Nejlepší grafický design za dva roky odměnila slovenská Národná cena za dizajn

Prosinec 15, 2020 | autor: Jan Gerych | Foto: Národná cena za dizajn, Slovenské centrum dizajnu

Vizuální identita ombudsmanky, knihy Čierných dier či písmo na uličních tabulích: grafický design let 2018 a 2019 zná své nejlepší slovenské tvůrce.

 

Bratislava - Minulý týden se v Bratislavě předávala Národná cena za dizajn 2020. Tentokrát se vyhlášení týkalo grafického designu za předchozí dva roky, zaměření ceny se totiž střídá s produktovým designem, jenž se vyhlašuje v liché ročníky. Akce měla neobvyklý dress code - buď "gaučový tuleň" nebo "pyžamová party", předávání totiž proběhlo kvůli pandemickým opatřením formou "galastreamu" online.

Pandemie poznamenala předávání, ne tak již samotnou scénu. Do 17. ročníku nejprestižnější slovenské přehlídky designu se přihlásilo rekordních 469 projektů, a tak došlo k úpravě soutěžního systému. Organizátoři (Slovenské centrum dizajnu a Ministerstvo kultury Slovenské republiky) rozdělili ocenění na 11 kategorií, aby nemusely soutěžit např. knihy s mobilními aplikacemi nebo reklamními kampaněmi. Minulý týden se tedy vyhlášily ceny v kategoriích Animácia a video, Digital, Identita, Kampaň, Knihy a publikácie, Nové horizonty, Obal a objekt, Písmo, Plagát a vizuál, Priestor a Študentský dizajn. Dále 4 ceny pro osobnosti designu a 7 speciálních uznání. 

Mezinárodní porota přes léto zredukovala přihlášky na 277 děl, které půjdou na výstavu a z nich ještě 52 nominovaných na ocenění. Výstava Národná cena za dizajn 20250 otevřela 26. listopadu v Hurbanových kasárnách v Bratislavě a potrvá do 31. ledna příštího roku. Mezi svátky bude zavřeno, ale nadále platí otevírací doba od středy do neděle mezi 14.00 a 18.00, pokud to protipandemická opatření dovolí. 

CENY PRE OSOBNOSTI DIZAJNU

Cena pre osobnosti dizajnu – Etablovaný dizajnér: Pavol Bálik

Legendu slovenského grafického designu proslavil především knižní design, ale tvoří také vizuální identity nebo výstavní design. Je autorem odborných publikací o typografii a tvorbě písma, držitelem mnohých ocenění a věnuje se popularizaci vizuální komunikace doma i v zahraničí prostřednictvím přednášek, výstav, konferencí a publikací. Vede ateliér Typolab na Vysokej škole výtvarných umění v Bratislavě.

Cena pre osobnosti dizajnu – Nový zjav: Andrej & Andrej (Andrej Barčák a Andrej Čanecký)

Bratislavská dvojice na sebe upozornila kampaní pro hudební festival Flaam, mystifikační identitou při příležitosti 70. výročí VŠVU nebo novou vizuální identitou pro Veřejnou ochránkyni práv. Naše publikum je může znát z Mezinárodního bienále grafického designu v Brně, vystavovali taky v Polsku. 

Cena za dlhodobý kultúrny prínos v oblasti dizajnu: Karol Rosmány

Veřejnost si jej už zřejmě navždy spojuje s kampaní Verejnosti proti násiliu z časů Nežné revoluce, za svou více než padesátiletou kariéru však vytvořil logotypů a identit spousty. Ve známost vstoupily např. logo Incheby či Technopolu. Rosmány tvoří především knižní design, spolupracoval s většinou slovenských vydavatelství na více než 3000 titulů, dále typografii, loga, značky, informační systémy a plakáty. 

Cena za dlhodobý hospodársky prínos v oblasti dizajnu: Pergamen

Trnavské studio vizuální komunikace od roku 1993 spoluutváří slovenskou scénu i trh. Mají za sebou množství zakázek identit, knižního designu, obalů - Češi budou znát např. láhev Tatratea, informačních technologií, kulturních institucí nebo gastra. Obdrželi řadu ocenění včetně Red Dot Awards. Jsou příkladem, že kreativní průmysl je vitální složkou ekonomiky a pozitivně působí i na další hospodářské sektory.   

HLAVNÉ CENY V JEDNOTLIVÝCH KATEGÓRIÁCH

Digital: Podivuhodné dejiny umenia s profesorom Škrečkom

Webová stránka se vzdělávacími videy, která uvádí vtipná postavička profesora Škrečka, zaujala porotu poutavým scénářem a zpracováním tématu animace současného umění, tedy přibližování jeho principů nejmenším návštěvníkům. 

Klient: Slovenská národná galéria
Autoři: Fuczik & Kakalik (Ondřej Horák, David Kalika), lab.SNG
Spolupráce: lab.SNG (Lukáš Štepanovský, Philo van Kemenade, Martin Havala)

Identita: Verejná ochrankyňa práv

Studio uchopilo tvorbu identity pro Veřejnou ochránkyni práv prostřednictvím písma, do něhož je zapracovaný vykřičník - základní pracovní nástroj ombudsmanky, jejíž úkolem je zvýšit hlas, když se dějí nepravosti. Porotu si získala jednoduchá, ale radikální typografická hra s písmem, na němž je celá identita postavená.

Klient: Kancelária verejného ochrancu práv
Autoři: Andrej & Andrej (Andrej Barčák, Andrej Čanecký)

Kampaň: Fest Anča 2018

11. ročník festivalu animace Fest Anča dostal výrazný vizuál od Ivany Palečkové inspirovaný legendární propagandou. Kombinací symbolů animace s čistými plochami vytváří vizuál jasně nasměrovaný na návštěvníka festivalu. 

Klient: Fest Anča
Autorka: Ivana Palečková

Knihy a publikácie: Kolekcia publikácií Čierne diery: Priemyselné pamiatky a zabudnuté miesta Slovenska, Stratená Bratislava, Železničné vodojemy Slovenska

Michal Tornyai stojí za kolekcí knih mapujících aktivity sdružení Čierne diery, které se věnuje popularizaci a záchraně slovenských průmyslových památek. Každá z nich je na vysoké typografické, obrazové i polygrafické úrovni a nabízí unikátní obrazový materiál - fotografie a originální ilustrace a krom toho i vlastní písmo a netradiční tiskové techniky.

Autor: Michal Tornyai
Ilustrátorka: Daniela Olejníková

Obal a objekt: Juniperus

Studio Pergamen dostalo do rukou nejstarší slovenskou borovičku Juniperus. Vytvořili obal, který spojuje stylizovaným vzorem plodů a listů jalovce tradici s moderností. Jde o velmi citlivý redesign na mimořádné úrovni. 

Klient: Old Herold
Autor: Pergamen (Juraj Demovič, Lívia Lörinczová)

Písmo: Manual

Ondrej Jób ve svém projektu zdigitalizoval sérii písem, která se tradičně používala ve veřejném prostoru na různých tabulích a tabulkách. Zůstanou uchované pro další generace v podobě systematického katalogu. Porotu přesvědčila šíře a detailnost zpracování digitální verze celého písmového systému. Zachytává část naší typografické historie a je určen pro všechny designéry. 

Autor: Ondrej Jób

Plagát a vizuál: Odvaha a risk. Století designu v UPM.

Deep Throat Studio vytvořilo plakát pro výstavu o nejlepších výstavách v Uměleckopriůmyslovém muzeu v Praze. Díky technickým rastrovaným písmům je plakát dobře čitelný z dálky a vizuálně atraktivní zblízka. Porotu zaujal plakát svou výraznou výtvarnou stránkou a netradiční typografií.

Klient: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze
Autoři: Deep Throat Studio (Jozef Ondrík, Matúš Buranovský)

Priestor: Livre Paris 2019. Slovenský stánok na Medzinárodnom knižnom veľtrhu v Paríži.

Ateliér Choma a Ové Pictures vytvořili vkusný a funkční design slovenského stánku na Mezinárodním knižním veletrhu v Paříži. Jeho součástí byl zavešený objekt ve tvaru ležaté osmičky. Na něm byl pás obrazovek s projekcí kreslené animace, která vyjadřovala současný pohled na svět spojený s myšlenkami obsaženými v literatuře.

Klient: Literárne informačné centrum
Autoři: Ateliér Choma (Pavel Choma, Martin Kubina), Ové Pictures (Michaela Čopíková, Veronika Obertová)
Spolupráce: Ján Šicko, Peter Nosáľ

Nové horizonty: Critical Daily – kritická prax v grafickom dizajne

Kategorie Nové horizonty oceňuje i autorské a experimentální projekty nebo výzkum a vývoj v oblasti komunikačního designu. Webzin Critical Daily překračuje horizonty tvorby k celospolečenským tématům, a jelikož je v angličtině, posouvá slovenský design a jeho kritickou reflexi blíže k mezinárodní scéně. 

Autorka: Katarína Balážiková

Študentský dizajn: Czemoji. České emotikony.

Czemoji jsou zábavné emotikony pro každého Čecha a Češku, ale i pro ty, kteří rozumí české kultuře. Využít je může každý, ať už nadává na politiku, plánuje výlet a nebo píše nákupní seznam. Projekt vedle humorné roviny nepřímo poukazuje na širší otázky o limitech globální vizuální komunikace. 

Škola: Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave
Autorka: Soňa Juríková
Pedagog: Pavol Bálik

Animácia a video: Na Peróne v New Yorku

Krátký film Na Peróne v New Yorku je zábavný mikrodokument, jehož záběry akcentuje hra s typografií. Jde o zajímavé a nevídané spojení, které udržuje mysl diváka neustále zaměstnanou a ve střehu. Porotu zaujala originální koláž autentických záberů cesty slovenských divadelníků do New Yorku a nalezeného video materiálu s experimentální typografií.

Klient: Divadlo Na Peróne
Autoři: Onomatopoje (Palko Matia, Róbert Rampáček)

ŠPECIÁLNE UZNANIA

Špeciálne uznania za inovatívny dizajn: 

Smart Folder

Klient: ČSOB
Autor: Jaroslav Vígh
Spolupráce: Ivan Tichý (art director), Dajana Székelyová (copywriter), Anh Doan (head account manager), i+i print

Priestor – noviny pre budúcich tvorcov a obdivovateľov architektúry

Vydavatelství: Inštitút slovenskej komory architektov
Klient: Slovenská komora architektov
Autorky: Ľubica Segečová, Ivana Čobejová

Špeciálne uznania za ekologický prínos:

Cena Oskára Čepana – výstavný dizajn a vizuálna identita

Klient: Nadácia – Centrum súčasného umenia
Autor: Peter Liška

Bavlnené vreckovky Noa!

Klient: Noa dizajn
Autorka: Katarína Hutníková

Špeciálne uznania za spoločenský prínos:

Školské písmo (písmo Skolske)

Autoři: Ján Filípek, Martina Rozinajová

BRUT.TO

Autorky: Zuzana Kutašová, Tereza Sejková a kolektív

Špeciálne uznanie za vynikajúce ilustrácie v kontexte komunikačného dizajnu:

Maliar a chlapec

Vydavatelství: Monokel
Ilustrátorka: Simona Čechová
Grafická designérka: Martina Rozinajová

Galastream s vyhlášení výsledků Národnej ceny za dizajn 2020

 

SCD.sk

NCD.SCD.sk

Autor: Jan Gerych