. A ta částka v aplikaci představuje, kolik nás stojí aktivita uživatele. Teoreticky by nás to mohlo zruinovat, kdyby se to začalo používat příliš,” uzavírá s úsměvem, že se to spíš nestane.  

Nový prostor ke stažení

Nový prostor na Instagramu

Tomáš Moravanský 

Autor: Jan Gerych

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies