Trpící Job, Luboš Bailador i kyblík se zvratky. Výstavní projekt zaplavuje Vysočinu Chudobou

Chudoba, na kterou chudí nepřijdou. Výstava prezentuje umění od pozdního středověku až po současnost na čtyřech výstavních místech.
Trpící Job, Luboš Bailador i kyblík se zvratky. Výstavní projekt zaplavuje Vysočinu Chudobou

NOVÉ MĚSTO NA MORAVĚ – Chudoba od křesťanství až po TikTok. Kurátoři výstavy Chudoba Stanislav Biler, Barbora Ilič, Alena Jindrová a Michal Konečný ukazují, že chudoba lidstvo v různých formách provází po celou dobu jeho existence, a to bez vyhlídek, že by tomu snad v blízké budoucnosti mělo být jinak. 

Rozsáhlý výstavní projekt Chudoba s podtitulem Téma chudoby v umění, dějinách a přítomnosti rozprostřeli jeho kurátoři hned do čtyř kulturních institucí na Vysočině. Projekt představuje fenomén chudoby v klasickém i současném umění prostřednictvím obrazů, soch, fotografií, instalací, textů i audiovizuálních prvků. 

Chudoba je všudypřítomná a velmi dobře si s ostatními kurátory uvědomujeme, že zde jako relativně dobře situovaní lidé pořádáme výstavu o chudobě v galerii, kterou navštíví opět relativně dobře situovaní lidé. Ti na výdobytky” chudoby budou pravděpodobně pohlížet jako na exotiku. Toto téma se táhne všemi doprovodnými texty a jsme si velmi dobře vědomi, že se sem sami chudí lidé na chudobu chodit dívat nebudou,” říká jeden z kurátorů projektu Chudoba Michal Konečný. 

Výstava byla zahájena v Galerii a muzeu Vysočiny v Havlíčkově Brodě 17. ledna letošního roku, my jsme se 29. ledna vydali na vernisáž její druhé části do Nového Města na Moravě, která se konala v prostorách Horácké galerie a Horáckého muzea. Celá výstava je koncipována tak, abyste nebyli o o nic ochuzeni, když navštívíte například pouze Havlíčkův Brod, zároveň podíváte-li se do všech institucí, dostanete komplexní seznam témat, která jsme se v rámci chudoby snažili akcentovat,” vysvětluje Michal Konečný. 

Za pozornost stojí architektonické pojetí expozice, kde architektky Barbora Ponešová a Marie Joja ve výstavních prostorách pracovaly s použitým nábytkem, který si je možné po skončení výstavy vyzvednout za odvoz. Architektky začaly na naši pobídku pracovat s vyřazeným nábytkem. Je to z toho důvodu, že každá výrazná architektura výstavy s sebou obvykle nese to, že se spotřebuje určitý materiál, postaví se stěny, po skončení se vše zbourá a vzniká odpad. To jsme nechtěli. Proto architektky využily něco, co už existuje, a v další úrovni si to budou moci lidé odvézt po skončení výstavy domů,” vysvětluje kurátorka Barbora Ilič. 

Celá výstava je rozdělena do několika tematických okruhů, v přízemí Horácké galerie začíná tématem Mytologie chudoby v umění a ukazuje přístup k chudobě ze strany křesťanství, jehož zájem o chudé a jejich oslava tvořily podstatnou část úspěchu celého náboženství. Typickou biblickou postavou, která prošla mnohá utrpení a byla odměněna boží přízní je Job, reprezentovaný zde obrazem Gerarda Segherse Job v neštěstí. Obraz vlámského malíře z poloviny 17. století poukazuje na význam Jobova příběhu pro tehdejší společnost, která chudobu chápala jako zkoušku, v níž je přijetí těžkého údělu po zásluze odměněno Bohem. Ve stejné místnosti také najdete nejstarší dílo výstavy, pozdně středověkou dřevěnou sochu Svatý Martin. Světec se zde rozděluje s žebrákem o svůj plášť. 

Na téma chudoby v současných médiích a na sociálních sítích se zaměřuje další okruh nazvaný Současný spektákl chudoby. Video Jakuba Polácha Stop being poor skrze sestřihy  z reality shows upozorňuje na to, že se televizní společnosti neštítí pro pobavení lidí produkovat pořady o chudých a nevzdělaných lidech jako je například Výměna manželek, na jejichž účet si diváci dělají legraci. 

Zobrazení chudoby se k nám v současnosti dostává i prostřednictvím sociálních sítí, což Jakub Polách demonstruje na fenoménu influencera Luboše Bailadora. Bailador se proslavil svým kroužkováním aktuálních letáků, při nichž vybírá cenově nejvýhodnější potraviny z největších českých supermarketů. Kromě Poláchova obrazu Budoucnost srdíčkuju nechybí ani zarámované autentické letáky zakroužkované přímo od Luboše Bailadora. 

Jakub Polách také upozorňuje na to, že prostředí TikToku jako svého druhu interaktivní televize aktivity chudých lidí sice zviditelňuje, ale pokud tito uživatelé nejsou dostatečně mediálně a finančně gramotní, nepomáhá jim jejich životní podmínky nijak zlepšovat. 

Práce současných umělkyň a umělců reprezentuje expozice Obrazárna nejistoty v půdním prostoru Horácké galerie. Obrazárna nejistoty představuje kontrast k tomu, s jakým typem zobrazování chudoby se setkáváme v přízemí galerie, kde najdeme křesťanské i moralizující momenty. Tady se ocitáme ve 20. a 21. století, kdy se umělci začínají zabývat i tím, jak moc je hovořit o chudobě etické a vůbec kdo o těchto tématech může hovořit. Pokládáme si zde otázku, z čeho vycházejí současní umělci, kteří by rádi chudobu tematizovali, ale zároveň mají obavu, aby nespadi do kategorie umělce kazatele. Současnou uměleckou generaci také  shodně spojuje absence jasné vize toho, jak by mohla jiná, lepší budoucnost vypadat,” vysvětluje Barbora Ilič. 

Současný přístup Ilič demonstruje na obraze Adama Žufníčka Transcending Millenial: „Díla Adama Žufníčka spojuje záměrná práce se symboly a objekty, které mají silný kulturní význam. Obraz Transcending Millenial zobrazuje člověka procházejícího transcendující zkušeností, inspiruje se ayahuaskovým rituálem, za kterým zejména bohatí lidé ze Západu jezdí do Jižní Ameriky. Ponožka s avokádem poukazuje na oblíbené, právě z Jižní Ameriky exportované, jídlo mileniálů, za které neváhají v kavárnách utratit několik set korun. Osoba z obrazu jede do pralesa a prochází určitým prozřením, o čem život je. Na obraze se nachází kyblík se zvratky a celé to působí jako lehká kritika lidí, kteří jedou za osvícením do chudších zemí, kde poznávají smysl života. Narozdíl od tamních obyvatel mají totiž peníze a čas na cestování a meditaci,” vysvětluje kurátorka.  

Foto archiv kurátorů výstavy

Na opačném konci náměstí v Novém Městě na Moravě v Horáckém muzeu kurátoři zpracovali téma Chudoba v ženském rodě, povedeně demonstrované instalací z domácích spotřebičů a soch. Na výstavu Chudoba volně navazuje výstava Vektor chudoby pořádaná Fakultou architektury VUT, která bude zahájena 19. 3. v Domě pánů z Kunštátu. 

Zdroj informací: Průvodce výstavou

Doba trvání výstavy:

Galerie a muzeum Vysočiny Havlíčkův Brod 17. 1. - 30. 3. 2025

Horácká galerie v Novém Městě na Moravě & Horácké muzeum Nové Město na Moravě 29. 1. - 27. 4. 2025

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies