Průzkum: Nové kanceláře se orientují na pohodlí zaměstnanců

Firmy s novými kancelářemi se silně orientují na pohodlí svých zaměstnanců a posílení komunikace uvnitř společnosti. Tento závěr vyplynul z průzkumu společnosti CBRE mezi účastníky soutěže Zasedačka roku.
Společnost CBRE, která nabízí služby v sektoru komerčních realitních služeb, oslovila všech 130 účastníků uplynulých dvou ročníků souže. Ze závěrů průzkumu vyplývá, že kvalita pracovního prostředí hraje významnou roli při náboru nových pracovníků, převážně při hledání nových uchazečů a talentů, o které je v současné době na trhu zájem.
„Zjistili jsme, 44 % firem poskytuje zaměstnancům plný komfort v možnosti výběru typu kanceláře. Tento výsledek potvrzuje, že pro mladou generaci, která by měla za pár let tvořit hlavní pracovní sílu, již bude samozřejmostí mít v práci adekvátní zázemí nebo vysokou míru flexibility,“ uvedla Katarina Wojtusiak, Head of Office Agency společnosti CBRE. V posledních čtyřech letech prošlo změnou kanceláří 93 % společností, které na průzkum odpověděly (pozn. red. nebylo upřesněno, kolik firem odpovědělo).
Záštitu na kategorií Kanceláře pro budoucí výzvy, má společnost Skanska. „Tato kategorie reprezentuje náš přístup k vytváření kancelářského prostředí, jež je připravené čelit výzvám, které firmu čekají v budoucnosti. Etnetera, loňský vítěz této kategorie, naprosto předčila naše očekávání. Letos doufáme, že najdeme další společnosti, jež nás ohromí svým kancelářským prostředím, které je nejen inovativní, trvale udržitelné a flexibilní, ale je též vytvořeno pro lidi, s ohledem na jejich zdraví a duševní pohodu,” popsala Alexandra Tomášková, Leasing Manager společnosti Skanska Property Czech Republic.
Změny v kancelářském prostředí by nebyly možné bez technologií, které umožňují práci prakticky kdykoliv a odkudkoliv, díky různým formám pracovních úvazků nebo home office. „Není překvapením, že podle výsledku průzkumu, až 69 % firem nabízí svým zaměstnancům částečné úvazky nebo home office. Stále více lidí totiž považuje flexibilitu v práci – z hlediska času i místa - za standard. Firmy, které na tento trend nezareagují, riskují, že nebudou preferovaným zaměstnavatelem,“ sdělila Lenka Čábelová, manažerka komunikace a CSR společnosti Microsoft Česká republika.
Jedním z dalších důležitých aspektů, které ovlivňuje kvalitu pracovního prostředí, jsou mimo jiné akustické podmínky. „Výbornou akustiku má podle dotazníku 66 % oslovených firem. Z hlediska vlivu akustiky na samotné zaměstnance se ale jedná o výsledek nedostatečný. Firmy si musí uvědomit, že to nejcennější ve firmě jsou právě její zaměstnanci. Není nic důležitějšího. Je úplně jedno, v jakém oboru pracujete. Můžete vyrábět vynikající stroje, prodávat to nejlepší zboží, anebo nabízet ty nejlepší služby. Pokud ale firma nemá kvalitní pracovní tým, může se na konkurenčním trhu jen velmi obtížně prosadit a dle mého názoru nemá ani žádnou budoucnost,” míní Josef Němec, majitel společnosti Němec – luxusní povrchy.
Kancelářské prostory plní také reprezentativní funkci, která je důležitá jako pro interní, tak externí komunikaci. „Přibližně 70 % firem používá své prostory k interním akcím, čtvrtina i k pořádání externích seminářů či konferencí. A také téměř třetina společností má interně speciální osobu, která se stará o blaho zaměstnanců,“ vyzdvihla Petra Lávičková, Head of Corporate Marketing & PR společnosti CBRE.
Výsledky průzkumu CBRE na téma nových kancelářských prostor
Výhody nových kanceláří |
50 % firem uvedlo, že změna přinesla větší spokojenost zaměstnanců, lepší interní komunikaci, posílení týmového ducha a loajalitu k firmě |
50 % firem uvedlo, že vyšší komunikativnost a rychlé řešení problému měli obrovský vliv na produktivitu práce zaměstnanců |
13 % firem dokonce uvedlo ekonomický přínos (zvýšení obratu či snížení nákladů) |
Menší fluktuace, zájem klientů a uchazečů o zaměstnání je dalším z citovaných benefitů |
Nevýhody nových kanceláří |
6 % firem uvedlo nevyužití relaxační zóny |
19 % uvedlo nekomfortnost některých částí prostor |
Kancelářské prostory (relaxační zóny, zasedací místnosti, akustika, technologie) |
40 % firem využívá alespoň částečný desksharing stolů |
44 % firem poskytuje zaměstnancům plný komfort v možnosti typu kanceláře (uzavřená kancelář, open space office, relaxační zóna nebo zóny podporující spolupráci) |
60 % firem má neformální zasedačky |
31 % má dokonce kombinaci formálních i neformálních zasedacích místností |
Téměř 70 % dotazovaných má relaxační zónu, z nichž 40 % má jak pasivní (četba či individuální poslech hudby, atp.) tak aktivní (stolní tenis, hry, TV, atp.) formu relaxační zóny |
41 % firem má knihovnu či studovnu |
20 % uvedlo, že mají i nestandartní prvky v kancelářích jako fitness, terasy, masážní koutky, game room, kulečníkové stoly, stolní tenis či fotbálek |
66 % firem má ve firmě výbornou akustiku |
Téměř 60 % firem má vybavení pro videokonference |
Firemní komunikace |
70 % firem používá své prostory k interním akcím, čtvrtina i k pořádání externích seminářů či konferencí |
Téměř třetina firem má interně speciální osobu, která se stará o blaho zaměstnanců |
Třetina firem dělá maximum pro interní komunikaci – dotazníky spokojenosti, teambuilding, interní neformální setkání, intranet nebo setkání s managementem face to face |
15 % z dotazovaných uvedlo, že změnu kanceláří se zaměstnanci nekomunikovalo |
Pracovní úvazky |
69 % firem nabízí částečné úvazky nebo home office |
Soutěž vyhlašuje a zastřešuje společnost CBRE, světový lídr v oblasti komerčních realitních služeb. V roce 2014 proběhl první ročník. Od té doby se do soutěže zapojilo více než 150 firem a porota z nich vybrala 56 finalistů. Letos se firmy mohou hlásit do soutěže až do 31. 10. 2016. Slavnostní vyhlášení proběhne v únoru 2017. Generálními partnery jsou společnosti SKANSKA, Microsoft, Němec – luxusní povrchy, hlavními partnery jsou Steelcase, Chytrá zeď a 4Works. Mezi další partnery patří Česká rada pro šetrné budovy, Unifer, Moser, LIKO-S, Löfbergs.