Svítící oko rožnovské stage garden Galerie CreArs svádí milovníky umění k návštěvě

Březen 09, 2021 | autor: Jan Gerych | Foto: HELUZ

Nový výstavní pavilon doplnil Altán prodejní Galerie KUK a začíná tak naplňovat koncept lokality Na zahradách jako budoucího centra umění v Rožnově pod Radhoštěm. 

 

Rožnov pod Radhoštěm – Manželé architekti Igor a Ingrid Kitzbergerovi pracují na záměru vybudovat z lokality Na zahradách centrum umění. V 90. letech tu odkoupili původně lázeňský altán inhalatoria a po rekonstrukci v něm vytvořili prodejní galerii uměleckého kováře Václava Kitzbergera (otce). V novém tisíciletí se podařilo odkoupit i přilehlé pozemky, kde mají vzniknout další galerijní stavby. První z nich stage garden spatřila světlo světa vloni. 

 

„Objekt nové galerie stojí za zmiňovaným Altánem až v druhé frontě a pozornost přitahuje svítícím okem - velkoplošným bezrámovým rohovým oknem na vykukující věži. Novostavba má záměrně asketický výraz, který tvoří neutrální pozadí pro vystavovaná díla,” vysvětluje autor návrhu Ing. arch. Karel Janča.

 

Stage garden Galerie CreArs je moderní prostor pro pořádání výstav současných místních, tuzemských i zahraničních umělců. Dispozičně je řešena jako jeden prostor dělený mobilními paravány s vestavěným blokem kapacity hygienického a technického zázemí. 

 

Galerie je postavena jako zděný jednovrstvý konstrukční systém z broušených tepelněizolačních cihel s vnitřními železobetonovými a ocelovými sloupy a stropními železobetonovými monolitickými deskami. Díky vlastnostem cihel HELUZ FAMILY 50 2in1 se u stavby podařilo dosáhnout parametrů téměř nulového, nízkoenergetického domu. 

 

Objekt je založen na základových betonových pasech a patkách. Střešní krytinu plochých střech tvoří povlaková hydroizolace z měkčeného PVC krytá kačírkem. Vnitřní podlaha je betonová, povrchově leštěná. Vnější zpevněné plochy jsou betonové monolitické s povrchovou úpravou kartáčováním.

 

„Důležitou roli v celkovém výrazu sehrává vstupní portál s jednoduchým základním kompozičním členěním otvorů a zapuštěným vstupem, stejně jako křehké okenice - posuvné stínící plechové panely s vypalovanými figurativními motivy, které jsou uměleckým dílem a trvalou součástí expozice. Hra světel, slunce a stínů na bílé hmotě je tak umocněna nejen na vnější tváři budovy, ale i v interiéru. Dodává výstavní expozici další napínavou tajemnou měnící se atmosféru,“ vypráví architekt Karel Janča. 

 

Přilehlý parter galerie je pojednán jako otevřená výstavní plocha, opticky rozšiřuje navazující veřejný uliční prostor. „Neméně podstatnou výtvarnou výrazovou roli sehrává okolní parter a jeho vymezení plotem z  betonových zdí, vypalovaných plechových panelů a živého oplocení. Umění zde doplňuje architekturu a naopak, vzájemně se prolínají,“ uzavírá Karel Janča.

 

Do budoucna mají majitelé v plánu dostavět ještě další dva objekty - Galerie BAKERY a KOFFEE. Výsledkem má být kreativní prostředí moderního uměleckého centra, kde se bude prolínat interiér s exteriérem a lázeňskou architekturou centrálního Altánu.  

Karel Janča

Galerie CreArs

Autor: Jan Gerych