V Norsku to nepovažují za věc navíc, je to přístup jak sloužit nejvíce lidem, říká za ZDW Jitka Smolíková

Ředitelka nejprogresivnějšího design weeku u nás spolu s designérkou služeb Anežkou Řepík přibližuje systematické budování mezinárodního přesahu a zvou na 9. ročník s podtitulem univerzální design, který vypukne 3. května.
V Norsku to nepovažují za věc navíc, je to přístup jak sloužit nejvíce lidem, říká za ZDW Jitka Smolíková

Co znamená design thinking”?

Anežka Řepík: Designové myšlení je metodologie, přístup jak kreativně řešit problémy. Skládá se z několika kroků, je to proces. Jde o to, abychom nejdřív pochopili, co jsou potřeby uživatelů, kontext dané situace a co je ten správný problém, který je třeba řešit a teprve potom se zamýšleli nad správným řešením. Ne naopak. Často to děláme, že vidíme problém a snažíme se ho hned vyřešit. Děláme tam někdy zbytečně velké zkratky. Zbytečně investujeme energii do řešení, které ve výsledku nefunguje. 

Jsou situace, kdy to fungovat může, ale u komplexních situací je dobré se zastavit, podívat se na kontextuální věci kdo do toho vstupuje, s jakým názorem, vyslechnout si protistranu, dobře pojmenovat problém a teprve potom ideálně společně hledat řešení. Je důležitá spolupráce ve skupině s různorodými lidmi, je dobré střídat různé typy myšlení kreativní nebo analytické, abychom neulétli někam bokem.  

Jaké zahraniční hvězdy přijedou na konferenci?

Anežka Řepík: Těch zahraničních hvězd bude hned několik. Největší z nich je Nima Shahinian, průmyslový designér a jediný norský kandidát na astronauta, který plánuje misi ve spolupráci s NASA spolu s týmem lidí s nějakým pohybovým omezením. Bude dělat výzkum v extrémních podmínkách a zjišťovat, co je možné a co ne. Je to příklad, jak je dobré testovat některé věci vyloženě v extrémních podmínkách, abychom si uvědomili, co můžeme dělat zpátky tady na Zemi. Aby věci fungovaly jednodušeji a líp. Zároveň je v tom větší vize, že se do vesmíru bude cestovat častěji a může tam docházet k extrémním situacím. Bude to jistě téma, o kterém bude Nima hodně mluvit. Je energický řečník, takže bude spoustu lidí bavit. 

Jitka Smolíková: Portugalské designérky přijedou představit svou práci na vývoji aplikace, která se věnuje sexuálnímu zdraví. Na první pohled se může člověk ptát, kde je v tom ten univerzální design, ale tady se hodně zaměříme na fáze vývoje produktu nebo služby. Mají krásně zpracovaný postup, jak na aplikaci pracovaly a jaký výzkum za ní stojí a jak právě tyto inkluzivní přístupy umožňují pracovat s tématy, která pro někoho mohou být tabu, a přitom jsou zásadní pro naši pohodu a spokojenost.

Jak jsou letošní přesahy ZDW?

Jitka Smolíková: Jeden z nich je nový web designprovsechny.cz. Chtěly jsme tuto platformu vytvořit už jen kvůli tomu, že když jsme s tím tématem začínaly a dělaly si rešerše, zjistily jsme, že tady žádný takový rozcestník nefunguje. Byl to zdroj, který nám chyběl, abychom se v tématu dokázaly zorientovat a dostat se k dalším lidem, kteří se mu věnují. Zároveň je součástí projektu výzkum, který se věnuje tomu, jak téma vnímají designéři a architekti (zase v naší věkové kategorii do 30 let), protože to téma není úplně sexy a bylo těžké vyhodnotit, jaká na ně bude odezva. Jestli designéry zajímá, nebo ne. Jestli o tom ví dost informací ze školy, nebo je ani vědět nechtějí. Proto jsme udělaly tento výzkum, který nám pomůže celou situaci pochopit a třeba i jak se do budoucna zaměřit na další kroky a dál se tématu systematicky věnovat a podpořit je. Aby žilo dál, nehledě na to, že ZDW už bude mít téma jiné.

Zbytek rozhovoru si pusťte z podcastu. Můžete jej sledovat na Youtube a poslouchat na Spotify nebo Apple Podcasts

Jitka Smolíková se narodila roku 1998 v Broumově. Hned od prvního roku studia Arts Managementu na Univerzitě Tomáše Bati se zapojila do týmu připravujícího Zlin Design Week a v současnosti jej vede čtvrtým rokem. Podílí se na kandidatuře svého rodného města na Evropské hlavní město kultury 2028 a stará se o komunikaci Police Symphony Orchestra.

Anežka Řepík se narodila roku 1990 jako Adamíková, na UTB vystudovala marketingovou komunikaci a pohybuje se na pomezí marketingu a designu. Věnuje se kreativním technikám, facilitaci, je Google Certified Trainer pro Design Thinking. Působila jako Design Thinker a designér služeb ve firmách Avast a MSD, v současnosti je na volné noze. 

Zlin Design Week

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies