První reuse obchoďák úspěšně funguje ve Švédsku

Uvědomělí spotřebitelé mohou v ReTuna Återbruksgalleria nakupovat bez výčitek svědomí, veškerý sortiment je recyklovaný nebo z druhé ruky.
První reuse obchoďák úspěšně funguje ve Švédsku

Uvědomělí spotřebitelé mohou v ReTuna Återbruksgalleria nakupovat bez výčitek svědomí, veškerý sortiment je recyklovaný nebo z druhé ruky. 

 

ESKILSTUNA, ŠVÉDSKO – 14 specializovaných obchodů, škola designu, kavárna a také první bazar IKEA tvoří úspěšný obchodní model první reuse shopping mall na světě. Za jejím vznikem stojí původně radnice 65 tisícové Eskilstuny, dnes už však funguje zcela tržně, dělá obraty v milionech a vytvořila 50 pracovních míst. 

ReTuna Återbruksgalleria vznikla v roce 2015. Radnice koupila budovu na strategickém místě hned vedle recyklačního centra. Do začátku nabídla obchodům nájem za polovinu, po dvou letech slevu snížila na 30% a od roku 2018 už všichni platí komerční sazbu. Důležitý detail je pak speciální licence na manipulaci s odpadem, kterou město ReTuna poskytuje, bez ní by se organizace nedostala ke zdroji svého obchodování.

Ve Švédsku je zvykem se jednou měsíčně zbavit nepoužívaného harampádí v recyklačních dvorech. V tom u ReTuna hned po vstupu třídí dovezené věci do kategorií jak dle sortimentu tak stavu opětovné využitelnosti. Následně se materiál převeze do ReTuna, kde si jej rozeberou provozovatelé obchodů. Jejich skladba odpovídá kategoriím vyřazených předmětů, takže vše najde využití. Řada obchodů má i dílnu, kde materiál přímo opravují nebo upcyklují. 

Nakupující se v ReTuna mohou odvázat, aniž by měli černé svědomí kvůli konzumerismu. Svým nákupem vrací do oběhu použité věci, které tak neskončí na skládce nebo ve spalovně a navíc šetří zdroje potřebné pro výrobu nových. Najdou zde obchody s domácími dekoracemi, sportovním náčiním, módou, ekologické květinářství s recyklovanými květináči, knihkupectví, elektroniku a další. Nechybí celoroční vzdělávací program, workshopy a další osvětová činnost. Příběh prvního reuse obchoďáku je tak silný, že sem jezdí lidé z celého Švédska a cestu váží i někteří turisté z hodinu vzdáleného Stockholmu. Na komentovaných prohlídkách se dostanou také do zázemí, kde se dozví, jak to celé funguje.  

Eskilstunská radnice projektem zacílila hned na několik strategických oblastí požadovaného rozvoje. V první řadě se jí daří omezovat množství nového odpadu, dále vzdělává veřejnost v jeho managementu a třídění a rozvíjí principy cirkulární ekonomiky. V době ekonomického poklesu vytvořila pracovní místa a dokonce se dá mluvit o nákupní turistice, již tímto podnítila. V neposlední řadě objevila nový trh, který měl roce 2020 obrat 15,4 milionu švédských korun.  

ReTuna ukazuje, co je potřeba pro úspěch podobných projektů. Ve Švédsku nejsou reuse obchody vzácností, ale jedinečnost ReTuna spočívá v komplexním a designérském provedení. Je důležité vytvořit atraktivní značkové prostředí shopping mallu, od provozovatelů obchodů se očekává kvalitní retail design, estetika blešáku zde nemá prostor. Alespoň v zahajovací fázi je žádoucí podpora úřadů, právní zajištění a kvalitní zpracování vyřazených předmětů ve fázi odběru. Výsledkem může být úspěšný a především udržitelný byznys.    

Na příběh první reuse shopping mall nás upozornil architekt Jan Čech, jenž řešil téma reuse centra v oceněné diplomové práci. Poslechněte si náš podcast s ním.

 

 

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies