Přivoňte ke kancelářím NOTINO od KYZLINK ARCHITECTS
- 8. září 2017
- Realizace
- Administrativní
- exkluzivně
- autor: Jiří Hloušek
Jak zhmotnit vůni? Touto a dalšími výzvami se zabývali KYZLINK ARCHITECTS, kteří navrhovali 4 000 m2 kanceláří společnosti NOTINO, největší internetové parfumerie ve střední Evropě.
Důvody stěhování společnosti do větších prostor popsal Patrik Cirbus ze společnosti NOTINO. „Primárně šlo o zvětšení kapacity kanceláří, firma totiž dynamicky roste jak obratově, tak co do počtu zaměstnanců. A právě pro své lidi jsme chtěli vybudovat atraktivní prostředí s lepší dopravní dostupností a širší nabídkou služeb v okolí,“ popsal Cirbus.
Brněnské architektonické studio v čele s architektem Janem Kyzlinkem při tvorbě dvou pater kanceláří v Brno Business Parku navázalo na předchozí spolupráci. „Už v minulosti jsme pro NOTINO připravovali 1 900 m2 kancelářských prostor, což byl základ pro dlouhodobé partnerství založené na vzájemné důvěře,“ popsal Jan Kyzlink, který spolu s architektem Petrem Pospíšilem stojí za koncepčním návrhem a mnoha detaily. Kyzlinkův ateliér se věnoval všem částem rozsáhlého projektu od konceptu, studie po projektování i autorský dozor. „V našem dvacetičlenném týmu snad nenajdeme kolegu, který by nepřiložil ruku k dílu. Hlavní díl práce odvedl náš výkonný architekt Zbyšek Sikora,“ sdělil architekt.
Klíčovým byl pro architekty moment rebrandingu společnosti, která se z původně lokálního značky Parfums.cz měnila na mezinárodní NOTINO. „Rebranding nám umožnil odchýlit se od stávajícího designu a mohli jsme se vydat novou originální cestou, hledat na základě brand manuálu novou identitu ‚chytrého Notina‘,“ přiblížil Kyzlink.
NOTINO: Chceme super kanceláře
Přáním každého architekta jsou volné ruce při návrhu a štědrý rozpočet. „Nedostali jsme zadání typu, chceme to udělat takhle... Ale zadání – chceme super kanceláře. Chceme příjemné nadčasové prostředí, světla, příčky a kvalitu zpracování,“ popsal architekt.
Pojetí prostor odpovídá současné situaci na pracovním trhu. „Cestou jsou kvalitní kanceláře, dobrá kuchyňka, blízkost parku a prostory pro relaxaci jako benefit pro zaměstnance,“ míní Kyzlink.
Pole působnosti, tedy online prodej parfémů a kosmetiky, poskytla architektům dostatek inspirace. „Celá dvě patra kanceláří jsme nechali prostoupit esencemi – jako když se prostorem šíří vůně parfému. Tyto esence v podobě křivek procházejí celou kanceláří a odráží se v netradičně tvarovaných podhledech, v kobercích a celém layoutu. Nechtěli jsme vyrábět atypický nábytek, ale rozhodli jsme se koncept oživit půdorysným pojetím komunikačních zón. Křivky odpovídají tomu, kudy lidé chodí, kopírují komunikační koridory,“ dodal Kyzlinkův kolega architekt Petr Pospíšil.
Esence tedy mají i navigační funkci. „Oddělují a odlišují standardní pracoviště, které mají rastrový skládaný podhled například od relaxačních zón, které mají podhledy rozpracované na jinou kvalitativní úroveň. Členění prostoru se odráží v pojetí stropu,“ dodal výkonný architekt Zbyšek Sikora.
Voňavé ceny
Tvorba kancelářského prostoru musela být do jisté míry v souladu se zaměřením Notina na online prodej za výhodné ceny. „Naším cílem bylo udělat kanceláře efektivně stavebně i technologicky, ale přitom šmrncovně. Tedy s dobrým poměrem ceny a výkonu, například díky chytrému využití materiálů,“ doplnil architekt.
Tím, co upoutá na první pohled, je recepce. „Ta je pochopitelně noblesnější než zbytek kanceláře, mírně futuristická s využitím dřevěných lamel. Vstupní hala má vlastní kuchyňku ukrytou do vestavby s množstvím úložných prostor,“ uvedl Kyzlink.
Koncept esencí sledují také předepsané bezpečnostní polepy. „Mají podobu koleček, které se vlní po skleněných příčkách kanceláří, a navazují na navigační systém,“ uvedl Pospíšil. Inspiraci v kosmetice mají také „obří oční stíny“ na jedné ze stěn, které kromě dekoru fungují i jako látkový akustický dezonátor.
Zasedací místnosti jsou graficky propojeny službou Wallmarketingu na téměř 300 m2 stěn vybraných KYZNLINK ARCHITECTS. „Inspirací pro design nám byla komunikace NOTINO na sociálních sítích, zejména na Instagramu. Z daného vizuálního pojetí jsme po konzultacích s architekty vzali to nejlepší, čistou typografii, objekty a jemné tóny. Vytvořili jsme originální koncept, který kombinoval vtipné hlášky, jemné barevné gradienty a abstraktní objekty vycházející z různých tvarů parfémů a kosmetiky,“ popsal Luděk Rychtar, ředitel marketingové a eventové agentury Arkadia.
Příroda a barvy
Originálním prvkem jsou skleněné příčky rámované dřevem, které zvýrazňuje blok zasedací místnosti. Kanceláře se rozkládají na dvou patrech, které jsou graficky, materiálově i logicky rozlišeny.
„Jednou náladou odkazujeme k přírodě, druhou k barvám. Toto členění kopíruje členění byznysu – nákupu, prodeje a marketingu. Kupříkladu call centrum hraje barvami, zatímco v oddělení IT je více černé barvy. Osobní skříňky zaměstnanců nejsou rozlišeny popisy, ale barvami – ty nejsou náhodné, ale jde o přechod barevného spektra,“ popsal Pospíšil.
Osobitým prvkem jsou rozměrné prostorové nápisy na stěnách, která někdy nesou oblíbené „hlášky“ majitele společnosti NOTINO.
Čelo některých z řad stolů má podobu počítačové složky. Na skleněný paraván je možné psát, podobně je tomu na řadě dalších míst kanceláří.
Relax a fotbálek
Relaxační prostor je situován u kuchyňky poblíž IT oddělení. „Má evokovat park s moly – těmi módními pro catwalk. Lákalo nás sezení na parapetu, protože má člověk díky blízkosti okna pocit, že sedí venku. Tyto sedací parapety navíc kryjí topná tělesa. Nepřehlédnutelným prvkem jsou minimalisticky pojaté stromy od floristiky a dekoratérky Dagmar Dítětové.
Zmíněná kuchyňka se může pochlubit stoly opatřenými květníky, ve kterých rostou bylinky určené k okořenění jídla, nebo do čaje. Prostor je kromě zasedacích místností protkán telefonními budkami, které poskytují soukromí nejen pro osobní hovory, dále pak otevřenými meeting boxy pro krátká setkání interního charakteru.
Nejoriginálnější zasedací místnost se nachází v IT oddělení. Stěny jsou pokresleny a obsahují speciální sedáky, díky kterým zasedačka pojme až dvě desítky lidí. Na přání architekta realizoval v jedné zasedačce autorský mural-art kreativní ředitel agentury Arkadia Standa Apoka Bílek.
Historie internetové parfumerie notino sahá do roku 2004, kdy zakladatelé otevřeli první internetový obchod s parfémy. Následovalo rychlé rozšiřování sortimentu a expanze do dalších zemí. V jeho důsledku se původní lokální značka Parfums.cz v roce 2016 přejmenovala na globální brand NOTINO.
Notino HQ
Místo: Brno, Brno Business Park
Investor: Notino, s.r.o.
Architekt: KYZLINK ARCHITECTS
Architekti: Jan Kyzlink, Petr Pospíšil, Zbyšek Sikora
Rozloha: 4 000 m2
Projekt: 07/2016–12/2016
Realizace: 12/2016-07/2017
Generální dodavatel interiéru: Wiesner-Hager
Atypické sedáky (IT zasedačka): Sancal Perigallo
Kobercové krytiny: Prointeriér
Polepy stěn: Wallmarketing
Osvětlení: Zumtobel
Náklady: 70 mil. Kč
Fotograf: Jiří Hloušek