Podcast: Praha má mostů pořád málo, říká autor Štvanické lávky Petr Tej
- 26. října 2023
- Podcast
- autor: Jan Gerych
- Foto: Tomáš Gál

Architekta a mostního inženýra, vedoucího oddělení mostních konstrukcí na Kloknerově ústavu ČVUT Petra Teje jsme se zeptali, jak hodnotí dílo, jež navrhl spolu s Markem Blankem a Janem Mourkem, se čtvrtletním odstupem a jak bude vypadat Libeňský most, který se bude rekonstruovat dle jeho návrhu.
V Praze je vaše poslední realizace už dvacátý most. Vídeň a Budapešť se spokojí se sedmi, v Bratislavě jsou tři až čtyři, nemá jich Praha už nějak moc?
Já si myslím, že má Praha mostů pořád málo. Teď se chystá stavba Suchdolského mostu, když to vezmeme od severu, ještě by tam nad ním mohla být lávka v Roztokách. Proti proudu je to potom Rohanský most, který se teď chystá, měla by na něj být vypsána soutěž. Pak je ta síť mostů docela hustá, ale zase když se na to podíváme za železničním Výtoňským mostem, tak jich tam až po soutok s Berounkou chybí poměrně hodně. Několik lávek nebo mostních konstrukcí by tam taky mohlo vzniknout.
Zároveň se nabízí, Vlado Milunić tuto možnost anticipoval už v 90. letech, propojení Střeleckého, Dětského a Slovanského ostrova v centru Vltavy, které jsou teď z různých důvodů špatně přístupné.
Podle inženýrů vaše lávka nebyla realizovatelná, jak jste si užil moment, kdy jste je přesvědčili o opaku?
Měl jsem z toho radost, protože soutěž jsme vyhráli v roce 2017 a v ten moment napsali inženýři z České komory autorizovaných inženýrů a techniků na pražský magistrát několik dopisů, že lávka není realizovatelná. Nám trvalo rok a půl, než se objevil nový magistrát s Adamem Scheinherrem, Petrem Hlaváčkem a Zdeňkem Hřibem, tak jsme přesvědčovali a psali dopisy, že lávka realizovatelná je, že výpočty máme v pořádku. Nakonec proběhlo nějaké kolokvium, kde jsme inženýry přesvědčili, a pak mohlo dojít k začátku realizace lávky. Ale na rok a půl to svými dopisy zastavili.
U vaší lávky byla důležitá ladnost, jíž jste dosáhli použitím vysokovýkonnostního betonu, který jste si v Kloknerově ústavu vylepšili. Je výrazně pevnější, takže ho stačí méně než poloviční objem. Je to způsobeno jeho menšími částicemi? Registruji různé objevy, třeba že přidání kávové sedliny beton zesílí až o 50 %.
Za Karla IV. se tam dávaly vajíčka.. Já bych k těmto informacím byl ale opatrnější. V Kloknerově ústavu v experimentálním oddělení, když jsem nastoupil, probíhal velmi rozsáhlý výzkum UHPC materiálu - ultra high performance fibre reinforced concrete - ultravysokohodnotný drátky vyztužený beton, který původně vznikl ve Francii a sem ho přivezl Jiří Kolísko, který na něm pak prováděl různé testy. Já jsem si určil, že ten materiál budu aplikovat na mostní konstrukce. Tehdy o něm byla celá řada výzkumů a výsledků na teoretické bázi, ale nikdy nebyla aplikace toho materiálu. A sledovat materiál přímo na reálné konstrukci je něco jiného než ho sledovat v laboratoři.
Jeho vlastnosti a trvanlivost jsou dány strukturou, ten materiál má vysoké pevnosti v tlaku, několikanásobně vyšší než normální beton. Má taky poměrně velkou pevnost v tahu asi 40 MPa, což normální beton nemá žádnou. Díky tomu se dá navrhnout velmi subtilní konstrukce s méně materiálem, je lehčí, a díky tomu jsou všechny věci jako přeprava a montáž mnohem příznivější. Charakterem konstrukce připomíná ocelovou.
Uvažujete o své lávce v ženském rodu?
Je to tak. V zásadě je to tak, jak to říkáte. Je to holka, je to dáma, která má perlový náhrdelník z toho zábradlí.