Třenice mezi venkovem a městem je podobná všude na světě, vidíme to vždy při volbách, říká Jozef Olšavský o projektu X Utopia
- 7. října 2024
- Design
- Rozhovor
- autor: Jan Gerych
- Foto: X Utopia
KOŠICE – Od chvíle, kdy OSN vyhlásila, že většina světového obyvatelstva už žije ve městech, se pozornost architektů a urbanistů stočila právě tam. Problémy periferie však nezmizely, odliv mozků do centra je spíše prohlubuje. Zároveň si je původně venkovský lid přivezl do města s sebou. Ukazuje se, že bez vize bude venkov vždy zdrojem problémů.
Jozef Olšavský má architektonickou praxi v Nizozemsku, ale pochází z východního Slovenska. Na své počátky vzpomíná: „Vyrůstali jsme u železné opony, ale na její východní straně, protože tam měli Sověti postavenou další. Opravdu jsme byli nárazníková zóna mezi dvěma světy. Současná politická situace, válka na Ukrajině a představa, že jsou na (Česko)Slovenské hranici zase ruští vojáci, znovu oživila tento projekt. Byli jsme součástí Československa, Rakouska-Uherska, teď jsme v Schengenu a za hranicí už je válka. Jednou periferie – navždy periferie.”
Díky bohatým mezinárodním zkušenostem a kontaktům z působení v OMA Rema Koolhaase se Olšavskému podařilo přitáhnout pozornost jak výrazných jmen světové architektury, tak a další se začali nabalovat. Tak se postupně formuje globální iniciativa X-Utopia, jež chce obrátit odbornou pozornost zpátky k venkovu a využít nejmodernější nástroje a prostředky k novému uchopení odvěké otázky.
„Vytáhli jsme ty staré utopie, cituji Back from Utopia; The Challenge of the Modern Movement, kde jsou shrnuté všechny trendy 20. století, které se dají v 21. století skvěle aplikovat díky současným možnostem. Dále čerpám z knihy Exit Utopia od Otakara Máčela, v níž vyjmenoval všechny provokace 20. století včetně projektů Archigramu, Superstudia, OMA, japonský metabolismus a podobné. A my říkáme Back to Utopia,” vypráví Jozef Olšavský. „Hodně z těch témat je stále důležitých a dnes máme technologie, kterými můžeme teorie posunout dál. Dopracovali jsme se k moderním nástrojům a AI, můžeme to převést do 3D, překlopit do unreal engine, takže budou výstupy přezkoumatelné i v hráčském prostředí.”
X Utopia chce zahrnout co nejvíce oborů lidské činnosti, nejen architekty a urbanisty, ale mix kolektivní inteligence. Výzkumu se účastní odborníci z přírodních a společenských věd, kreativního průmyslu, umělci. „Chtěli jsme oslovit i známá jména, abychom zaujali co nejvíce lidí. Máme průkopníky bio-dizajnu: vizionáře Winyho Maase z MVRDV, Mitchella Joachima z Terreform ONE, citujeme Rema Koolhaase a jeho Countryside: the future, diskutujeme s Carlosem Morenem – na druhou stranu úzce spolupracujeme se sdružením SPOLKA a klíčovým partnerem je Creative Industry Košice – CIKE. I proto se snažíme udržet jazyk srozumitelný, nedělat komplikovaný projekt, ale spíš koncepční nápady, ideje a ty posouvat do 3D. Aby to nebyla jenom teoretická, utopická sci-fi vize, ale udržitelný a konceptuální projekt, v srozumitelném měřítku. Ambicí je ve spolupráci se samosprávou překlápět brainstorming do konkrétních, realizovatelných projektů,” vysvětluje Olšavský.
„Život na vesnici má spousty negativ, stejně tak to ale platí dnes i pro město. S každou další osobností se nám otevřela další kapitola a dobrali jsme se k tomu, jaké mají být okruhy výzkumu. Někdo se zabývá krajinářstvím, jiný participací na urbanismu, každý to hned pochopil a zhostil se toho. Máme tam sekci education, kde jsou umělci, kteří dělají workshopy s dětmi. Děti chceme zapojit, protože budoucnost je jejich a mají také originální nápady, chápání a interpretace situací. K věcem dokáží přistoupit bez předsudků. Zapojují se také vysoké školy, kromě pražských, bratislavských a košických jsou to MIT, New York University nebo Soultech. Koncem semestru v lednu nám studenti odevzdají práce. Když shrneme všechny kapitoly a proposals, co nám lidé posílají, že by chtěli dělat, už to samo o sobě je ohromně zajímavé.”
„První výstup jsme naplánovali na 8. ročník konference Art & Tech Days v Košicích, kde X Utopia odprezentuje Work in Progress na samostatném workshopu. Spolupracujeme na celkové dramaturgii konference a připravujeme několik formálních i neformálních setkání. Evropský institut pro inovace a technologie sdílí naše chápání inovací v architektuře prostřednictvím sociologie, AI, biodesignu, nebo umění a udělali z nás vlajkový projekt pro architekturu. Po novém roce připravujeme výstavy, kromě Košic také v dalších centrech EIT, kterými jsou Amsterdam, Barcelona, Bologna, Helsinki a Vídeň, ale výstavy proběhnou také v Bratislavě, New Yorku, Praze, Rotterdamu a Soulu. Když to dopadne, tak příští rok bienále v Benátkách. Naše výstupy by se pak aplikovaly i na další regiony, nejen v EU,” uzavírá Jozef Olšavský.
Jozef Olšavský, narozen v roku 1975 v Košicích, je kreativní ředitel FUTURESEARCH STUDIO a vystudovaný architekt (FAD STU v Bratislavě). Své zkušenosti získal během práce v OMA (Office for Metropolitan Architecture) Rema Koolhaase v Rotterdamu a v Bogle Architects a Building Designs v Londýně a Praze. Jeho pracovní filozofie je založena na neustálém zkoumání a designování v širších souvislostech. FUTURESEARCH STUDIO se transformovalo z více než dvacetileté práce, od projektů AUAOAY po LIMINAAL, zaměřených na experimentální architekturu, design a výzkum. FUTURESEARCH STUDIO je v současné době kurátorem výzkumného projektu X UTOPIA – projektu věnovaného tématu periferní utopie – zaměřeného na konkrétní lokalitu, který si však klade za cíl překonat rozdělení na město/venkov a lokální/globální.