Redesign Ghettofestu v sobotu přinese zážitky V říši zvěře

Červen 02, 2021 | autor: Jan Gerych | Foto: Adéla Wiederlechnerová

Místo tančícího davu letos festival slibuje městskou hru. Poznávání a objevování zajímavých a nevšedních míst v lokalitě mezi Bratislavskou a Francouzskou zůstává. 

 

Brno – Také festivaly zažívají v pandemii existenciální zkoušku a teprve se ukáže, které ji ustály. Ghettofest byl vždy festival s přesahem a díky tomu může fungovat i jinak, než jak jsme zvyklí. Cíl přivést lidi do lokality brněnského Bronxu a prožít den zábavně v pospolitosti letos nenaplní taneční vřava ale městská hra. 

Jubilejní 10. ročník neobvyklé akce si nevybral nejlepší načasování. Zatímco některé festivaly vrhly zbytky sil na uspořádání ročníku 2022, Ghettofest se na to rozhodl jít jinak. Těžiště dramaturgie tentokrát spočívá v městské hře V říši zvěře, kterou vytvořila Barbara Herucová s týmem. 5. června hráči prozkoumají běžně nepřístupná místa a na ta přístupná se podívají jinýma očima. Nakonec nebude chybět ani hudební program, odehrají se koncerty v Káznici.

Městská hra je vytvořena pro tří až pěti členné týmy a je vhodná pro dospělé, mladistvé i rodiny s dětmi. Není to soutěž, nabízí radost z plnění nelehkých kreativních úkolů na stanovištích, která se nachází venku mezi ulicemi Bratislavská a Francouzská. V cíli bude čekat princ Říše zvěře, jehož budoucnost závisí na úspěchu všech hráčů. Ke hře je potřeba smartphone a propiska. Účast je zdarma, registrace na sobotní odpoledne probíhá zde

Od spoluautorky hry, lektorky dramatické výchovy Barbary Herucové jsme zjistili o hře V říši zvěře více.

Brněnský Bronx má stále ještě nálepku vyloučené lokality, není ale název hry V říši zvěře trochu přísný?

Když účastníci uvidí krásné stylizované fantaskní masky zvířat, které budou v rámci hry potkávat na stanovištích, pochopí, že se opravdu nachází v jiné říši – v říši zvěře, s pověstí lokality to nemá nic společného. 

Hra je součástí většího dramaturgického konceptu Rok zvěře, za kterým stojí hlavně Pavel Strašák, a do kterého v rámci tohoto roku patří vícero akcí v Káznici a kolem ní. 

Foto Áša Sárová

Co hru inspirovalo? 

Když jsme o hře začali přemýšlet, lákalo nás vytvořit fiktivní svět, fiktivní příběh, který vložíme jako novou vrstvu do běžného provozu ulic. Tak vznikla říše zvěře, kam se dá nahlédnout jen výjimečně a kde je potřeba objevovat, bádat a zachycovat to, co pak zase zmizí. Inspirovaly nás papírové masky zvěře, známá i méně známá místa v lokalitě a také touha bavit se a objevovat nevšednost a krásu v běžných i zcela výjimečných kontextech. 

Jak to bude probíhat? 

Na hru se přihlašují 3-5 členné týmy (dospělí v jakémkoli věku, včetně rodin s dětmi). V sobotu 5. června odpoledne přijdou na start na náměstíčku pod platany a dostanou zápisníček, který jim pomůže v orientaci ve hře. Pak je čekají stanoviště v ulicích mezi Francouzskou a Bratislavskou. Je na nich, kolik jich absolvují a v jakém pořadí, samozřejmě, čím víc stanovišť, tím pestřejší zážitek. Na každém stanovišti čeká jiný úkol – některé jsou kreativní, některé týmové, některé více zapojí logické myšlení, ale všechny jsou zábavné. Následně jde tým do cíle v Káznici, kde je čeká ještě ukončení hry. A také kavárna na dvorku, pohoda a později i dva koncerty – Tom Oakland a skupina Hazafele. Hra není soutěž, jde spíš o to užít si to, plnit úkoly a strávit spolu v týmu příjemné odpoledne.  

Jak to souvisí a zapadá do Ghettofestu a lokality?

Vnímám to tak, že cílem Ghettofestu je vytvořit zajímavý kulturní program v této lokalitě a pozvat sem místní i lidi, co žijí někde dál, aby společně strávili příjemný čas. Kvůli pandemii byla organizace pouličního festivalu v tradiční ghettofestové podobě riskantní, protože nebylo jasné, jaká budou platná opatření. Městská hra byla v tomto jistější cesta, hlavně z hlediska menších skupin lidí postupně procházejících hrou místo většího davu třeba na koncertě. Zároveň však respektuje ten hlavní cíl – prožít tady příjemné odpoledne s rodinou a přáteli. 

V říši zvěře je také site-specific (místně specifickou) hrou, nebylo by zcela možné ji přenést kamkoli, přímo pracuje s tím, co v lokalitě je a rozšiřuje to o příležitosti dostat se na několik míst, která běžně dostupná nejsou.  

V neposlední řadě se na vymýšlení, tvorbě a realizaci hry podílí tým Ghettofestu (hlavně David Oplatek, Pavel Strašák a Martina Čichoňová), tým Centra Platan a řada dobrovolnic*ků, bez kterých by se hra nemohla uskutečnit.

Je to tvoje první taková hra?

Vůbec. Před několika lety jsem byla součástí projektu Brno hraje na city, kde jsme mimo jiné tvořili site-specific vzdělávací městské hry (jednu i pro Ghettofest v roce 2014 – ta byla ale více zaměřena na reálie a historii). O městských hrách jsem psala i magisterskou diplomovou práci, kdy jsem porovnávala tento žánr v Brně a Kodani v letech 2010 – 2015. Je pravda, že jsem se teď pár let přímo městským hrám nevěnovala - „přesedlala“ jsem víc k zážitkovému vzdělávání a lektorování dramatické výchovy. Veřejný prostor, příběh a hravost jsou pro mě ale pořád zajímavá a aktuální témata, se kterými ráda pracuji.

Co je cílem hry?

Cílem hry je strávit příjemné odpoledne s rodinou a přáteli, zapojit svou tvořivost, um a schopnosti v plnění úkolů a poznat nebo objevit zajímavá a nevšední místa v lokalitě mezi Bratislavskou a Francouzskou.

 

Ghettofest proběhne 5. června 2021 

Autor: Jan Gerych