Telefonní rozhovor s Alexandrou Georgescu o Brno Design Days

BRNO – Pátý ročník Brno Design Days odstartuje už za 10 dní. Zavolali jsme zakladatelce projektu Alex Georgescu a položili jí pár otázek. Pokud vás rok 2020 vede k úvahám nad světem kolem, svou prací i sebou samým, neměli byste si letošní BDD nechat ujít.
Telefonní rozhovor s Alexandrou Georgescu o Brno Design Days

BRNO – Pátý ročník Brno Design Days odstartuje už za 10 dní. Zavolali jsme zakladatelce projektu Alex Georgescu a položili jí pár otázek. Pokud vás rok 2020 vede k úvahám nad světem kolem, svou prací i sebou samým, neměli byste si letošní BDD nechat ujít.   

Jak jste dospěli k tématu RETHINK – REUSE – REDESIGN, RE…

Přišlo to z nějaké osobní potřeby, pocitu řekněme, rozhodli jsme o tom ke konci koronavirové karantény. Hodně jsme přehodnocovali, co děláme v byznysu i v osobním životě a když jsme se o tom bavili s dalšími kreativci, lidmi z oboru, designéry, tak to měli stejně. Znovu promýšleli, o čem to všechno je. Přišlo mi, že je to nějaké aktuální společné téma pro celou společnost a myslím, že to pořád platí. Přišlo to tedy úplně samo. 

Co je letos nového?

Základ zůstává – čtyřdenní festival, jak ho znáte s módními přehlídkami, workshopy, přednáškami a příležitostí pro networking. Novinka, s níž jsem obzvlášť spokojená, je B2B akce, kterou jsem nazvala Design2Business. Je jen pro zvané – 40 až 50 lidí. Bude tam příležitost networkingu mezi designéry, kreativci a podnikateli. Cílem je vytvořit platformu, kde se mohou setkat a zjistit, o čem ta spolupráce je.

Z minulých ročníků mám pocit, že byly obrácené především ke kreativcům, ale aby to byl skutečně profesní festival, je k tomu potřeba i protějšek byznysu. Ti, kteří mohou designéry zaměstnat. Proto jsem zavedla tento formát D2B. Bude hned ze začátku celé akce ve čtvrtek ráno. Uvidíme, jak to půjde, je to pro mě nová věc. Spojila jsem se kvůli tomu s JIC, CzechInvest a CzechTrade, s městem i krajem a bude to pro letošek taková zkouška. Snad se to osvědčí i do dalších ročníků.

5. ročník už představuje jistou historickou kontinuitu, jak se za tu dobu změnila organizace a podpora institucí?

(Směje se.) Tým je letos úžasný, nevím, jestli je to díky zkušenostem, nebo že jsme si jasně dopředu stanovili, jak bude naše spolupráce přesně fungovat, jakou kdo bude mít roli a úkoly. Zní to sice tak hrozně korporátně, ale šlo to lidsky a teď každý dělá, co má rád. Takže bych řekla, že jsme opravdu efektivní, a hlavně nadmíru spokojení. Poslední porada, co jsme měli, byla tak vtipná, že jsem se smíchy za břicho popadala. Jde to všechno skutečně příjemně, v tom se hodně zlepšujeme, eliminujeme stres.

Financí máme méně než vloni, organizace osekaly výdaje na kulturu, ty šly skutečně stranou, protože se investuje do zdravotní péče, což je v nejlepším pořádku. Pro nás to znamená, že se trochu pereme s napjatým rozpočtem. Ale jak sám víš, první ročník jsem dělala s rozpočtem o výši 0, takže jsme na to experti. Zvládneme to. Ale podpora není nutně vždy jen finanční. Jsou tu lidé, kteří pro nás dělají hodně, hodně práce navíc.   

Jak ovlivňuje podobu festivalu aktuální místo konání – bývalá budova FaVU, aktuálně kreativní HUB KUMST.

Budova má zajímavý půdorys, který více tříští prostor – workshopy mají své vlastní místnosti a s nimi i více soukromí. Minule se odehrávaly ve větším prostoru, který musely sdílet, takže to nebylo tak intimní. To hlavní na Kumstu je, že jsme to navrhovali my – KOGAA – přesně pro tento typ kreativních akcí. Mám z toho pocit, že rozvrh dispozic festivalu jsme vyřešili velmi snadno. Budova je pro to určená. Je to zřejmě první ročník, kdy jsme se s festivalem trefili do funkce budovy. Jistě to bude zajímavé i pro lidi, kteří to tam zažili dřív, kteří tam studovali, když uvidí, jak jsme to přetvořili. Budu vděčná za každý feedback a doufám, že se mi k tomu vyjádří co nejvíc lidí jak a jestli se to zlepšilo.   

Fotografie Jiří Hloušek
Fotografie Jiří Hloušek

 

Máte zpětnou vazbu o dopadu BDD na místní designérskou scénu?

Ne přímo nebo slovně. Nevím, jestli to není něco typického pro Čechy..? Ale vidím různé spolupráce mezi lidmi. Pracují na projektech, vidím to nejen na BDD, ale i v Social Reactoru a obecně. Myslím, že jsme vytvořili nějakou platformu, kde spolu mohou lidé vyjít a cítit se přitom v pohodě, protože jsou možná spojeni nějakou větší neviditelnou sítí.

Na co se letos nejvíc těšíte?

Až bude po všem. Ne, máme na programu několik opravdu vzrušujících jmen – Space&Matter – architektonické studio z Holandska. Sleduji je už nějakou dobu a dost mě jejich práce inspiruje, takže bych si ráda dala osobní setkání s Annou a probrala s ní, co dělají. Jsou skutečně zajímaví a ráda bych se od nich něco naučila. Dále tu budeme mít superstars jako Lucii Koldovou, která je báječná designérka a moc se těším, až se s ní osobně setkám a dozvím se o její historii a jak pracuje. Pak ta věc s Design2Business, to je hodně vzrušující, jak se vyvine tahle profesní stránka BDD a pak samozřejmě Kumst. To místo. Chci to vidět ožít. Víš, je to naše dítě. Děláme na tom od roku 2017 a teď to bude první příležitost, kdy to uvidím žít, a navíc mojí akcí. To pro mě bude nejvíc emocionální.

A co nějaká ta ranní jóga? Zúčastníte se?

No vlastně, to je taky novinka. Máš pravdu, to bych se měla zúčastnit. Abych spálila ten alkohol z předchozí noci. Nazvali jsme to designový detox. A lidi to celkem bere, lístky mizí. Myslím, že to bude úspěch. Ale jestli půjdu já? No, snad ten první den.

Kdy se dočkáme Brno Design Weeku?

A-ha-ha, proč? Potřebovali bychom víc programu, kterým bychom to vyplnili. V Brně musí nejdřív pořádně narůst kreativní scéna. Otevřená studia, studenti, co dělají věci na punk, alternativní akce, byla bych nesmírně šťastná, kdyby vznikla konkurence BDD. Nějaké lokální designové akce od studentů, nebo kohokoli jiného. Takový typ konkurence přináší vážně dobré výstupy a růst kreativní scény ve městě.

Fotografie Tomáš Gál

Titulní foto archiv Brno Design Days

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies