Blue
Green

Přepínejte mezi tématy z kanceláře nebo pro zelená řešení.

Video: SMART-i-WALL, příčka s hravými geny

Orraine Williams, ředitel oddělení výzkumu a vývoje společnosti LIKO-S, popisuje cestu, na jejímž konci se nejvyspělejší skleněná příčka na trhu SMART-i-WALL stala základem expozice brněnského génia J. G. Mendela. Podle Williamse jsou možnosti využití příčky neomezené, záleží jen na fantazii designérů a architektů.

Pokud se nepletu, Mendelovo muzeum je první veřejně přístupnou realizací SMART-i-WALL?
Ne tak docela. Dříve ji ve své expozici využil architekt Zděněk Fránek. A již dříve byla prezentována na předváděcích akcích, máme ji ve vývojovém centru LIKO-NOE a je instalována u několika našich klientů.

 

Kolik času vám vývoj dnes technologicky nejvyspělejší příčky na trhu zabral?
Do Česka jsem se přestěhoval před dvěma lety a brzy na to jsem se ve společnosti LIKO-S připojil k týmu Výzkumu a vývoje a začal se věnovat výhradně tomuto produktu. Je to zhruba rok práce, před rokem jsme měli první prototyp, který jsme si nechali patentovat. Od té doby jej vylepšujeme. Na trhu je SMART-i-WALL rok.

Za tu dobu jste jistě urazili dlouho cestu. Co bylo od začátku vaším cílem?
Odlišit se od konkurence, být lídry v oblasti inovací. A vývoj SMART-i-WALL je cestou k této pozici, způsobem, jak mohou naše příčky vyčnívat nad ostatní. Nejde nám ale jen pozornost, výjimečnost musí být podpořena účelností a být podpořena technologiemi.

Jaká byla situace na trhu ve chvíli, kdy jste začali SMART-i-WALL vyvíjet?
Prozkoumali jsme všechny produkty dostupné na trhu, potkal se se studenty, potkal se s lidmi z oboru, i s těmi kteří vyvíjejí podobné technologie. Dokonce jsme oslovili americkou divizi Microsoftu a diskutovali jejich zkušenosti s podobnými produkty. Vyzkoušeli jsme obrovské množství technologií, většinu postupně eliminovali a výsled vidíte v Mendelově muzeu.

JHP_5169

Kdybychom měli popsat SMART-i-WALL lidem, kteří jej nemají možnosti vidět a slyšet, dalo by se říci, že jde o mash-up technologií, které již byly dostupné na trhu?
V podstatě ano, ale tvoří jedinečný celek. Využíváme několik základních komponent, které přinášejí specifické schopnosti. První je náš produkt LIKO-Glass vybavený fólií, kterou lze ovládáním vypínačem, mobilem, senozory i dalšími technologiemi zprůhlednit. Dalším krokem je přenos obrazu na příčku. Nejsnadněji a nejlevněji to momentálně jde zpětnou projekcí. Když už máme obraz na skle, proč nepřidat dotykové ovládání. V tu chvíli jsme měli krásný a rozměrný obraz, ale něco nám stále chybělo.

Čtvrtý rozměr, tedy zvuk.
Přesně tak. Instalace přídavného zvukové aparatury by nebyla nejelegantnějším řešením, rozhodli jsme se proto proměnit skleněnou příčku v reproduktor.

Zvuk je překvapivě silný a kvalitní, jak jste toho dosáhli?
Tato funkcionalita je mojí nejoblíbenější. V jádru je velmi jednoduchá, alekvalita zvuku každého překvapí. Kyž stěna hraje, každého vybídneme, aby se příčky dotknul a cítil její vybrace. Zvuk vychází přímo z obrazu. Technicky vzato využíváme některé komponenty klasických reprodukturů a jako ozvučnice (obvykle dřevený box) funguje celá skleněná příčka.

JHP_5165

Jak se vaše technologie stala součástí Mendelova muzea?
Jde o nápad architekta Zdeňka Fránka, který navrhnul LIKO-NOE. Přišel asi před šesti měsíci s nápadem, že lidé budou procházet videoprezentací a příčky zprůhledněním odkryjí exponáty.

V čem byla jeho vize pro vás výzvou?
Standardní rozměr příček jsou 2 metry, ale architekt Fránek chtěl opravdu velký obraz. Přes cleou stěnu s rozměry 4 metry. Takže jsme museli využít dva projektory, které skládají jeden celistvý obraz. Využíávme k tomu software, který spočítá vzdálenosti a počet projektorů. Když klient přijde s představou obrazu určité velikosti, jsme schopni kalkulovat, kolik prostoru (zejména za stěnou) pro takto velký prostor potřebujeme.

V Mendelovu muzeu je využití SMART-i-WALL velmi praktické. Kde jinde najde využití?
To je zcela na fantazii klienta. Nyní řešíme nové projekty u kterých vyvstávají otázky: Je to vůbec možné zrealizovat? Nová technologie nutí designéry a architekty přemýšlet novým, klidně na první pohled bláznivým, způsobem.

JHP_5163

To je případ toalet v LIKO-NOE, jejichž stěna zneprůhlední ve chvíli, kdy je někdo navštíví.
No není to bláznivé? O to ale jde, provokovat. Lepší využití ale může být pro recepce. Například ve společnosti JETSURF SMART-i-WALL využívají k zobrazování videí produktů a když se stěna zprůhlední, návštěvník skze sklo uvidí produkt samotný. Tomu říkám slušný „wow faktor“.

Chytrá příčka

Můžete přiblíži nějaký další projekt a využití SMART-i-WALL?
Několik instalací máme v Německu, například koncept pro interiérové studio. Designéři klientům skečují interiér přímo při setkání na stolní tablet a výsledek promítají na naši skleněnou příčku. To je také dost efektivní. Smart-i-wall může být připojen na jakékoli zařízení.SMART-i-WALL tedy najde uplatnění především tam, kde je vhodné klientům produkty či služby prezentovat efektivním způsobem.

JHP_5190

Co bude dalším krokem ve vývoji SMART-i-WALL? Rozroste se LIKO-S o sofwarovou divizi?
V tuto chvíli nasloucháme potřebám klientů a vylepšovat stávající prodkut. Musíme držet krok s překotným vývojem technologií a aktualizovat náš produkt. Vývoj je nesmírně rychlý, proto zdarma a velmi často updatujeme sofware pro Smar-i-wall, přidáváme další funkcionality. SMART-i-WALL je pro nás nyní důležitý, protože nám otevřel nové dimenze i trhy. Je to pro nás nová úroveň a chceme, aby SMART-i-WALL uspěl. Naším hlavním odvětvím ale nadále jsou příčky a stěny, rozhodně se ale zaměříme i na potenciální výzvy.

JHP_1239

Autor: red