Patero ikonických hodin, které změnily koncept ukazatelů času
- 19. prosince 2022
- Design
- autor: Eliška Koukalová
- Foto: Vitra

Nástěnné hodiny ukazují čas snad v každém prostoru. Mnohdy však prozradí mnohem více, než kolik je hodin – třeba zálibu v detailech. Někteří designéři je totiž dostali svým důvtipem mnohem výš než do kategorie utilitárních předmětů s ciferníkem a rafičkami. S konceptem hodin si pohrávají, různě jej obměňují, přidávají, ubírají, nebo jej prostě uchopí úplně obráceně. Následující výčet představuje pětici počinů, které na poli časostrojů znamenaly pozoruhodný milník.
Plejáda hodin George Nelsona
Jedním z nejplodnějších designérů v tomto odvětví byl bezpochyby George Nelson. Americký designér stihl za svou kariéru vytvořit několik stovek návrhů rozmanitých hodin, minimálně jedno sto z nich bylo i vyrobeno. Tvořil zejména na zakázku, první z nich byla pro Howard Miller Clock Company, založenou švagrem známější Herman Miller Company. V padesátých letech minulého století se proto Nelson i se svými kolegy zabýval způsobem, jakým lidé čas z hodin odečítají. Zjistil, že se spoléhají spíše na pozici ručiček než na číslovky, a proto cifry na hodinách z dílny George Nelson Associates nenajdeme. Pod touto značkou spolu s jmenovaným designérem tvořili také Irving Harpen, Lucia DeResponis nebo Charles Pollock.
Právě první jmenovaný je nejspíše spolutvůrcem nejznámějších Ball Clock z roku 1950. Spolu s nimi Nelson toho roku představil i 13 dalších designů hodin, které ve své době kompletně přepsaly jejich podobu. Díky absenci číslic se navíc mohl věnovat i méně tradičním ukazatelům, vhodným do malých nik na stěnách. Jedním příkladem za všechny jsou třeba Eye Clock, které navzdory očekávání v původním prodejním katalogu visely horizontálně. Časostroj bez číslic má totiž určitou výhodu – lze jej otáčet poměrně libovolně. Dalšími proslulými byly bezpochyby také Sunflower Clock, Turbine Clock, Spindle Clock, Petal Clock, Sunburst a Wheel Clock.
Přímočará elegance Arne Jacobsena
Přestože byl věhlasný designér Arne Jacobsen dokonce autorem vlastní typografie, čísla bychom také na jeho návrzích ciferníků hledali marně. Místo toho pro svůj design Bankers Clock ze sedmdesátých let určený budově Dánské národní banky zvolil přísný minimalismus a odpovídající koncepční přístup. Jednotlivé úseky hodin označuje systém jedenácti bílých čtverců s dvanáctým černým, jehož pozice prozrazuje, o kterou číslovku jde. Nezapomněl ani na špetku elegance v podobě tenkého rámu a červeného středu. Jacobsen známý jako detailista si pohrál i s umístěním na stěnu. Hodiny od ní oddělil konzolí, aby ještě podpořil lehkost designu i dojem objektu vznášejícího se v prostoru. Nebyly to jediné hodiny, které Jacobsen ve své kariéře gesamtkunstwerků navrhl.
Například v padesátých letech vytvořil modernistický ciferník rovněž určený pro konkrétní stavbu. Tentokrát radnici v Rødovre. Hodiny City Hall Clock prozrazují hodně o naladění tehdejší společnosti, měly stejně jako zbytek budovy zrcadlit rostoucí tendenci ke zjednodušování designu a racionalizaci jeho účelu. Místo číslic Jacobsen jednotlivé body na hodinách označil přímkami, což jeho přímočarý minimalismus ještě podtrhlo. Oba jeho návrhy se těšily takové oblibě, že začaly plnit také běžné domácnosti.
Philippe Starck zachoval jen to nejnutnější
Současný francouzský designér Philippe Starck je známý především pro svůj novátorský přístup. A to nejen na poli designu, ale také architektury nebo módního odvětví. Zajeté koncepty často převrací vzhůru nohama, experimentuje s novými materiály a technologiemi. Jeho práce se vyznačuje rozpoznatelnou jednoduchostí, jinak tomu není ani v případě hodin Walter Wayle. Jejich koncept se datuje do osmdesátých let minulého století, kdy je Starck navrhl pro značku Alessi. Z konceptu klasických hodin si vlastně půjčil jen rafičky, které jsou podle jeho názoru natolik rozpoznatelnou částí časostroje, že není třeba čehokoliv dalšího. Skulpturálně působící záležitost tak lze umístit na zeď jako designovou dekoraci, která však svým charakterem nezapře svůj primární účel. Možnost doplnění o ciferník tak ponechává na individuálním rozhodnutí.
Ramsova klasika, která neomrzí
Nástěnné hodiny značky Braun jsou sice zástupcem tradičnějšího pojetí hodin, Dieter Rams jejich design ale upravil tak, že nezačnou nudit ani po několika letech. Snadno čitelný ciferník je příkladem klasického střídmého funkcionalismu. Model hodin BC06 ctí jak Ramsovo desatero dobrého designu, tak filozofii Braunu „méně ale lépe“. Možná proto není ciferník skrytý pod čočkou či sklem, různé odrazy a odlesky by mohly komplikovat odečítání času z různých úhlů. Rams se snažil o naprostou preciznost a kvalitu, proto kladl důraz také na hlasitost a přesnost hodinového strojku.
Solari Board změnil svět ukazatelů času i odletů letadel
Prapůvodní návrh, který navždy přepsal dějiny hodin i jiných podobně fungujících mechanismů, dnes už tolik známý není. Svého času ale první překlápěcí hodiny kolekce Cifra znamenaly revoluci. Nejen pro měření času, ale také například pro cestování. Na rozdíl od předchozích zmíněných si z klasických ciferníků vypůjčily jen čísla. Kulatého tvaru ani rafiček netřeba. Překlápěcí hodiny pod značkou Solari di Udine navrhl Gino Valle a mechanismus klapek dodal Remigio Solari. Dodnes jsou označovány jako designová ikona, kterou potkáte třeba v MoMA v New Yorku. Poprvé tímto nevídaným způsobem ukázaly čas někdy v padesátých letech. Spojením technologických znalostí, kreativity a designu spolu s přímočarým číselným odečtem započaly novou cestu také pro ukazatele na nádražích a letištích, jejichž koncept je dodnes známý jako Solari Board. Jednotlivá pole s číslicemi či písmeny vyžadovala pozornou ruční práci, jelikož se skládají ve speciálním pořadí. Otáčecí funkce založená na periodách střídavého proudu, který je převeden na jednotky času, a motoru otáčejícího s válečky, zůstává dodnes skoro nezměněná.
Qlocktwo: hodiny, kde písmena vyhrála nad číslicemi
Koncept nástěnných hodin dosáhl svého prozatímního maxima roku 2009 s designem z dílny Biegert & Funk. Jejich čtverec plný písmen obsahuje pouze tu nejnutnější slovní zásobu ke zobrazení času. Ten vždy charakterizují pomocí několika vybraných slov. Čelní panel hodin je totiž podsvícen vždy právě v místech, kde se nachází správná odpověď. Ke sdělení času tyto hodiny využívají běžných frází jako „je půl paté“, které zobrazují v pětiminutových intervalech. Pro přesnější určení času slouží čtyři tečky v rozích panelu, který už z povahy věci nadále nazývat ciferníkem zřejmě nelze. Monolitický blok vyřezaný z jednoho kusu materiálu znamená další milník pro funkci a estetiku nástěnných hodin. A také úlevu pro odpůrce interpretování klasických hodinových ručiček.