Oasis je jako Tesla mezi zasedačkami, říká Jan Musil o novince, s níž společnost LIKO-S slaví 30

Slavkovská společnost patří mezi čelní evropské výrobce kancelářských interiérových prvků a staví živé budovy. Expandovala do Asie a dále se rozkročuje do Ameriky, její CEO nám ku příležitosti kulatého jubilea řekl víc.
Oasis je jako Tesla mezi zasedačkami, říká Jan Musil o novince, s níž společnost LIKO-S slaví 30

SLAVKOV U BRNA 30. narozeniny oslavila společnost LIKO-S novým přelomovým produktem, který představila na německém veletrhu ORGATEC. Má jít o promyšlené spojení organického designu, inovativních technologií a výjimečné akustiky. „Oáza ticha a krásy, která nabízí nejlepší způsoby tvorby a spolupráce na kterémkoliv rušném pracovišti,” tak novinku za LIKO-S přiblížil Jan Musil. Nedalo nám to a zjistili jsme víc.   

Současný CEO společnosti Jan Musil se narodil rok poté, co vznikl LIKO-S, a tak s oblibou vykládá, že v něm pracuje celý život. Začátky však pochopitelně zná jen z vyprávění. V té době se firma zabývala dřevostavbami, celulózovým zateplením, jeřáby a ve východním Německu montovali haly. Zkoušeli, co se chytí, a to pak dělali. „Vždy šlo o to vymyslet něco nového a tento inovativní duch nám zůstal dodnes,“ shrnuje Jan Musil. 

Dnes v portfoliu LIKO-S hraje strojírenství významnou roli. Mohou jím předvést své technologické a řemeslné nadání. Dělají zakázkovou výrobu, vyrábí nerezové svářence, které putují do celého světa, do různých průmyslů od potravinářského až po těžební metalurgický. Větší jméno si však společnost udělala svým stavebním segmentem, v němž má vlastní vývoj a produkty. V interiéru se zabývají členěním komerčních budov, řešením akustiky, živými stěnami a do určité míry i designem estetiky. V exteriéru dělají zelené obálky budov, které jsou nejen funkční, ale veřejnost je navíc miluje. 

„Dřív jsme dělali víc věcí, ale za posledních pár let se naše provozy zúžily na ty klíčové segmenty, v nichž dlouhodobě vidíme perspektivu a kde můžeme přinášet přidanou hodnotu zákazníkům. Jsou to naše výrobky, které sami vyvíjíme a vyrábíme, jsou inovativní a je tam prostor pro další inovace do budoucna. Dalším kritériem pro budoucí aktivity byla naše vize vytvářet lepší budovy pro lidi i přírodu,“ pokračuje Jan Musil. 

LIKO-S je známý velkým vztahem k ekologii.

Před pár lety, když jsme tvořili tuto vizi, jsme se zamysleli, kdo jsou stakeholdeři, na které bude naše vize mít vliv. Jsou to zaměstnanci, zákazníci, majitelé a jeden z klíčových stakeholderů, pro kterého tu vizi vytváříme a pro kterého v podstatě pracujeme, je příroda a naše okolí. Všechno, co děláme, se snažíme dělat nejen tak, aby to neškodilo přírodnímu prostředí, chceme dělat byznys, který životnímu prostředí pomáhá. 

Děláme to nejen skrze udržitelný způsob výroby našich věcí, ale taky skrze naše živé stavby. Když postavíte budovu na zelené louce, má významně negativní dopad na mikroklima v místě. Když tam ale postavíme naši živou stavbu, tak se mikroklima a flora, fauna zlepší. Ta budova sama o sobě vytvoří ekosystém. Přinese i nové rostliny, takže zvýší biodiverzitu. Je krásné, že se dají postavit budovy, které neškodí a pomáhají životnímu prostředí, a navíc uvnitř můžete dělat byznys a zisk. 

Řada lidí žije v představě, že zohlednění udržitelnosti a ekologie podnikání brzdí. Vy naopak ukazujete, že to může být příležitost. Jste pořád vlaštovka, nebo vidíte kolem sebe více podobných?

Za poslední 3 až 4 roky se to významně zlepšuje. Už se to posunulo tak, že nemusíme, většinou, mít konverzace o tom, jestli tady je nějaká klimatická změna a jestli tomu životnímu prostředí škodíme. To je základ a na tom už se většina naší společnosti shodne, to je dobré. Většina společnosti a firem se shodne i na tom, že s tím musíme něco dělat. Často se dokonce shodnou, co bychom měli dělat, ale zatím s tím něco dělá jen menšina. 

Přináší to dvě věci do určité míry snížení pohodlí a investice. V Česku to zatím nejsme moc ochotní obětovat. Když se podíváme na západ, tak tam už jenom nemluví, ale dělají to. Řešení klimatické změny není zdarma a bez změny chování lidí. Zároveň tím ale získáme a možná budeme mít zeměkouli, na které budeme moci žít další staletí. 

Jste společnost ze Slavkova u Brna, jak jste se dokázali rozšířit a kde všude vyrábíte?

Vždy budeme firma za Slavkova u Brna, protože tam je naše centrála, která je mimochodem navázaná na to, že tu bydlíme. To je výhoda rodinných firem oproti korporátům, které to můžou přesunout, protože v Rumunsku je zrovna levněji. Naše okolí má jistotu, že tady vždycky budeme zaměstnávat lidi a dělat to tak, aby z toho naše okolí profitovalo. 

Na druhou stranu působíme v celé Evropě, zaměřujeme se na expanzi do německy mluvících trhů, letos jsme otevřeli pobočku v Rakousku. Posledních pár let jsme expandovali do Indie, kde rosteme a zaměstnáváme 10 lidí, což teď hodně rychle poroste. Někdo by mohl říct, že to mohlo být 10 lidí zaměstnaných v Česku, ale ono to tak není. Když chceme dělat byznys v Indii, musíme i vyrábět v Indii. A tím že jsme v Indii, máme víc práce a vyšší přidanou hodnotu i tady v Česku. Pracuje na tom náš vývoj, technický tým, marketingový. 

Díky Indii, i jiným destinacím, Německu, Rakousku, Americe dostáváme spousty impulzů, jak to dělat i tady líp. Je to krásná synergie. V Evropě jsou teď dost pesimistické ekonomické výhledy, a když dorazíte do Indie, je tam boom, konjunktura a nazývají to desetiletím Indie. Staví se tam projekty, o kterých se nám velikostně, ale i kvalitativně ani nezdá. A abychom to rozkročení roztáhli ještě dál, expandujeme i na západ, do Spojených států.

Když slyším LIKO-S, vybaví se mi skleněné příčky, je to váš nejikoničtější produkt?

Lidi nás znají hlavně právě díky těm příčkám, protože dnes je skoro každý druhý člověk, který pracuje v kancelářské budově, obklopen našimi produkty. Taky nás znají díky živým stavbám. To je zase něco, co se vymyká normálu. Ale výjimečnost máme i jako jediný výrobce posuvných kancelářských stěn ve střední a východní Evropě. Všechny ostatní produkty, co se tady prodávají, se dováží ze západní Evropy a my jsme jediní, kdo má vlastní systém a vyrábí ho. V našem portfoliu je to docela klíčový produkt, protože flexibilita prostor se vyžaduje víc a víc. Věnujeme se tomu produktu dál a nově představujeme elektrickou verzi. Dřív se stěny musely aretovat mechanicky a my máme panely, které jen zastrčíte, propojí se kontakt a samo se to zaaretuje mezi podlahu a strop. Děláme vývoj i na této frontě a budeme jediní, kdo toto vyrábí nejen v Česku ale i okolních zemích.  

Na Německém veletrhu ORGATEC představíte nový přelomový produkt, o co se jedná?

Je to Oasis. Jednou větou bych ji popsal jako Teslu mezi zasedačkami. Ze dvou důvodů – technologického a designového. Je to první modulární systém zasedačky, který není napojený na strop  celoprosklená samonosná konstrukce z oblých skel, strop stojí na skle, je to taková bublina. Je to první řešení svého druhu a taky poprvé, co jsme na produktu od samého počátku spolupracovali s architekty. V tomto případě šlo o studio Reaktor, dnes velmi úspěšní architekti, kteří se věnují kancelářím. Dělali jsme s nimi už několik oceněných projektů jako třeba Livesport v Praze. Je to tedy takový nový estetický prvek, který měl vytvořit místo, kam chcete jít a kde chcete být. I proto jsme zvolili organické tvary, protože pomáhají ke zklidnění a dobrému pocitu. Další zajímavosti jsou propojení technické části s řemeslnými výrobky z českého křišťálu od Bommy.

„Pro nový koncept Oasis® jsme navrhli transparentní ladnou bublinu, která vás z kanceláře přenese do jiného světa, vytváří pohodu a prostor k nerušenému jednání, přemýšlení, brainstormingu. Čisté detaily, oblé rohy a gradient umocní minimalistický design. Bublinu můžeme nafouknout dle individuální potřeby, je přizpůsobivá, vynikne svou elegancí,“ říká za Studio Kreator Jakub Heidler.

Po stránce technologické, když jsme to vytvářeli, zamýšleli jsme se nad user experience, když potřebujete pracovat v zasedačce. Proč v ní člověk pracuje, co tam potřebuje a jak si tam může zjednodušit a zlepšit život? Začínáme rezervací. Spolupracovali jsme s českým leaderem v rezervačních systémech a správě startupem Spaceti. Přišli s unikátním patentovaným hardwarovým řešením, dotykový rezervační panel máme zabudovaný přímo ve dveřích. Součástí je LED indikátor obsazenosti. Většinou se to řeší nějakým tabletem.

Dovnitř se dostanu, stejně jako do Tesly, bez klíčků tak, že si odemknu mobilem. Zasedačka mě přitom pozná a naše zabudovaná SMART-i-WALL vás uvnitř osloví jménem a nabídne regulaci světla, vzduchotechniky, nabídne kávu, nebo IT pomoc, kdyby byla potřeba. Pak si sednete a doufáme, že tam budete mít příjemný produktivní meeting, který vám naše interaktivní obrazovka usnadní a budete se tam cítit dobře.

„Digitální rezervace místnosti jako po másle, zážitek se vstupem na mobil, evidence lidí v reálném čase a analýza dopadu na životní prostředí, které zaručují, že je každé jednání zdravé a produktivní, technologie Spaceti hraje v konceptu Oasis zásadní roli,“ uvádí Max Verteletskyi, CEO a spoluzakladatel Spaceti. 

Narazili jsme na detail, že rezervační systémy v zasedačkách bývají zvenčí. Když sedíte uvnitř, tak nesledujete čas a najednou vám stojí před dveřmi lidi a mávají na vás, že už musíte končit. My jsme proto do dveří zabudovali indikátor, který je vidět i zevnitř a hlavně vám 5 minut před koncem schůzky ukáže informaci, že vám dochází čas. Pokud tam po vás není další rezervace, nabídne vám schůzku prodloužit. Od začátku do konce je to unikátní zážitek. A to jsem ještě nezmínil, že všechna skla jsou naše chytrá ztmavovací, takže si můžete vybrat, jestli bude zasedačka celá průhledná nebo ne. Získali jsme na ni 3 patenty. 

U produktu tohoto typu je důležité, aby to bylo dobře odhlučněné. My jsme v prozvučnosti dovnitř ven, a naopak dosáhli limitu 43 dB, což je perfektní hodnota. Nejdřív nám to komplikovala vzduchotechnika nahoře na stropě, která nasává vzduch a s ním samozřejmě i zvuk. Navíc sama ta vzduchotechnika hlučí. Takže jsme vyladili vlastní systém, který v podstatě vůbec nejde slyšet, a přitom perfektně funguje. 

Vyvíjeli jsme to především pro zahraniční trhy, které jsou vyspělé. Obzvlášť v německy mluvících zemích se používají tato room-in-room řešení, která nejsou připojená ke stropu. Víme, že tam bývají zaběhlé obchodní vztahy po desítky let, a aby je změnili, museli jsme přijít s něčím opravdu výjimečným. Z toho důvodu jsme ten produkt chtěli úplně redefinovat, než jim ho nabídneme. Přesto, že jsme to ještě ani nepředstavili, máme poptávky už i v Česku.

Jak Oslavíte 30. výročí?

Už jsme ho slavili, ale docela skromně. Pár set km od nás je válka, takže to není úplně období na bujaré oslavy. Někam jsme se za těch 30 let dostali, máme za sebou pěkné úspěchy, něco se nám podařilo, ale bereme to s pokorou a vděkem našim zákazníkům a zaměstnancům. Udělali jsme oslavu se zaměstnanci, přivezli jsme všechny naše lidi ze zahraničních poboček. Strávili společný čas, prošli jsme se přírodou, dali si dobré jídlo a pití. A jedeme dál. Říkali jsme si, že nějakou pořádnou oslavu uděláme, až budeme mít 50. 

Jan Musil se narodil v roce 1993, vystudoval střední školu ve Velké Británii a v rodinné společnosti LIKO-S nastoupil v roce 2011. Od nižších pozic se přes ty manažerské propracoval v dubnu 2021 až na jednatele a ředitele. Firma LIKO-S je jedním z největších evropských producentů interiérových systémů, který je aktivní v téměř 20 zemích světa s pobočkami na Slovensku, v Maďarsku, v Rakousku a dceřinou společností v Indii.

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies