Sklárna Květná vstala z popela. Představila svou první vázu
- 8. října 2024
- Design
- autor: Eliška Koukalová
- Foto: Květná

Vysoké ceny energií a další pro sklárny nepříznivé podmínky posledních let skoro zapříčinily konec jedné legendy – Květné. Že by to po 230 letech byla ohromná škoda si nemyslel jen její původní majitel, povedlo se mu najít majitele nové, díky kterým provoz pokračuje.
A co víc, Květná přímo kvete. Oklepala se z nejhoršího a na letošním Designbloku překvapila neotřelou instalací, která si jednoduše získala pozornost vyzdvižením toho nejlepšího z ručně foukaných tenkostěnných číší – jejich vizuální křehkost a zvuk. Působivá instalace designérského dua Kláry Janypkové a Tomáše Kučery vynesla sklárně první místo Designblok Awards v kategorii prezentace výrobce.
Jak jsme psali dříve, instalace Květné na Designbloku v Hradní jízdárně zaměstnávala hned několik smyslů. Oči sledovaly zápas křehkosti sklenic v kontrastu s pohybem a neustálým nárazem, skoro až průhledné číše přitom v přímém přenosu dokazovaly svou odolnost, když na tenkých kovových stéblech narážely jedna do druhé. Uši si mohly užívat skleněnou zvonkohru, každou chvíli se totiž místností nesl slavnostní zvuk skupinového přiťuknutí. Evidentně neoslnilo jen publikum.
Jmenovaná dvojice designérů pro sklárnu navrhla také novou kolekci váz Desidére. Mohlo by se zdát, že právě váz má sklárna s názvem Květná celou řadu, opak je ale pravdou. Jedná se o první vázu v portfoliu. „Snažili jsme se touto kolekcí vyzdvihnout přednosti sklárny, jako je umění sklářů vyrobit opravdu tenkostěnné kousky a také práce s barevným sklem,” vyzdvihli designéři. Takto tenkých stěn ve sklárně dosahují díky příměsi titanu, která činí sklo odolnějším a pružnějším i při minimální tloušťce stěny.
Tento fenomén ještě podtrhli použitím barvy, která je viditelná především na hrdle a křivkách váz. Ještě více tak vyzdvihli křehkost skla. “Tenká stěna a jemná barva navíc souvisí i s charakterem květin, které jsou pro vázy zásadní inspirací a společně s nimi potom vytváří finální objekt,” popsala Janypková.
Kolekce Desidére zanedlouho nebude jediná. Společně pracují ještě na několika dalších kolekcích, které snad brzy odtajní. V jejich spolupráci se potkávají různé pohledy i předchozí zkušenosti. Produktová a interiérová designérka Klára Janypková vystudovala na ČVUT, Tomáš Kučera v ateliéru Ronyho Plesla na UMPRUM.