Nejnavštěvovanější galerie v Brně? Průchod. Zprvu ilegální galerijní projekt zve na šestnáctou výstavu

Jediné obranné mechanismy galerie ve veřejném prostoru jsou ty vizuální. S kurátorem Adamem Smolkem jsme si povídali třeba o tom, jak veřejnost interaguje se soudobým uměním.
Nejnavštěvovanější galerie v Brně? Průchod. Zprvu ilegální galerijní projekt zve na šestnáctou výstavu

BRNO Adam Smolek dal umění Průchod. Roku 2021 v období pandemických omezení vzal coby student Fakulty výtvarných umění VUT do ruky svá díla, kladivo, hřebíky a prostor průchodu mezi Úvozem a Údolní jednoduše proměnil ve veřejně přístupnou galerii.

„Řekl jsem si, že tu zkrátka bude výstavní prostor, rozvěsil po průchodu své grafiky a zanechal jsem tu svůj kontakt,” popisuje Adam Smolek vznik galerie. První výstava prezentovala jeho grafiky, které reagovaly právě na nemožnost konání kulturních akcí. Druhou vernisáž provázel zásah policie, což paradoxně vedlo k tomu, že se výstavní prostor legalizoval. Nyní je v prostoru instalovaná už patnáctá výstava a Galerie funguje i s podporou městské části Brno střed a Fakulty výtvarných umění VUT. 

Výstavní prostor definuje podoba průchodu, jedná se o galerii typu white cube, do které je možné vstupovat ze dvou stran, čemuž kurátor spolu s autory výstav přizpůsobují scénář instalace. Modifikují díla tak, aby byla realizovatelná v tomto specifickém prostoru. „Oslovím umělce a myšlenka, jak chtějí s prostorem pracovat, zraje. Jejich realizace jsou dělané přímo pro tento prostor. Například aktuální výstavu Body Memory Pavlíny Temcsákové jsme začali domlouvat asi před rokem. Je to zatím nejvíce galerijní výstava, objekt ve středu expozice působí až monumentálním dojmem, a to i proto, že se návštěvník ocitá v jeho bezprostřední blízkosti,” vysvětluje Smolek. 

Autorka instalace Pavlína Temcsáková

Kolemjdoucí si posupem času zvykli na to, že se veřejný prosotor transformoval v galerijní a naučili se jej tak podle Adama Smolka i vnímat. Teď už je celkem běžné, že místní sami upozorní, pokud je v galerii něco v nepořádku a je třeba to opravit. Sám Adam Smolek je s Průchodem v kontaktu téměř denně: „Instalací výstavy v Průchodu nekončí, musí se tomu pořád věnovat pozornost, budovat povědomí, učit lidi, že to tu je a je to v pořádku. V momentu, kdy sem vejdete, musí být jasné, že je tu všechno, jak má být. Baví mě komunikace s širší veřejností, mnohovrstevnatost čtení jednotlivých výstupů,” říká kurátor. K rozhovorům s kolemjdoucími dochází třeba při instalaci výstav. 

S trochou nadsázky se dá Průchod označit za nejnavštěvovanější galerie v Brně. Adam Smolek toho využívá a záměrně pracuje s participací veřejnosti: Velmi intenzivní reakce byly spojené s výstavou Ondřeje Horáka Běž domů. Umělec vytvořil instalaci rámů obalených papírem, působilo to jako zabalené obrazy a každý z nich označil upozorněním jako “křehké, nedotýkat se, toxické”… Prostor definoval bezpečnostními prvky, před rámy roztáhl červenobílou bezpečnostní pásku, aby bylo jasné, že zakazuje přiblížit se. „Záměrem autora byla destrukce výstavy, počítali jsme s ní, ale to, jak až byli návštěvníci schopní zdemolovat rámy, nás překvapilo,” vysvětluje Adam Smolek.  Po protrhnutí obalu rámu totiž obraz skrze nápisy jako “troubo” vynadal, což zřejmě ještě podnítilo destrukci. Výstava skončila tím, že papír na rámech nejen, že byl roztrhaný, ale i samotné rámy byly vytrhané ze zdi. 

Foto archiv Galerie Průchod

Veřejnost na výstavy reaguje i na sociálních sítích. Vlnu komentářů vyvolala výstava Kamila Rujbra, který zde vystavoval své obrazy. Rujbr používá výtvarný jazyk expresionismu, jeho práce ale zároveň provokuje. Zpracovává témata jako alkoholismus, rasismus nebo agrese, zobrazuje nahé postavy. „Jeho záměrem bylo vyvolat diskusi, pobouřit. Na facebookových stránkách “Viděno v Brně” se jako reakce na jeho díla strhla asi tří set komentářová diskuse. Někteří účastníci diskuse projevili znechucení, ale objevilo se i hodně hlasů, které se záměr umělce snažily vysvětlit. Debatovali, interpretovali a ve výsledku se vzájemně vzdělávali, to byl pro mě zajímavý moment,” vzpomíná kurátor. 

Adam Smolek zajišťuje nepřetržitý tok výstav už dva a půl roku. Každá z nich trvá různě dlouho, kurátor pracuje s prostorem od počátku spontánně a bez dramaturgického výběru, což mu umožnuje přizpůsobit se aktuální situaci: „Vzniklo to tu jako alternativa, můžeme pružně reagovat na všechny okolnosti. Vloni na jaře jsme pracovali na výstavě umělecké skupiny Primitive groups (autorů Richarda Moštěka, Maxe Ticho, Kryštofa Netolického a Kamila Rujbra), která měla zlehčovat existenční témata, ale v ten moment začala válka na Ukrajině. Všichni čtyři autoři měli najednou potřebu to ze sebe dostat, mohli okamžitě reagovat. A tato živost mě na tom baví, nechci o ni přijít tím, že pro galerii vytvořím výstavní plán,” zamýšlí se Smolek. 

Aktuálně kurátor připravuje výstavu Adama Žufníčka, absolventa malby na  Fakultě výtvarného umění VUT. Autor pracuje s duševním stavem paranoie, bad tripů, otvírá otázku duševního zdraví: „Malba autora přechází do polohy objektu a stává se jeho typickým rukopisem. V jeho výstavě s názvem “Diary of an Angry Psychonaut”. Žufníčkovy artefakty vycházející z malby rozehrávají hraniční hru psychotického zážitku. Stavu vězení mysli který se potácí na hranicích paranoi, psychózy nebo bad tripu a mentálního stavu bez východiska,” doplňuje Smolek. A jedním dechem zve i na vernisáž výstavy, která se v Galerii Průchod bude konat již tento pátek 16. června v 19 hodin. 

Galerie Průchod

Adresa: Údolní 212/49, Brno

 

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies