Dostupná edukace, udržitelná produkce a revolta. Mezinárodní soutěž Best in Design ukazuje směr oboru

277 designérů ze 17 zemí se na Zlin Design Weeku utkalo o titul Best in Design 2022. Jste připraveni pohlédnout do tváře mladému designu? Představujeme finalisty všech kategorií.
Dostupná edukace, udržitelná produkce a revolta. Mezinárodní soutěž Best in Design ukazuje směr oboru

277 designérů ze 17 zemí se na Zlin Design Weeku utkalo o titul Best in Design 2022. Jste připraveni pohlédnout do tváře mladému designu? Představujeme finalisty všech kategorií. 

 

ZLÍN – Letošní ročník soutěže patřil hlavně ženám. Přihlásilo se jich celkem 185 oproti 92 mužům. Soutěž pořádaná na Zlin Design Weeku ve třech kategoriích je určená jednotlivcům i týmum ve věku do 30 let. Jména výherců byla po kovidové přestávce vyhlášena na slavnostním zahájení v doprovodu strhujícího Police Symphony Orchestra. 

Mezinárodní soutěž Best in Design je příležitost pro získání kontaktů, navázání přátelství, spolupráce, načerpání inspirace a v neposlední řadě prostor pro prezentaci a v případě vítězství i finanční podporu. 13. ročník se nesl v duchu změn a tou nejvýznamnější bylo sestavení poroty. Letos totiž za porotcovský stůl zasedli právě finalisté z předchozích let. 

„Být součástí poroty soutěže Best in Design v rámci Zlin Design Weeku pro mne byla nová zkušenost. Mám radost, že jsem se mohla podílet na konečném výběru finalistů, jejichž práce vnímám jako mimořádně povedené. Pevně věřím, že nám Zlín bude i v následujících ročnících ukazovat to nejlepší z tvorby mladých nadějných tvůrců,“ popisuje letošní ročník porotkyně a finalistka Best in Design 2019, Sára Matysová.

Fashion Design

Odborná porota: Branko Popovic, Sára Matysová, Jarmila Voborníková (Playbag)

První místo v kategorii Fashion Design získal již po druhé během tří let Milan Florián Flíček se svou kolekcí F*CKING STOP BURNING CLOTHES, která je zároveň autorovým prvním aktivistickým činem. Použitá látka je upravena upcyklační technikou “Fire-Piping” vytvářející dojem ohně. Milan svou kolekcí odkazující na upálení Jana Palacha kritizuje fungování módního průmyslu, který ročně pálí tuny oblečení, a hledá možnosti zpracování nevyužitého materiálu. 

IDENTITA, kolekce plná výrazných barev a neočekávaných tvarů se umístila na druhé příčce. Jejím autorem je Václav Černý a inspirací mu byla jeho vlastní osobnost. Modely jsou ušité z autorsky zpracované pleteniny. 

Zamýšleli jste se někdy nad sebeprezentací na sociálních sítích? Kristýna Lovas Šenkýřová ano, a svou kolekcí Textile Manifestoes Fake perfection si vysloužila třetí místo. Inspirací jí byla vlastní fotografie, která při nahrávání ztratila kvalitu rozlišení. Myšlenku nedokonalosti transformuje nejen grafickým zpracováním Kryštofa Nováka, ale i oděvem samotným.

Communication Design 

Odborná porota: Vasjen Katro, Jakub Spurný

Vítězkami kategorie Communication Design se staly Karla Gondeková & Karolína Matušková, které oslnily porotu svým projektem Listovatel / Otevřený sešit Karla Placky (přečtěte si rozhovor s Karlínou Matuškovou zde). Tato bezplatná webová platforma, která snadno a zdarma zpřístupňuje kvalitně zpracované pracovní listy pro děti, vznikla za účelem rozvíjení dětské kreativity i vnímavosti vůči okolnímu světu.

Druhé místo obsadil projekt NOVY ZINE – komplexní publikace, sloužící jako komunikační platforma pro autory, umělce a kulturně smýšlející společnost, nezávislou na komerčních cílech. Na projektu pracoval kolektiv studentek a absolventek pěti různých škol – Johana Kasalická, Markéta Vašíčková, Karolína Krupičková, Johanna Hammer a Veronika Soukopová – kterým podobná platforma v českém prostředí chyběla.

S projektem mamazin se na třetím místě umístila Veronika Kurcinová. Skrze neotřelé ilustrace vyzdvihuje maminky tak, jak je vnímají jejich děti. Jako podklady práce sloužily anonymní dotazníky, ve kterých lidé popisovali charakter, vlastnosti a zájmy svých matek. 

Product & Industrial Design

Odborná porota: Richard Vodička (Egoé studio), Lukáš Uliarczyk, Tomáš Chludil

První místo v kategorii obsadil Michal Štalmach s projektem Former  rostoucí dětské kolo řešící problematiku růstu dětí, který si vyžaduje častou obměnu různých typů kol. Former představuje jeden produkt, který lze upravit až do 9 různých variant. Šetří tak nejen finance, ale zmírňuje také dopad produkce na životní prostředí. Rám kola je vyroben z kvalitní oceli a je kompatibilní se všemi komponenty na trhu, což zaručuje dostupný servis a udržitelnost.

S projektem na balkon! si Agnieszka Cieszanowska a Helena Wierzbowska vysloužily druhé místo. Jejich set nábytku a doplňků pro městské balkony je navržen tak, aby si ho majitelé mohli sestavovat podle svých specifických potřeb a prostoru. Za návrhem stojí i výzkum autorek, který mapoval, jakým způsobem lidé vnímají a využívají své balkony.

Třetí příčku obsadila Petra Kmošťáková se sadou talířů Hettie navrženou tak, aby pomoha lidem se specifickými potřebami stolovat důstojně a se stylem. Talíře jsou vyrobeny z porcelánu a svým tvarem a provedením umožňují snadnou manipulaci.

Absolutním vítězem napříč kategoriemi soutěže se stalo duo Karla Gondeková & Karolína Matušková s projektem Listovatel / Otevřený sešit Karla Placky (rozhovor s vítězkou zde). Vítězky se tak mohly těšit nejen z prvního místa, které zaujaly v kategorii Communication Design, ale také z hlavní výhry 1000 a titulem Best in Design 2022.

Best in Design 2022 byl plný změn, a to nejen co se týče složení poroty. Poprvé se letos udělovala cena médií, kterou získaly se svou Scene collection, Kristýna Mikolášková a Tereza Drobná. Kolekce bytových doplňků vznikla v době pandemie, kdy autorky hledaly únik od reality a pocitu izolace. Doplňky byly vytvořeny v jasných barvách, které evokují pocity štěstí a radosti, aby rozjasnily prostor a vytvářely příjemné prostředí. Cenu médií udělovaly porotkyně Bára Alex Kašparová – šéfredaktorka kulturního měsíčníku Artikl, Eva Slunečková – šéfredaktorka časopisu Elle Decoration, a Veronika Pařízková – šéfredaktorka online magazínu Czechdesign.

Soutěž organizují studenti Fakulty multimediálních komunikací v rámci festivalu Zlin Design Week. V následujících měsících plánuje tým prohlubovat spolupráci s letošními finalisty a společně hledat možnosti jak dále rozvíjet a propagovat jejich práci. 14. ročník soutěže bude spuštěn na podzim. 

V rámci doprovodného programu Zlin Design Week taktéž proběhla vernisáž výstavy Best in Design – Best of ´22, na které je možné si prohlédnout všech 30 prací finalistů 13. ročníku. Výstavu je možné navštívit do 20. května ve zlínské galerii G18.

Zlin Design Week

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies