První stoprocentně vodíková vlaková linka už vozí pasažéry v Německu
- 29. srpna 2022
- Aktuality
- autor: Jan Gerych
- Foto: Alstom

BREMERVÖRDE, NĚMECKO – Dolnosaský provozovatel železniční sítě hledal už od roku 2012 náhradu za 15 dieselových lokomotiv se zřetelem na ekologický provoz. Aktuálně zde na trati mezi přístavem Cuxhaven a vnitrozemským Buxtehude začalo jezdit 14 nových vlakových souprav Coradia iLint s bezemisním vodíkovým pohonem.
Coradia iLint je první osobní vlak poháněný vodíkovými palivovými články. Nejenže je jeho provoz ekologický, taky je výrazně tišší a vypouští jen vodní páru a sraženou vodu. Technologie je výsledkem práce nadnárodní společnosti Alstom, jmenovitě týmů v německém Salzgitteru a francouzském Tarbes. Elektřinu pro pohon soupravy generují vodíkové palivové články. V nich probíhá chemická reakce mezi vodíkem z nádrží a kyslíkem z okolního prostředí, při níž jako odpad vzniká voda a teplo, které najde využití při klimatizaci.
Vodíkové vlaky jezdí rychlostí 80-120 km/h, ale dokáží vyvinout rychlost až 140 km/h. Na jednu nádrž vodíku dojedou do vzdálenosti až 1000 km. Tankují na pumpě Linde v Bremervörde. Ta funguje nonstop a najdete v ní 64 pětisetbarových vysokotlakých tanků s celkovou kapacitou až 1 800 kg vodíku. V plánu je vyrábět vodík přímo na místě pomocí elektrolýzy a regenerativní energie.
„Bezemisní mobilita je jeden z nejdůležitějších cílů pro zajištění udržitelné budoucnosti a Alstom má jasnou ambici stát se světovou jedničkou v alternativních pohonných systémech pro železnici,” říká Henri Poupart-Lafarge, CEO a předseda představenstva Alstomu. 27 souprav Coradia iLint si pro městskou dopravu objednali ve Frankfurtu, 6 souprav Coradia Stream hydrogen se bude stavět v Itálii s výhledem navýšení o 8 dalších a ve Francii zavedou do provozu 12 souprav Coradia Polyvalent hydrogen.