Lidé se dělí na ty, co autíčko měli a ty, co je záviděli sousedovi. Těch druhých je daleko víc, říká Tomáš Novysedlák z Pedal Planet

Leden 20, 2022 | autor: Jan Gerych | Foto: Pedal Planet Muzeum

Pražské muzeum šlapacích autíček Pedal Planet otevřelo loni v létě. Expozice mapuje historický vývoj a výrobu vysněné hračky podle zemí. Navštívili jsme svět, který už neexistuje.   

 

PRAHA – Loni v létě otevřelo na Kampě muzeum šlapacích autíček Pedal Planet. Vystavuje přes stovku exemplářů vysněné hračky z Evropy i zbytku světa. Tomáše Novysedláka jsme se zeptali na podrobnosti.

Vynález šlapacího autíčka úzce souvisí se skutečnými auty. Datovat jej tak můžeme ke konci 19. století. Šlapací autíčka kopírují vzhled opravdových vozů, a tak ta první byla dřevěná a vypadala spíše jako kočár. (I tehdejší auta vypadala jako kočár s motorem.) Hračky se vyráběly kusově na zakázku. Nejstarší exponát u nás je z 20. let 20. století, je to dřevěný kočár z Belgie v původním stavu, s původními materiály. Dřevo, kůže na sedačce, je to úžasný kousek,” přibližuje Tomáš Novysedlák. 

První historický přelom nastal v meziválečné době, kdy se ve výrobě přešlo na kov. Kovová karoserie umožnila sériovou výrobu, ale montovalo se to pořád ručně. Francouzská Eureka už uměla vyrobit nějakých 100 kusů denně, což je neuvěřitelné číslo na tu dobu,” pokračuje Tomáš Novysedlák.

Boom nastal v poválečném období, to byla zlatá éra šlapacích autíček - 50., 60. a 70. léta. Klasický kov při výrobě autíček postupně nahradil plast. Karosérie byla plastový odlitek, autíčka byla detailnější, více odpovídala vzhledu skutečných automobilů a navíc šla daleko níž i cena. Dostupnost byla daleko větší. Na začátku 20. století to nebylo dostupné všem, bylo to spíš pro vyšší třídy, nebo když si to někdo uměl vyrobit, nebo si to mohl zaplatit. Dostupnost však není dána jen časově, roli tam hraje i geografie. V západním světě byla šlapací autíčka daleko rozšířenější, tady to bylo nedostatkové zboží jako všechno.”      

Kdo šlapací autíčka vyráběl?

Můžem najít tři základní odvětví. První jsou výrobci hraček - britští Sharna Toys, Triang, nebo italští ToysToys. Je jich hodně. Druzí jsou výrobci dětských kočárků - u nás TDV (Továrna dětských vozidel), nebo jeden z největších producentů historicky a celosvětově - Giordani z Itálie. Třetí jsou výrobci skutečných automobilů. Nebylo jich moc, ale třeba u nás vzniklo šlapací Aero. Spojila se karosárna Sodomka, velké jméno ve světě automobilismu, s Aerem, továrnou na letadla v Praze-Vysočanech. Udělali šlapací Aerovku, která byla jedno z mála autíček na našem trhu. Dělaly se ale i v Bulharsku, Rumunsku, Polsku. Jak měli v Polsku licenci na FIAT, tak se dělal i šlapací polský FIAT, v Bulharsku Renault, v Rusku zase Lada. Vycházelo to podle zemí, ale ne vždy. Třeba ikonický italský skůtr Vespa se v šlapací verzi dělal i v Neměcku, Francii a v Belgii. Máme Mercedesy vyrobené v Británii, máme taky jeden z USA a dělaly se i ve Francii. 

Ne všechna autíčka jsou však od výrobců, dělali je taky domácí kutilové. V muzeu máme třeba krásnou celokovovou Pragu Baby z 30. let z domácí výroby. Meziválečné období je komplikovaná doba, hospodářská krize atd. Lidé často neměli na běžné hračky natož šlapací autíčka.

Jak je výstava v Pedal Planet uspořádaná?

V přízemí máme naučnou stezku s ostrůvky podle typů výrobců a pak jdeme podle materiálů, designu. Ukazujeme tam také různé speciality, které se vymykají z kategorií, Formule 1 z Francie a Itálie a jedna místnost je věnovaná stylu Art Deco. Celé první patro je o poválečném období. Expozice je rozdělená na Rusko, socialistické země a západní svět: Itálie, Francie, Německo a Velká Británie. 

Autíčka se vyráběla i u nás, dělala je TDV v Duchcově nad rámec kočárků Liberta. Měli dostatek koleček a dílů, tak vyráběli i šlapací autíčka. Nejpopulárnější ale byly jejich tříkolky a čtyřkolky. Nejznámější šlapací autíčko východních zemí byl Moskvič, ale koupit si ho nebylo vůbec jednoduché. Mohlo se zadařit jen na známost, nebo se štěstím, nebo z druhé ruky. V Moskvě to bylo jistě snadnější. V Sovětském svazu byla produkce šlapacích autíček bohatá na různe modely jako Lada, Volga, Raduga nebo Ural. 

Mají šlapací autíčka vždy reálnou předlohu?  

Autíčka nevznikala vždy jako kopie reálných automobilů, ale vznikala i jako hračky samy pro sebe. Máme tady TDV monopost a těžko říct, co představuje. Máme tady jednu československou formuli, těch ale moc nebylo (smích), tak nevíme, co to je. Někdy se kopírovaly hračky mezi sebou. Italský Giordani vyrobil v 50. letech Giordani Grand Prix, který kopíroval amerického Studebakera z té doby. Šlapací Moskviče se dělaly ve třech generacích a ten nejstarší pravděpodobně okopíroval vzhled tohoto italského šlapacího autíčka, které okopírovalo skutečné americké auto.     

Vznikly i jiné šlapací dopravní prostředky?

Bavíme se o šlapacích autíčkách, ale tady v Praze máme i motocykl Indian Scout, italské Vespy i ruskou verzi tohoto skútru Kroška a máme tady formuli. Ve Vysokých Tatrách máme naši první galerii a je to galerie šlapacích vozidel. Máme tam šlapací koňská spřežení, letadla, lodě, v době vesmírných závodů vznikaly rakety, byla hospodářská vozidla jako traktory, bagry atd.

Jakou mají vystavená autíčka hodnotu?

Hodnota se odvíjí od stáří, stavu, počtu existujících kusů. U meziválečných autíček je úžasné, že přežily válku. Umění se schovávalo, ale autíčka ne. Jsou to historické, sběratelské kousky. Nejnovější šlapací autíčko v Pedal Planet je Auto Union Type C - limitovaná edice. Audi ho vyrobilo v roce 2007 v množství 999 kusů a my máme přesně stý kus. Je to nejkomplikovanější autíčko u nás, má víc než 900 dílů, sedmistupňovou převodovku, kotoučové brzdy, odnímatelný volant. Když pilot nastupuje, tak si ho může vytáhnout a pak založit jako ve skutečnosti. Je v měřítku 1:2 a prodávalo se asi za 20 tisíc dolarů. Je to slavný sporťák, předchůdce moderní F1, která vznikla až po druhé světové válce. 

Jak to vypadá se šlapacími autíčky dnes?

Vyrábí se dodnes, ale je to svět, který už neexistuje (proto jsme muzeum). Nevyrábějí se ve statisícových sériích, protože se neprodávají tak masově jako dřív. Nahradila je elektrifikace. Děti dnes nechtějí šlapat, chtějí jen sešlápnout plyn a jet. I když elektrická autíčka se dělají už hodně dlouho, určitě od 50. let. Kdysi se do nich ale dávaly baterie, které byly i větší než dnešní autobaterie. Tehdy ta technologie ještě nebyla na takové úrovni jako dnes. Dnes nabijete a jezdíte několik hodin. Taky cena hraje roli. Dnes si člověk radši objedná nejlevnější autíčko z Číny a nehledí tolik na kvalitu. Ruský šlapací Moskvič první generace, na tom se vozil váš praděda, děda.. Ruská autíčka něco vydržela. Hůř se ovládala, byla těžší, ale byla odolná. Plastové autíčko z Číny vydrží sotva vašemu dítěti. 

V Česku existuje firma Czech Pedal Car, která dělá zakázková autíčka, i kovová. Pokud byste ale chtěl takové poctivé autíčko, jak se dělalo kdysi, tak se dostáváme na ceny, které těm čínským konkurovat nemůžou. Taková je doba, snažíme se věci vyrábět co nejlevněji a prodávat co nejlevněji. Poctivá řemeslná práce už dnes moc lidí nezajímá. Je to všude. Když si chcete koupit něco ručně dělaného, šitého, tak to stojí víc, než když si to objednáte z AliExpressu.

A co závody šlapacích autíček?

Dodnes se jezdí třeba Settrington Cup ve Velké Británii a v Náchodě se jezdí závody šlapacích Moskvičů. Dřív byly oblíbené hodně formule. Dělali to hlavně výrobci ve Francii a Itálii. Jejich šlapací formule poměrně dobře odpovídají vzhledu reálných dobových formulí. Existují historické fotografie ze srazů v Itálii i Francii. 100 dětí se sešlo ve formulích, nikdo nevyhrál, nikdo neprohrál, ale všichni byli rádi. Piloti F1 byli tehdy o hodně slavnější a F1 se řešila daleko víc než dnes. Pro ty kluky to byly idoly. Nasadili si do šlapací formule rukavice, helmu, brýle a tvářili se jako opravdoví piloti.

Pedal Planet

Autor: Jan Gerych

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies