Někde mezi designem a uměním: uznávaní designéři Muller Van Severen
- 16. května 2023
- Design
- autor: Eliška Koukalová
- Foto: Muller Van Severen

On začínal se sochami, ona s fotografií a videem. Přestože tvořili pár už dávno předtím, jejich kariérní cesty se spojily až roku 2011. Možná proto, že původně nepramenily v designu, si manželé rychle získali osobitý rukopis i pozornost designového světa, kde dnes patří k nejzvučnějším jménům v oboru. Možná proto se dodnes stále nacházejí někde mezi designem a uměním.
Nebojí se barev, různých materiálů, ani porušování pravidel. Často pojí několik konceptů dohromady, přitom si jejich design zachovává přímočarost a jeho záměr je dobře pochopitelný. I přes jistou stručnost ale v určitých aspektech nezapře poetický charakter, což je pro duo klíčová vlastnost každého kousku jejich tvorby. Stejně jako pečlivý výzkum a citlivý přístup ke kontextu, který výsledný design obklopí. V potaz berou vše, co je přítomné i naopak absentující. Objekty chápou jako nedílnou součást jejich prostředí, neberou je jako vytržené, ale jako komunikující elementy. Oba designéři totiž také přiznávají, že je do jisté míry formovalo jejich okolí, ať už se jednalo o staré panství, kde vyrůstala Fien, nebo o časté a nevyzpytatelné cesty Hannese mezi jeho slavným otcem Maartenem a dědečkem, malířem Danem Van Severenem.
Manželé původem z Belgie svou tvorbu vidí jako provázanou cestu, na které zkušenosti a poznatky z jednoho projektu umožňují vznik dalšího. Přes důmyslný proces a důraz na precizování každého detailu dosahují obdivuhodné transparentnosti designu. Jejich tvorba je také někdy přirovnávána k nenucené kresbě pastelkami v prostoru. Přes umně volené barvy vidí jako hlavní médium, skrze které se vyjadřují, materiál. V designu se snaží odzrcadlit svou fascinaci strukturou, chováním a charakterem každého materiálu. Barva poté přichází jako další aspekt, který se k tomuto poznání pojí.
Velmi výmluvným příkladem shrnujícím tvorbu belgického dua může být série Wire S #1, kterou původně vytvořili pro známý architektonický počin na severu Španělska Solo House z pera OFFICE kgdvs. Sedací nábytek balancuje tvarem i vzezřením na pomezí několika světů. Je objemný a skoro neznatelný zároveň, nechává vyniknout své okolí, v neposlední řadě na sebe upozorní netypickým, konstrukčně obdivuhodným pojetím. Ve stejném konceptu pak designéři pokračovali také při vytváření nástěnných úložných prostor Wire C #2, které objekty uvnitř napůl schovají a napůl přiznávají.
Dalším počinem věrně charakterizujícím tvorbu Muller Van Severen je série Future Primitives vytvořená pro belgické designové bienále. Jak název napovídá, designéři přemýšleli nad podobou bydlení v budoucnosti, které se pravděpodobně bude odehrávat v menších prostorách než dosud. Tuto myšlenku podtrhuje objekt kombinující několik funkcí naráz – například místo k sezení, stolek a lampa.
Prostupuje sem také zmíněná poetičnost: člověk odpočívající s knihou v ruce má další v polici za sebou, na četbu mu svítí světlo, které může sdílet s další osobou pracující u stolku. Stejný koncept nesou také další kousky, jako třeba Crossed Double Seat – dvě spojená křesla, která vedou pozornost sedících jednoho ke druhému, na rozdíl od většiny sedacích kusů, kde se při sezení lidé vzájemně nevidí.
Výrazná je také kolekce Alltubes, ve které hrají prim kulaté hliníkové trubky. Designu propůjčují charakteristický rytmus, oblý tvar každé z nich i typicky kovový vzhled a taktilitu. Na žádném kousku není znatelný svár ani jiný spoj, skulpturální série tak působí jako shluk materiálu nabývajícího různé podoby.
Kromě autorské tvorby se Fien a Hannes podíleli na několika projektech pro známé značky, jako jsou HAY, Kvadrat, Bitossi, CC Tapis, kousky z jejich portfolia se objevily v Centre Pompidou, Galerii Kreo nebo Vitra Museu. Novinky chystají i na letošní sezonu.
Zdroj: mullervanseveren.be, hay.dk,