Harangi Sound: Pájíme zvuk, co vás obejme

Jak vzniká kouzlo čistého zvuku? Do své dílny na výrobu reproduktorů nás pozvali zakladatel značky Viktor Harangi a designér Michal Ondráček.
Harangi Sound: Pájíme zvuk, co vás obejme

BRNOCesta Viktora Harangiho k výrobě vlastních reproduktorů začala vyhozenými starými Teslami od popelnice. Zachránil je a když si je nechal opravit, zjistil, že je to směr, kterým se chce dále ubírat. Dnes pod značkou Harangi Sound vyrábí reproduktory s ambicí přivést posluchače zpět k čiré radosti z poslechu. 

Jaké byly začátky Harangi Sound? Kdy a v kolika lidech jste se do výroby pustili?
Viktor: Měl jsem v hlavě představu, která postupně začala krystalizovat. Úplně prvním společníkem byl guru českých audio inženýrů pan Bohumil Sýkora. Nechápu to, ale je to tak. Zareagoval na moji poptávku vývoje na hifi fórech a šel do toho se mnou. V té době jsem vůbec netušil, kdo to je, co to pro Harangi Sound znamená, a jak velké poctě se nám dostalo. Dalším členem, kterého jsem pozval, byl Michal Ondráček, zakladatel studia Vanta Lab. Následovaly všelijaké kotrmelce a výsledný tým se ustálil na hlavní dvojici Michal a já, třetím společníkem je Martin Daněk, který se stará o prototypování. 

Reproduktorů je na trhu nepřeberné množství. Vy jste lokální firma, přistupujete k výrobě s nějakou specifickou filozofií? 
Michal: Chceme, aby lidé zpomalili a začali znovu poslouchat. Naším přáním je probudit lásku k prostému poslechu hudby. Dělá nám radost zvát si k nám do dílny na poslechové večery kamarády, kteří si pouštějí písničky, o nichž si myslí, že je znají. Až po poslechu na našich reproduktorech zjistí, že je vůbec neznali. Ale není to jen o audiofilství, chceme lidem zprostředkovat zážitek.
Viktor: Respektujeme potřeby materiálu a zvuku, protože principielně stačí málo, aby byl zvuk skvělý. Když jsem byl malý, měli jsme doma obrovská sluchátka Tesla a já už jsem znal krásu zvuku, která vás obejme.
Michal: Zároveň se s Harangi Sound nesnažíme jít přes konvenční formy prodeje, nejsme přesvědčeni, že je to správné. Naším cílovým zákazníkem je běžný člověk, který v kvalitním zvuku najde radost a zalíbení. 

Výroba reproduktorů má v České republice poměrně zakořeněnou tradici. 
Viktor: V České republice existuje obrovská základna bastlerů, kteří si svoje bedny tvoří sami. Ta velká základna vznikla během totalitního režimu, kdy se v Československu hojně podporovala DIY forma výroby reproduktorů a pokračovalo to třeba časopisem Amatérské Radio, ve kterém se tématu reproduktorů autoři článků hojně věnovali. Kvalitní práce tehdejší Tesly plus velká základna amatérských vývojářů udělala z České republiky líheň “hifistů”. Jedním z nich byl právě i pan Bohumil Sýkora. Čím déle naše reproduktory máme, tím větší obdiv k jeho práci cítíme. 

Můžete mi popsat soustavu reproduktorů Harangi Sound? Z čeho se skládá? 
Viktor: Naše reproduktory jsme na počest zesnulého Bohumila Sýkory nazvali Parus, což latinsky znamená Sýkora. Jedná se o pasivní dvoupásmovou reproduktorovou soustavu. Pasivní znamená, že v sobě nemají žádný aktivní prvek, je to analog. Každá bedna používá dva elektroakustické měniče, a proto přízvisko dvoupásmové. Uvnitř je pak výhybka, která slouží jako filtr příchozího signálu, a tím každý měnič získá konkrétní informaci, jak a co má hrát. Návrh výhybky společně se správným výběrem měničů a rozvržením ozvučnice je to nejtěžší na vývoji reproduktorů. O něj se staral právě pan Bohumil Sýkora. 
Měniče máme od značek SB Acoustics a Dayton, komponenty na výhybku pak od dánské značky Jantzen Audio. 

Vizualizace zdroj Harangi Sound
Vizualizace Harangi Sound

Z jakých materiálů reproduktory vyrábíte? Na vašem webu píšete o materiálech v jejich surové podobě - co to znamená? 
Viktor: Tohle je velmi důležitá otázka, díky za ni. Ozvučnice vyrábíme z probarvené MDF desky. Jsou to pod velkým tlakem lisované dřevěné piliny spojené lepidlem a pryskyřicí. MDF deska je pro výrobu ozvučnic skvělá. Lidé si často neuvědomují jednu zajímavou skutečnost. U hudebního nástroje, třeba u houslí, dřevo funguje jako rezonátor a vytváří společně se strunami výsledný zvuk. U reproduktorů se ale od použitého materiálu pro ozvučnici požaduje přesně opačný úkol, a to zvuk co nejvíc pohltit, zničit, nepustit ven. 
A proč? Membrána reproduktoru se hýbe dozadu a dopředu a my slyšíme vlny zvuku vyslané reproduktorem ven. Kdyby se spojily přední i zadní vlny, tak neslyšíme nic, a proto je právě hlavním úkolem ozvučnice pohltit vnitřní vlny vyzářené reproduktorem dovnitř. Zní to složitě, ale je to velmi jednoduché. A právě MDF dokonale tlumí a nerezonuje.
Michal: Co se týká materiálů ve své surové podobě, znamená to přiznání materiálu. Během počáteční fáze vývoje jsme viděli, jak valná většina výrobců zakrývá právě zmíněnou MDFku do imitací dřeva nebo ji halí silným klavírním lakem. 
Nechceme zakrývat vlastnosti Parusů. Je to náš první projekt a nejlépe obstojíme, když se ukážeme nazí ve světle světa. Na reproduktorech je sítotiskem vytištěna jeho chára. Představte si to jako graf, který ukazuje, jak se reproduktor chová během celého svého hraní, tedy od nejnižších basů až po nejvyšší výšky. Zkušené oko na první pohled pozná velmi intimní informace o reproduktoru samotném. Jedním pohledem zjistí, zda jsou reproduktory kvalitní nebo ne. Před třiceti lety bylo naprosto běžné, že každý reproduktor měl tento graf, cháru, někde na sobě namalovanou. 

Design reproduktorů jste si vymysleli sami? Čím je specifický? 
Michal: Harangi sound je značka přímo provázaná s designérským studiem Vanta Lab, jehož těžištěm je právě produktový design. Bylo pro nás velice zajímavé prozkoumat jakou formu má mít zařízení na reprodukci zvuku. Primárně totiž není v místnosti proto abychom se na něj dívali, ale abychom ho slyšeli. Výrobci se často na trhu předhání, kdo bude více vidět, kdo bude mít poutavější vzhled. My se proti tomu vymezujeme a říkáme, aby se posluchači nenechali rušit. Minimalismus je přepoužívaný termín, ale my opravdu minimalizujeme vizuální vjem a necháváme pozornost smyslů poslechu. 
Další důležitý cíl, který jsme si dali byla velikost. Reálně jsme zmenšovali a zmenšovali tak, abychom se dostali i do menších domácností a k lidem v bytech. Bedny jsme potom vizuálně rozpůlili nasouvacím krytem proto, aby se dojem z objemu ještě zmenšil. Bedna je technická věc ze surových materiálů, ale je tak precizní, že vytváří svou vlastní estetiku.

Foto Dominik Šmuhar
Foto Dominik Šmuhar

Pro poslech jakého typu hudby se vaše reproduktory hodí? 
Viktor: Pro všechny typy. Vlastně mi přijde dost sobecká myšlenka, že bychom vytvořili reproduktory, které by záměrně hrály dobře jeden styl hudby. Zadání pro pana Sýkoru bylo, aby byl zvuk takový, jaký má být, bez přibarvení. Pan Sýkora k tomu říkával: „Hrají písničku tak, jak ten, kdo sedí za nahrávacím pultem ve studiu, chce, abyste ji slyšeli“. 

A pro jaké prostory jsou reproduktory určené?
Michal: Parusy se hodí do bytu, ale i do kavárny, knihkupectví, jakýchkoli hezkých prostorů, které chtějí mít kvalitní zvuk. Jsou navržené tak, aby odpovídaly, standardně velké místnosti, ve které trávíme čas. 

Vyrábíte pouze jeden typ reproduktorů? 
Viktor: Ano, jeden typ. Během několika týdnů budeme ovšem představovat dva nové projekty. Pokud všechno vyjde podle plánu, představíme je letos na DesignBloku v Praze.



Pořádáte poslechové večery, měla jsem možnost se jednoho z nich zúčastnit. Jaké to pro vás je? Sbíráte od účastníků zpětné vazby? Čím jsou pro vás cenné? 
Viktor: Je to skvělé. Jednak poznáváme nové lidi a jednak sdílíme společný zážitek. Zpětné vazby jsou to, co bereme v potaz při vyvíjení dalších projektů. I proto jsme se rozhodli vyrobit jeden větší a jeden menší projekt než jsou stávající Parusy. Vychází to z potřeb buď mít více velkého zvuku, nebo hledat levnější variantu. 
Všechny podněty od návštěvníků jsou vždy přínosné a zatím každý poslech byl silný zážitek. Během poslechů často vznikne i nějaká další vzájemná spolupráce. Poslechy děláme  pravidelně jednou za 14 dní někdy i častěji, stačí se nám ozvat a rezervujeme vám místo. 

Kde si může běžný člověk vaše reproduktory poslechnout? 
Viktor: Reproduktory si můžete poslechnout v Brně u nás na Botanické 61 Brno, v hifi shopech v Praze a Frýdku Místku. Aktuálně také v Brně v Punkt. Espresso Baru. 

Jakou mají reproduktory vlastně životnost? 
Michal: Musí to být opravitelné bedny, které vydrží generace. Každý jednotlivý komponent můžeme nahradit, a tím se z nich stávají bedny, které se můžou dědit.

Čeho byste chtěli se značkou Harangi Sound dosáhnout? 
Viktor: Mým snem je vyrábět reproduktory kompletně pod svou střechou a k tomu celý “reproduction chain”, takže zesilovače, předzesilovače, gramofony a tak dále, prostě všechno. 

Harangi Sound

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies