Nové bratislavské autobusové nádraží má nejvyšší budovu na Slovensku a počítá i s cyklisty
- 15. listopadu 2020
- Realizace
- autor: Jan Gerych
Největší developerský projekt na Slovensku poslední doby spojuje nové nádraží s shopping centrem, tržnicí, zelenou pobytovou střechou, novou nejvyšší budovou v zemi a moderním bulvárem. Nechybí ani napojení na cyklo infrastrukturu.
Bratislava - Původní autobusové nádraží Mlýnské nivy z roku 1983 už nesplňovalo současné standardy a jako vstupní brána do města ani nepůsobilo nejlepším dojmem. Proto se v roce 2017 uzavřelo a autobusy nyní v Bratislavě zastavují na stanici Bottova. Místní si náhradu chválí, ale je pouze dočasná. Developer HB Reavis totiž dokončuje nové polyfunkční nádraží ve vznikající obchodní čtvrti Nové Nivy.
Developer pověřil návrhem britské architektonické studio Benoy ve spolupráci se slovenským ateliérem Siebert + Talaš. Nejdříve se pustili do kancelářského mrakodrapu Nivy Tower, který je se 125 metry ten nejvyšší na Slovensku. V podzemí má vedle garáží i parkování pro cyklisty s vlastním výtahem (nejvyšší budova si vyžádala i ty nejrychlejší výtahy v zemi) a na střeše se otevírá veřejnosti vyhlídkovou restaurací. Hraje roli orientačního bodu a pomyslné brány do města.
V mezičase došlo k demolici původního nádraží a na jeho místě vzniká autobusový terminál světového formátu. Podle původních plánů sice už měl být hotový, ale korona vše o půl roku protáhne. Půjde o objekt se třemi nadzemními patry a dvěma podzemními. Nástupiště a čekárny včetně služeb budou v prvním podzemním podlaží, pod nimi budou parkovat auta. V nadzemní části najdete shopping zónu a tržnici s čerstvými potravinami, poslední patro bude gastro zóna.
Doslovným vrcholem bude zelená střešní terasa o rozloze dvou fotbalových hřišť, která aspiruje na status komunitního centra. Navrhlo ji londýnské krajinářské studio BDP, vycházelo přitom z předpokladu, že střecha musí zavdávat alespoň 10 důvodů k tomu, aby na ní lidé trávili čas. Poskytne příležitost pro fyzické vyžití - běžeckou dráhu, fitness zónu, multifunkční hřiště a další. Lákat bude na rodinné pikniky nebo obědy na vzduchu pro kravaťáky.
Architektonický koncept pracuje s motivem Dunaje, jenž tudy dříve protékal. Odkazují na něj tři vykonzolované objemy ve třetím patře, které mají připomínat říční kameny. Další charakteristiku představuje zeleň, nejen ta střešní, ale i vertikální zahrady a popínavé rostliny na fasádách. Mezi materiály dominuje umělý kámen jako vzpomínka na travertin z původního nádraží, obklady ze sklovláknobetonových desek, cihlové obklady a sklo.
Komplex Mlýnské Nivy je součástí vznikající byznysové čtvrti Nové Nivy ležící v širším centru Bratislavy. Vzniká v bývalé industriální oblasti a koncentruje do ní největší světové firmy a start-upy. V okolí stojí další současná architektura - administrativní komplex Twin City sestávající ze tří věží A, B, C, Twin Tower a již zmíněné nejvyšší Nivy Tower, nebo komplex Nové Apollo. Developer zde zvažuje zřízení nadzemní dráhy, která by oblast spojovala s druhým břehem Dunaje. Delší dobu se také uvažuje o prodloužení tramvajové dráhy. Jakmile však budou Mlýnské nivy v plném provozu, nebude už snadné zasahovat sem novou výstavbou kolejiště.
Dopravní napojení na centrum zajistí nový městský bulvár Mlýnské Nivy. Jeho součástí bude i podzemní kruhový objezd. Původní návrh si vysloužil kritiku kvůli protěžované autodopravě. Tlak občanské společnosti a výzva spolku Cyklokoalícia s 2300 signatáři našly po posledních komunálních volbách pochopení u nového bratislavského primátora Matúše Valla. Město pak u developera prosadilo úpravy zohledňující chodce a cyklisty. Přestavovaly se i některé již hotové úseky. Současný stav sice není podle Cyklokoalície dokonalý, stále platí, že městský bulvár tu připomíná spíš prodlouženou dálnici do centra, ale oproti původnímu návrhu je podstatně lepší.
Developerovi HB Reavis se s Novými Nivami letos podařilo dosáhnout na certifikaci BREEAM Communities International na úrovni Excellent. Ta se zaměřuje na soubory projektů na jednom koherentním místě a sleduje jejich environmentální a společenský dopad na okolí. Sleduje především čtyři hlediska - společenské a ekonomické aspekty, bydlení a občanskou vybavenost, využívání energií a přírodních zdrojů a infrastrukturu. Na světě je jen 13 stejně hodnocených developerských souborů, nejbližší je Forrest ve Varšavě.
Dokončení autobusového nádraží Nivy se odhaduje na léto 2021 a rozpočet přesáhne 300 milionů eur. Bulvár Mlýnské nivy se otevře pro všechny druhy dopravy už v pondělí 16. listopadu.
Titulní foto Adrian Gubčo / YIM.BA - Yes In My Bratislava