Nová expozice soudobého designu, módy a umění v znovuotevřeném Umprumu nemá u nás obdoby

Listopad 26, 2021 | autor: red | Foto: Uměleckoprůmyslové muzeum Moravské galerie v Brně

Zrekonstruované Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně ukazuje design v takovém sbírkovém a výstavnickém rozsahu a kvalitě jak žádná instituce v Česku. 

 

BRNO Čtyřdenní vernisáž v Uměleckoprůmyslovém muzeu sice poznamenala aktuální vládní protipandemická opatření, to důležité se ale naštěstí stihlo. Po třech letech uzávěrky se představily nové prostory historické budovy z 19. století a u nás bezprecedentní expozice tisíců designových exponátů včetně dvou krátkodobých výstav. 

V posledních pěti letech se Moravská galerie rozhodla vybudovat sbírku porevolučního designu. Přidala se do Asociace českého průmyslového designu se snahou podpořit jej svou odbornou a edukativní činností. Nové stálé expozice představují design ze všech úhlů a podtitul ART DESIGN FASHION předesílá, že zaměření modernizované instituce se bude týkat nejen soudobého designu, ale i módy a umění. 

Chronologicky prvním prostorem je Jeskyně: Panorama designu. Vypráví dlouhý příběh designu spojený se všemi důležitými vynálezy a objevy – milníky všech průmyslových revolucí od konce 18. století až po dnešek. Zdokonalení spřádacího stroje, parního stroje, objev ropy, zvládnutí těžby a zpracování uhlí, vynález spalovacího motoru, šicího stroje, žárovky, telefonu, televize, počítače nebo 3D tiskárny. Průmyslová historie Brna, Moravy a českých zemí je mimořádně bohatá, a tak se Moravská galerie rozhodla vyprávět příběh designu právě pomocí produktů, které vznikly na tomto území.

V další místnosti najdete pod hlavičkou Design 2000+ ikonická díla z retrospektivních výstav Maxima Velčovského a studia Olgoj Chorchoj. V roce 2016 symbolicky odstartovaly mapování současného designu v dramaturgii Moravské galerie. Další nákupy a dary do 2000+ proběhly již během jejích příprav, kdy byly napřímo osloveni jak tvůrci, tak přední české firmy těžící z expertizy lokálních designérek a designérů. Expozice 2000+ nabídne první průřezový pohled sbírkou organizovanou do šesti kategorií, které popisují tendence v současném designu: Nostalgia, Emo, Ars, Fér, Funkce a Vize. 

Práce ve skupině Nostalgia hledají své předlohy v minulosti, těží ze vzpomínek na dětství, redesignují popkulturní ikony, vrací se k rukodělnosti a dokonce zachraňují tradiční řemesla jako modrotisk. Na opačném pólu jsou práce řazené do množiny Vize, ty testují technologie a materiály budoucnosti, svěřují proces vzniku počítačovým algoritmům, skenerům a 3D tiskárnám. Práce s nálepkou Emo útočí na emoce a abstraktní ideál krásy, zatímco ty Férové nahrazují estetické ideály hesly udržitelnost, upcycling nebo odpovědnost. V kategorii Ars se užitkovost předmětů mění v samoúčelnost vlastní jen umění a jejím přímým opakem jsou logicky předměty, jejichž primární kvalitou je Funkce.

Expozicí Black & Light Depo přichází galerie s originálním formátem otevřeného depozitáře, které návštěvníkům zprostředkují komplexní pohled na sbírky skla, porcelánu a keramiky. Působivé prostorové interpretace sbírek se ujal Maxim Velčovský spolu s kurátorem Radkem Wohlmuthemstudiem Edit!.  

Ve stálé expozici má své výsadní místo móda – ve Fashion 2000+ dostala velký prostor oděvní designérka a ambasadorka expozice Liběna Rochová, která Moravskou galerii podpořila darem většiny svých kolekcí za posledních dvacet let. 

Úpravy interiéru byly především o vkomponování prezentace současných designérů nejen jejich díly, ale právě i podobou interiérových prvků a návrhů prostor. Je tomu tak v případě Designshopu (dle návrhu Evy Eisler) či odpočinkového respiria (dle návrhu Davida Karáska). Intervenci do prostoru muzea představuje Démon růstu Krištofa Kintery. Nejvíce signifikantním prvkem v budově jsou pak „lávky“ navržené studiem Olgoj Chorchoj pro návštěvníky a maximální průhled do interiérů a expozic. Svou konstrukcí umožňují promítnout nejnovější trendy v oblasti designu, a vhodně prezentovat například výherce Cen Czech Grand Design. 

 

Jedna z nových dramaturgických linií nově otevřeného muzea představuje oceněné designéry. Letos je to Lucie Koldová a její výstava LIGHTNESS. Architektonická koncepce je dílem studia Lucie Koldové a vychází ze zákonitostí, které přináší komplikovaný prostor světlíku. Nově jej definují výrazné prvky – pochozí lávky přepažující zastřešenou dvoranu. Cílem je obklopit návštěvníky na těchto lávkách objekty. Rozsáhlou výstavou doplnil koncepční směřování muzea i renomovaný český designér a architekt Jiří Pelcl. Celé druhé nadzemní podlaží je věnováno výstavě Jiří Pelcl Design, která je tematicky rozčleněna podle různých typů materiálu, se kterými Pelcl v rámci svého tvůrčího období pracoval. 

V produkci Moravské galerie vznikl film Tomáše Svobody Belfegor, továrna na život. Jde o kritický esej o práci a jejích proměnách v průběhu čtyř průmyslových revolucí.  Vrací do hry rozpory, které mnohdy stály za produkcí většiny vystavených artefaktů, a umožňuje návštěvníkům vnímat design ve větší komplexitě. Autor přizval ke spolupráci kolektiv BCAAstudio.

Na venkovní terase Uměleckoprůmyslového muzea vyrostl již v minulém týdnu veřejnosti představený konceptuální „Mrak” (psali jsme zde), který navrhl architekt Marek Štěpán. Rozměrný objekt mění barvy a může reagovat na podněty zvenčí.

Vzhledem ke komplikované situaci spojené s celosvětovou pandemií nebude možné některé dříve plánované prvky v listopadu plně zprovoznit. Některé části prostoru, jako například robotická kavárna či Design laboratoř, budou s největší pravděpodobností zpřístupněny až na jaře roku 2022. 

Uměleckoprůmyslové muzeum Moravské galerie v Brně

Projekt realizace UMPRUM byl spolufinancován Evropskou unií v rámci Integrovaného regionálního operačního programu.
Stavební obnovu budovy a realizaci konceptuálního objektu Mrak provedla společnost IM Development, s. r. o.

Autor: red

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies