Správná volba osvětlení místnost příjemně nafoukne světlem, říká Lukáš Janáč z YUAR architects

Lukáš Janáč si se svým architektonickým týmem získal renomé především za návrhy kanceláří. Dokonce na jejich tvorbu vyvinuli aplikaci. Zeptali jsme se jej na fenomén, který se v interiérech řeší čím dál častěji – světlo. 

 

PRAHA – Světlo je čím dál větší téma nejen v kancelářích, jimiž je architektonické studio YUAR zvláště vyhlášené. Zeptali jsme se jeho zakladatele Lukáše Janáče, co je na tomto poli nového a jak se dobré osvětlení projeví v prostoru. Ilustrační fotografie pochází z úspěšných projektů ve spolupráci s U1 Lighting.

Světlo v architektuře je od počátků jedním z jejích základních parametrů. Původně šlo o přirozené světlo, dnes hrají roli různé moderní technologie. Jak se v základu uvažuje o světle v architektuře dnes?

V YUAR řešíme hodně architekturu a design korporátu, přesněji  kanceláří. Světlo tady bylo a bude a bez něj interiér nemůže být funkční, a i když je pěkně navržený, tak bez světla nevynikne. Světlo beru  jako jeden ze základních stavebních kamenů celého designu. Klientům vysvětlujeme, že byť na papíře ani ve vizualizaci není hned vidět, má smysl se jím zabývat, protože kvalitně osvětlený prostor je dvakrát tak pěkný prostor. Beru to nejen jako věc estetiky, ale i funkce. Když tam uživatel soustředěně pracuje, potřebuje dobře vidět, správné světlo má jeho výkon podpořit a ne zvyšovat únavu. 

 

Vždy v návrzích uvažujeme o světlu a jsme rádi, když to zákazník reflektuje. Máme spoustu realizací, kde se to povedlo, takže můžeme doporučovat dál. Zkoušíme si to sami na sobě, v našich kancelářích máme kvalitní osvětlení, a různého typu. Můžeme proto zákazníkovi říct, proč by o tom měl uvažovat, z čeho všeho může vybírat. 

Máte za sebou množství realizací kancelářských prostor, například v roce 2017 jste získali titul Zasedačka roku, v roce 2019 mezinárodní BigSEE Award za interiérový design. Jaká jsou specifika osvětlení kanceláří v porovnání s jinými provozy?

Kancelář je o soustředěné práci, zatímco v zasedací místnosti je to  jiný druh práce. Zasedačky dnes slouží nejčastěji prezentacím, meetingům, online meetingům a video prezentacím. Je potřeba na to myslet, protože pokud je nekvalitní osvětlení, tak reálně působí technické problémy. Máme zkušenosti, že jsme něco navrhli v rozumném standardu a klient jej nahradil něčím levnějším. To světlo pak musel buď demontovat nebo přestat používat, protože jeho jas znemožňoval viditelnost videa druhé straně. 

 

Navrhujeme tak, aby světlo zvýraznilo, pozvedlo prostor, aby tam byla skvělá atmosféra. Buď tam bude jednoduché osvětlení, přisazená nebo zabudovaná svítidla, která budou svítit jen dolů, nebo tam dáme svěšená svítidla, která mají nepřímou složku a mohou nám nasvítit i ten prostor směrem nahoru a místnost příjemně nafouknout světlem. Děláme to tak, aby i lidé v místnosti byli příjemně nasvětlení vůči sobě. Aby výrazné stíny nedělaly unavené tváře, ale bylo tam příjemné pohodové světlo. Když přijdete do dobře nasvětlené zasedačky, tak to poznáte, ta atmosféra je tam vidět, je to až hmatatelné.   

Klasická kancelář, to jsou pracovní místa a pak zasedací místa. My jsme v tom napočítali až 17 různých typů prostor. Od otevřených po zavřené, od formálních po neformální, od meetingu ve dvou lidech po širší skupinu, od jednání po prezentace. Každé místo slouží k něčemu trochu jinému. Některé místnosti slouží k více účelům zároveň a ke každému účelu je třeba dát konkrétní osvětlení.

 

Sám mám v kanceláři  už asi dva roky stojací lampu, která má jak přímou,  tak i nepřímou složku osvětlení a dále je vybavena pohybovým čidlem. Takže když přijdu do kanceláře, nemusím rozsvěcovat nebo při odchodu zhasínat. Zvykl jsem si  velmi rychle, že světlo zde nemusím řešit, protože ho mám vždy správně. A musím říct,  že je to uživatelsky velmi komfortní. Například když tu lampu při videokonferenci zaberu na kameru, tak neoslňuje. Kdybych to udělal s nějakým levnějším svítidlem, tak mě na druhé straně přes jas nikdo neuvidí. To je, co doporučujeme klientům. Naše reálné zkušenosti. A i když není budget tak štědrý, jsou tu řešení. Například se jde do přisazených, nebo stropních svítidel, protože i tam se dá použít podobná technologie nebo o něco nižší designový standard, ale pořád to musí fungovat.

 

Máte rád datovou analytiku, existují čísla o vlivu osvětlení na produktivitu v kanceláři? Případně i na jiné aspekty chování lidí na pracovišti?

V námi vyvíjené aplikaci spaceplanning.app se zabýváme zejména plánováním kancelářských fit-outů z pohledu velikosti, času a ceny. Data k osvětlení tak nejsou předmětem našeho zájmu. Nicméně když  jsme byli svého času u jednoho velkého výrobce světel v Rakousku, tak ten tyto podklady zpracované má. Jsou to sofistikovaná měření. Sleduje se například pracovní pohoda při daném typu osvětlení. Do svítidel se mohou zabudovatl další komponenty jako například čidla přítomnosti, pohybu atd., díky čemuž se dokáže zjišťovat obsazenost a tedy oblíbenost nebo efektivita místnosti. 

U nás jsme si to vyzkoušeli sami na sobě. Kanceláře jsme světly vybavovali postupně. Jedni kolegové měli už pěkně vybavenou kancelář, druzí ještě čekali na tu svoji dodávku a rozdíl tam byl hned viditelný a samozřejmě, že to komentovali. 

Nově se v kancelářských prostorách řeší akustika. Jak s ní pracujete? 

S akustikou pracujeme, je to další neviditelná složka na papíře, hned vedle světel. Stejně jako u světla však budete při vstupu do kanceláře ihned vnímat, jestli funguje nebo ne. V našich projektech to řešíme od začátku a jsem rád, že se teď tomuto tématu dostává čím dál víc pozornosti. Je pestrá paleta produktů, kterými se dá akustika řešit. Vedle nástěnných panelů, nebo řešení ve stropě a v podlaze formou lepších koberců, tak jsou to svítidla, která tento prvek obsahují. Výrobně je to sofistikovaná záležitost.  Zrovna nad jednacím stolem je zvuk, zároveň tam potřebujete světlo, takže  přesně tam to pomáhá. Kromě toho, že to funguje, tak to i dobře vypadá. 

Jak dokážou současné technologie obohatit náš soukromý prostor?

Většinou děláme kancelářský design, ale čas od času se nám dostane do rukou i privátní zakázka. Krásný příklad, kovářova kobyla chodila dlouho bosa, ale po letech se dostala k tomu, že si zrekonstruovala malý apartmán. Nic velikého, ale dala si tam, krom jiného i kvalitní osvětlení. Šel jsem do toho, abych si vyzkoušel, co to je investovat do bydlení nebo prostoru v té samé intenci, jakou doporučujeme klientům. Aby to nebylo, že kážu vodu a piju víno. 

Interiér navrhovala kolegyně a já jsem se tam snažil dát všechno, co mi doporučila. I když byly levnější alternativy. Nehleděla doleva, doprava, nebylo to z její peněženky. Z důvodu vlastního ponaučení jsem chtěl poznat, co to znamená být tím klientem, vnímat architekta, jeho vysvětlování, když říká, musíte mít toto vybavení, tento typ, je to větší, je to sice i dražší, ale udělá vám to radost. Dál jsem si chtěl projít tím utrpením stavby, které je značné, musím říct. Dělal jsem to dva a půl roku a ještě to není úplně hotové, je to tak na 95%.

Ta zásadní věc je si výsledek užít. Proto musí být pěkně udělaný, kvalitně vybavený a zejména skvěle nasvětlený, což  se povedlo. Když rozsvítím, tak je ten prostor krát dva. Použilo se ledkové nastavitelné bodové osvětlení, pak nástěnné osvětlení směřované nahoru a dolů a různé finesy jako noční osvětlení v koupelně. Takové ty bludičky na čidlo, ať svítí, ale neobtěžují. A neměnil bych. Měl jsem tam  osvětlení už před vybavením nábytkem a v noci dělalo prostor zajímavější než přes den. To je důkaz, že když to dobře nasvětlíte, tak to vypadá líp. 

A další zkušenost, byla to relativně nová světla, tak jsme ladili různé provozní záležitosti a dětské nemoci a jsem rád, že jsem to ladil na sobě. Je skvělé, když máte zákazníkům co doporučit a víte, že to funguje.  

Lukáš Janáč (*1978, Hodonín) vystudoval FA VUT v Brně a v roce 2007 založil YUAR architects. Mají za sebou přes 750 projektů. Získali ocenění Zasedačka roku, 3x Kancelář roku a BigSEE Award za interiérový design.  

YUAR

U1 Lighting

Autor: Jan Gerych