Smysl walldesignu a jeho uplatnění v praxi
“Firemní identita je něco jako image… když je dobrá, sbalíte na ni, koho chcete, a když není, neštěkne po vás ani pes.”
Dobrá firemní identita vám pomůže definovat si místo na trhu, usnadní komunikaci se zákazníky a vysvětlí jim, proč chtít vaše produkty. Nedojde k nenaplněným očekáváním a trapným nedorozuměním. Co když ale chcete víc, než jen hezké firemní logo, slogan a úhledné vizitky. Zeptali jsme se kreativního ředitele Tomáše Zahradníčka z WALL1, který má s řešením vizuální identity bohaté zkušenosti, jak ji lze posunout dál a s čím se dá ještě pracovat.
Co to vlastně je kvalitní vizuální styl?
Základním kamenem vizuálního stylu je nejen logo, font a barvy, ale především funkční koncepce se schopností dál se rozvíjet. Její výhodou je možnost navazovat a stavět na vizuálních prvcích a aplikovat je na celou řadu materiálů a povrchů.
Můžete uvést na konkrétním případu některé z vámi realizovaných vizuálních identit, ať se odrazíme.
Napadá mě poslední realizace pro společnost STYLE PLUS. V tomto případě se jednalo o ideální spolupráci, začali jsme logotypem, od kterého se odvíjel celkový vizuální styl, který se promítl do walldesignu. Společnost se zabývá velkoobchodním prodejem sanitární techniky, a proto jsme se rozhodli využít motiv vody. Základním kritériem při tvorbě loga bylo zaměření na maximální jednoduchost a čistotu. My jsme ale také zohledňovali to, jak se bude logo vyjímat v konkurenčním prostředí a jak do něj zakomponovat vizuální zkratku, pojítko, které budeme moci použít i samostatně na další materiály. Proto jsme využili písmeno „l“, které ztvárňuje tekoucí vodu. Hotové logo, barvy a písmo jsme pak zpracovali do dalších doplňků – vizitek, propisek, bloků, obálek, potisků firemního oblečení, dárkových předmětů a dopisních papírů… V tuto chvíli by to stačilo, ale my jsme se rozhodli jít dál do walldesignu.
Co to všechno obnášelo a s kým vším jste spolupracovali?
Abychom firemní walldesign společnosti navrhli co nejlépe, spolupracujeme velmi často s dalšími odborníky. Pro STYLE PLUS jsme společně s architekty Milenou Galátovou a Davidem Jiříčkem vybrali plochy pro tapety a definovali místa pro grafiku. Mimo jiné jsme také hledali vhodný koncept, aby tapety mohly procházet přes dvě patra. Inspirací se nám nakonec stala zábava dětí i dospělých a to kreslení na orosené sklo. Nápisy přes různá podlaží tak spojují název společnosti a tato vizuální atrakce působí jak na zaměstnance, tak na kolemjdoucí, kteří ji mohou zpozorovat díky velkým skleněným plochám i z vnějšku.
Mluvíte o vizuální atrakci, je něco, co jste ještě použili?
Další médium představuje video běžící za recepčním pultem, které evokuje vlnící se hladinu vody, ostatní doplňky jsou odvozené přímo z loga. Celkový návrh jsme ještě doplnili o volná témata, která jsme aplikovali v kuchyňce a posilovně. Ta už s vodou nemají nic společného a vycházejí přímo z prostoru. V kuchyni, tak lítají "pečení holubi" a v posilovně si zase můžete zacvičit podle předloh na stěnách.
Co je smyslem walldesignu, není to něco, co nepotřebujeme a musíme mít, protože to teď mají všichni?
Pomocí walldesignu jednoduše a čitelněji zapůsobíte na okolí. Zanechat tak můžete firemní stopu nejen na stěnách, ale na celé řadě dalších povrchů a materiálů. Pro STYLEPLUS jsme nakonec realizovali také luxusní textilní a papírové vliesové tapety, 3D prvky, světelné aplikace, orientační systém, videoprojekce a venkovní banner. Walldesign obecně přispívá k dobré zapamatovatelnosti, což je důležité, protože většina z nás je zaměřena především vizuálně.
STYLE PLUS, Litomyšl, 2015
Fotografie: Michal Odehnal