Unikátní fasáda a okno jak Brno. „Cedník“ už čistí šaliny

Depo pro denní očistu a ošetření tramvají v Pisárkách, které navrhlo studio dkarchitekti pro Dopravní podnik města Brna, je ve zkušebním provozu.
Unikátní fasáda a okno jak Brno. „Cedník“ už čistí šaliny

Depo pro denní očistu a ošetření tramvají v Pisárkách, které navrhlo studio dkarchitekti pro Dopravní podnik města Brna, už je ve zkušebním provozu.

Brno – Hlinky mají nový designový unikát – ze 117 metrů dlouhé fasády dokončené tramvajové haly ční 108 akustických pyramid, světlo přivádí jediné, zato patrně největší okno v Brně. Kromě péče o tramvaje vedení Dopravního podniku města Brna (DPMB) hodlá v hale uspořádat i kulturní akce. 

Novostavba a rekonstrukce stávajících hal a kolejiště vyšly celkem na necelých 412 milionů korun – cílem bylo zlepšení pracovních podmínek i kvality přepravy. „Dříve dopravní podnik využíval pro očistu tramvají jednokolejné zařízení a vznikaly tak dlouhé fronty. Nová hala s dvěma kolejemi kapacitně pojme 30 souprav za hodinu,“ uvedl architekt David Kudla ze studia dkarchitekti. 

Nová hala DPMB disponuje dvěma krytými kanály pro denní kontrolu podvozků tramvají, plošinami pro náhled na elektrickou výzbroj na střeše a zázemím pro čištění interiéru. „Spolu s halou vyroste nové zastřešení směrem k původním stavbám, ve kterých bude umístěna nová portálová myčka tramvají,“ vysvětlil inženýr projektu Tomáš Fries.

Nová dominanta Hlinek

Stavba se stane novou dominantou ulice Hlinky. Nikoli výškovou, ale horizontální – pro představu: je o 17 metrů delší než Janáčkovo divadlo či stejně dlouhá jako Špilberk. Celý projekt se zabývá plochou o rozměrech náměstí Svobody. Zajímavostí je, že budova bude mít jediné okno s úctyhodnými rozměry – vysoké bude přes 5 a půl metru a dlouhé více než 23 metrů.

„Přestože jde o utilitárně-racionální provozní objekt pro očistu a ošetření vozů tramvají před jejich odstavením do následujícího dne, jedná se o významné architektonické téma. Stavba vytváří 117 metrů dlouhou fasádu a silně tak ovlivňuje tvář brněnského dopravního podniku ve veřejném prostoru,“ uvedl architekt Kudla.

Cedník proti hluku

Objekt je koncipován jako průjezdný hranol pokrytý sofistikovanou členitou fasádou z hliníku, která tříští hluk souprav projíždějících po sousední tramvajové trati. „Severní fasáda do ulice Hlinky byla speciálně vyvinuta tak, aby splňovala vysoký estetický standard, ale především minimalizovala odrazy hluku tramvají projíždějících do Bystrce,“ popsal architekt Malý, který měl ve studiu dkarchitekti na starosti konstrukci fasády.

Hluk tříští celkem 108 pyramid, které ho díky perforaci částečně rovnou pohlcují. „Běžná fasáda do okolí odrazí až 90 % hluku, zatímco naše jen 40 %. Pro atypický vzhled své fasády dostala budova mezi architekty přezdívku – cedník,“ dodal Kudla. Hodně pozornosti tvůrci věnovali také vratům v čelech budovy, která se svojí konstrukcí a vzhledem vymykají běžné produkci. 

Pohled do interiéru umožňuje okno s plochou 129 metrů čtverečních, které je dvakrát větší než skleněný pokoj čili obývákové okno ve vile Tugendhat. Toto „oko“ bude spolu s podsvětleným logem DPMB svítit do noční ulice – pracovní proces čištění tramvajových souprav totiž končí v pozdních nočních hodinách. 

Čistější tramvaje rychleji

„Díky modernizaci a zlepšení denní péče o tramvaje s použitím moderních technologií se zrychlilo odbavení vozů při večerním příjezdu do vozovny a současně se zlepší pracovní podmínky pro naše dělníky a techniky. Oba servisní kanály je možné překrýt a v hale například uspořádat společenskou akci nebo i koncert,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

První etapu modernizace vozovny zahájil dopravní podnik v roce 2015, kdy o 560 metrů rozšířil kolejiště pro odstavení tramvají, což zjednodušilo obsluhu areálu. Do budoucna je v plánu i třetí etapa prací. Ta bude zahrnovat nové kolejové zhlaví směrem k areálu výstaviště a novou vratnou smyčku.

Pisárecká vozovna v současném umístění vznikla v roce 1870, tedy rok po zahájení provozu „koňky“. První přestavby se dočkala v polovině osmdesátých let 19. století, když v Brně začala jezdit parní tramvaj. Od roku 1900 zde našly místo elektrické tramvaje a aktuálně ve vozovně „nocuje“ více než 180 tramvají. Brno má dvě tramvajové vozovny – vedle Pisárek ještě Medlánky.

Pracoviště čištění a kontroly tramvají Pisárky

investor: Dopravní podnik města Brna
místo: Pisárky, ulice Hlinky
autoři: dkarchitekti
David Kudla
Tomáš Fries
Filip Malý

půdorys: 117 × 14,5 m, výška 10,5 m, 
rozměry okna: 5,6 × 23,6 m
zastavěná plocha: 1 612 m2
celková řešená plocha budov: 6 650 m2 
plocha kolejiště: 12 730 m2
cena: 412 milionů korun
projekt: 2017
realizace: 2018–20 

fotografie: Jiří Hloušek

Dřívější rozhovor s architektem Davidem Kudlou

 

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies