Slovenská prestižní CE ZA AR zná letošní nominace. Který interiér, exteriér či budova zabodují?
- 22. srpna 2023
- Aktuality
- autor: Eliška Koukalová
- Foto: Matej Hakár
Společnými silami a kvalitní architekturou přispívat k lepšímu veřejnému prostoru, to si předsevzal letošní ročník slovenské soutěže CE ZA AR s motem spoluvarchitektúre. Kromě ocenění těch nejlepších staveb a interiérů v šesti různých kategoriích má každoroční přehlídka snahu vzbudit co největší zájem široké veřejnosti podílet se na podobě prostředí, ve kterém žije.
Činí tak mimo jiné i vyzdvihováním děl, která rozvíjí společnost vstříc lepší kvalitě práce, života a zodpovědnému zacházení. „Aj vďaka Cene za architektúru CE ZA AR vidíme, že diela, ktoré sú pripravované zodpovedným a transparentným postupom súťaže návrhov, vytvárajú udržateľné stavebné prostredie. Iba porovnávaním možných podôb stavebných investícií vieme smerovať energiu do projektov, ktoré neškodia životnému prostrediu a sú prospešné pre rozvoj spoločnosti a medziľudských vzťahov,“ shrnula předsedkyně Slovenské komory architektů Nora Vranová.
Z 95 realizací vybrala odborná porota jednadvacet nominací, které bude posuzovat v šesti kategoriích: rodinné domy, bytové domy, společenské a průmyslové budovy, interiér, exteriér a fenomény architektury. Poslední jmenovaná dovoluje ocenit jakýkoliv aspekt stavby nehledě na její typologii. Zvláštností letošního ročníku jsou mimo jiné dvě stavby, které leží mimo území Slovenska, konkrétně v Belgii a Praze.
Čtvero nominací v kategorii interiér
Showroom Ioko od Alana Prekopa
Jedním z velmi osobitě pojatých interiérů je bezpochyby showroom designových brýlí Ioko z pera Alana Prekopa. Ambiciózní slovenský architekt už svými minulými realizacemi nezastíral, že se nebojí bořit konvence a volit netypická řešení. V interiéru určeném pro nezávislý design brýlí to k odvážným kreacím navíc přímo vybízí. Účel prostoru interiér Ioko věrně kopíruje, například volbou materiálů – objekty z hlíny, dřeva a oceli jsou navíc také, stejně jako brýle, ručně opracované. Vybavení jako hliněný stůl nebo zvlněný display skrývá ještě jeden důmyslný detail: představuje dekonstruovaný tvar brýlí.
Byt 29A od Marina Skočeka
Hlavní tón bratislavského bytu zasazeného do rondokubistické stavby z dvacátých let udává stropní konstrukce, kde se střídá masivní dřevo a železobetonová konstrukce. Martin Skoček, kterému se podařila i nominace za zpracování exteriéru Grape festivalu, se snažil otevřený charakter bytu ještě více podtrhnout proměněnou dispozicí, jež nově otevírá prostor do všech stran. Vzniká tak několik dlouhých pohledů podtržených otvory ve zdech tvarem kopírující velikost oken.
TB Lobby od AT26 Architects
Jak nenásilně pracovat s brandingem Tatra Banky a zároveň její bratislavské lobby otevřít, aniž by postrádalo jednotnost, ukazuje kolektiv sdružený pod hlavičkou ateliéru AT26 Architects. Ústředním bodem a zároveň pojítkem vstupních prostor je tvar válce, který se vine od prolisu v podlaze až po výřez v podhledu, ze kterého ční pozoruhodná aplikace. Jeho dekor je složený z 3D logotypu banky, který se násobně opakuje a tvoří tak zajímavý grafický prvek. Motiv válce se poté vine i zbytkem interiéru, od vchodu po zónu určenou k čekání.
Zázrak přírody – člověk v čase a prostoru
Dočasná instalace kolektivu architektů Petera Masára, Dušana Veverky, Jakuba Tótha pracuje s konceptem jeskyně, jako naleziště a místa, kde zaniká prostor a čas. Sál lemovaný světelnými panely vyplňují vnořené vitríny a metaforicky zpracované výstavní prvky. Obsah panelů tvořil pomocný tým kreativců, objevují se v nich neotřelá práce s typografií i vědecké ilustrace.
Slavnostní vyhlášení je naplánované na 5. října tohoto roku. Další nominovaná díla na www.cezaar.tv