.

Peter Schreyer obrátil naruby značku Kia i svůj život. Vše mapuje kniha Roots and Wings

Existuje společný jmenovatel na míle vzdálených Audi TT, Volkswagen New Beatle, Hyundai Tucson a Kia Sportage? Za všemi stojí designér Peter Schreyer. Každé z automobilek vtiskl přesně to, co potřebovala.
Peter Schreyer obrátil naruby značku Kia i svůj život. Vše mapuje kniha Roots and Wings

Nejoblíbenější činností uznávaného a oceňovaného designéra Petera Schreyera není navrhování aut, ale sledování ostatních jak používají auta, která navrhl. Což rozhodně není těžké, když se podílíte na designu více než 150 modelů. Před dvěma lety byl oceněn cenou za celoživotní dílo, ze kterého nejvíce ční obří kus práce za značkou Kia. Před jeho nástupem mladá automobilka rozhodně nebyla tam, kde je nyní – v povědomí většiny z nás. Schreyer je tak právem vnímán za jednu z nejvlivnějších postav současného automobilového průmyslu. Životní příběh zasvěcený automobilům mapuje kniha Roots and Wings.

Tehdy třiapadesátiletý úspěšný Peter Schreyer pracoval pro Volkswagen a vedl poklidný život v Německu, když z čista jasna dostal nabídku odletět na druhou stranu světa a stát se hlavním designérem automobilek Hyundai a Kia. Schreyer přiznává, že tehdy viděl Německo jako neohroženou automobilovou špičku. Jeho pozornost připoutal přímočarý název Kia a model Sorento, o kterém chtěl vědět víc. Takže se rozhodl odstěhovat na druhý konec světa – až do Koreje.

„Během svého pobytu jsem se dozvěděl hodně o sobě, o svých kořenech, o lidech, které jsem měl tu čest poznat, a o jedinečném vztahu mezi Koreou a Německem. Také jak spolu věci souvisejí a jak si odporují mě inspirovalo jako designéra. Jsem automobilový designér celým svým srdcem a vždy jsem se považoval za šťastlivce, že pracuji ve své vysněné práci,“ řekl Schreyer.

V té době, tedy před rokem 2006, automobilka Kia (součást koncernu Hyundai Motor Group) veřejností úplně nerezonovala. Značka nebyla známá žádnými signifikantními atributy, vyráběla kvalitní auta, která ale nevzbuzovala mnoho pozornosti. Proto se Schreyerem ve vedení obrátili fokus směrem k designu. Což se ukázalo jako krok dobrým směrem, jelikož se prodeje z 1,6 milionů kusů vyšplhaly na 3 miliony mezi lety 2009 až 2016.

Vnímavý Schreyer totiž správně pochopil, že je třeba změnit i celkový náhled na značku Kia jako takovou. Začal proto zpochybňovat její velmi neutrální pozici: například tím, že vozům vtiskl velmi výrazný prvek – mřížku chladiče známou jako „tygří čumák“. Díky němu lidé začali design Kia poznávat i bez jejího loga. Začali odlišovat korejský design od toho japonského. Velký úspěch Kia zaznamenala například s modelem Sportage, kde lze také hezky ilustrovat předchozí Schreyerovy myšlenky. Místo aby byla Sportage o něco lepší vůz než konkurenti v této kategorii, Schreyer vsadil na osobitý design i za cenu několika kompromisů. Není sice tak vysoká, jako konkurenční vozidla, za to vyčnívá svým sportovním charakterem, který se i podle jejího jinak velmi skromného autora velmi povedl.

Foto: gestalten

Už toto malé nahlédnutí do filosofie věhlasného designéra prozrazuje jak komplexní přístup i přesah do dalších odvětví Schreyer má. Ačkoliv do Koreje přivezl německou tradici, nebál se svým designem předpovídat budoucnost a udávat trendy. Název knihy Roots and Wings, která mapuje jeho celoživotní dílo, je proto zvolen velmi příhodně – kořeny odráží schopnost respektovat tradici a zároveň roztáhnout křídla vstříc novému.

Foto: gestalten

Schreyerova filosfie se dá shrnout přirovnáním „jednoduchost přímky“, které často sám používá. Jasný, jednoduchý a proporčně vyvážený design Kia je toho jen důkazem. Designérův přesah a inspirativní přístup ilustruje mnoho dalších vrstev jeho práce, například změna ve vnitřním uspořádání společnosti Kia. Jako vedoucí designér totiž dehierarchizoval všechny designéry (včetně sebe). Stačila mu k tomu pouhá jedna věta, kterou pokládal všem: „Co si o tom myslíte vy?“ Pomocí nenásilné otázky vytvořil unikátní tvůrčí prostředí odrážející se pak především na kvalitě designu. Revoluci ve firemní kultuře razil díky pevnému přesvědčení, že nejlepších výsledků se dosahuje prostřednictvím rovnocenné spolupráce, nikoliv přísné hierarchie. Do pracovních postupů se promítly také jeho velké vášně – jazz a rock, ve kterých je běžná souhra různých elementů a dovedností se společným pochopením cíle. V těchto žánrech totiž často za přispění improvizace vzniká něco nového. 

Foto: gestalten

Přestože je dnes Peteru Schreyerovi přes sedmdesát, je stále díky své vizionářské odvaze nepostradatelným členem společnosti Hyundai Motor Group, pod kterou spadá i Kia, působí jako výkonný poradce pro design a je také ambasadorem značky. 

Zdroj: Kia, wikipedie.org, autocar.co.uk, stylepark.com,

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies