Nechceme reflektovat předešlé ročníky, ale zaměřit se na budoucnost, říká o desátém Zlin Design Weeku Klára Pelcová

Designová událost, která vzniká pod Fakultou multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati, odhalila titul jubilejního ročníku „FUTURE IS/BUDOUCNOST JE“. Jaký bude ve Zlíně týden od 8 do 14. května, nám přiblížila nová projektová manažerka.
Nechceme reflektovat předešlé ročníky, ale zaměřit se na budoucnost, říká o desátém Zlin Design Weeku Klára Pelcová

ZLÍN Jak bude vypadat svět, kde technologie vytvářejí mimořádné zážitky a kde se daří resilientnímu vztahu mezi lidmi a planetou? Jaká bude role designu při řešení klimatických a sociálních výzev? Jak může design vyslyšet všechny naše hlasy? Právě těmito klíčovými otázkami, které rezonují v současnosné společnosti, se festival bude následující jubilejní ročník zabývat. Předchozí ředitelku Jitku Smolíkovou letos ve vedení vystřídali Ondřej Staněk jako programový manažer a Klára Pelcová jako projektová manažerka. Kláře Pelcové jsme položili následující otázky. 

U ZDW jste od roku 2021, co jste tam dodnes dělala a co jste se naučila?

V roce 2021 jsem nastoupila na Fakultu multimediálních komunikací na UTB ve Zlíně, kde mě projekt ihned oslovil tím, co studentům dává. Lákala mě ta příležitost a možnost se ihned od prváku, hned od píky něco naučit. Zjistila jsem, jak se nebát komunikovat a rozhodně přemýšlet nad tím, co, s kým jak komunikuji. Zkrátka celý proces od toho, jak volím slova, až k tomu, jak něco zorganizovat na poslední chvíli, vyřešit krizovou situaci a komunikaci. Student si díky fakultě projde všemi takovými situacemi, které pak využívá a transformuje do života dál.

Také mě projekt rozvinul ve vnímání, jak nahlížet na komunikaci v samotném designu. Pro mě byl tehdy design jen něco pěkného, jak to bere asi většina lidí a nevnímala jsem tu komplexnost, co design představuje. Teď už vnímám, že to není o pěkných věcech, ale ve zkratce řečeno o systémech a produktech, které mají řešit problémy určité cílové skupiny.

Na jakých pozicích jste působila?

Původně jsem byla řadový člen mezinárodní soutěže Best in Design, později jsem celou soutěž převzala a letos jsem na pozici projektové manažerky.

ZDW vedete s Ondřejem Staňkem, jak jste se spolu setkali v organizaci, než jste povýšili do vedení?

Ondra je ZDW od stejného roku jako já, tehdy jej přivedla předchozí projektová manažerka Jitka Smolíková. U něj bylo zajímavé, že na rozdíl od většiny lidí v ZDW, kteří jsou studenty fakulty, k nám Ondra přišel z Masarykovy univerzity z Brna. Zaštiťoval tehdy, mimo jiné, režii předávání cen v Best in Design. Za produkci soutěže jsem měla vyhlášení na starosti já, takže tam jsme spolu pracovali prvně.

Jak fungujete ve dvojici? Dvouhlavé vedení není úplně typické.

V historii ZDW byly dvě hlavy právě běžně. Vždy to byl někdo více zaměřený na marketing a někdo na art či kulturu, aby to bylo vyvážené a navázané na povahu festivalu. Tento rok je s námi v nejužším kruhu i dramaturgyně, marketingový ředitel nebo manažer grafiky.

10. ročník je určitě impulz k bilancování, nejste tam sice tak dlouho, ale můžete pro nás shrnout cestu, kterou ZDW ušel?

ZDW vznikl před deseti lety jako malý festival, který se snažil ve Zlíně otevírat dveře mladým designérům a i oči (zlínské) veřejnosti, aby měla uvědomění třeba právě v tom, že design nejsou jen krásné věci. Tato myšlenka se předává rok co rok dál a dál a transformuje se do vyšších hodnot. Dávno nemíří jen na zlínskou veřejnost, ale usiluje o mezinárodní přesah. Zkrátka, došlo k jakémusi posunu ve smýšlení, a právě i proto letos nechceme reflektovat vše, co bylo a ukazovat si ročníky retrospektivně, ale naopak si říct, kam můžeme jít ještě dál. Kam nás zavede budoucnost.

Každým rokem, když se otevírá nová sekce nebo programová část, se vždy přidá nějaké vyšší poslání. Například, aby Fashion Show nebyla jen obyčejná módní přehlídka, ale show, kde se podpoří mladí designéři. Široká veřejnost tím zároveň uvidí, co všechno módní průmysl přináší že to vše kolem nás nemusí být jen oblečení z rychloobrátkových řetězců. 

Pojďme to rozvinout, Ondřej se prohlásil, že chcete přinášet kvalitní zážitky, otevírat podnětné diskuze, spekulovat a předvídat budoucí vývoj designu? 

Budeme spekulovat hlavně ve třech tematických linkách, o budoucnosti resilientní, disruptivní a budoucnosti pro všechny. Když začnu od poslední, ta se pojí s tím, kam jsme ZDW směřovali poslední dva ročníky – k inkluzi. Aby navrhování vždy zahrnovalo zamyšlení nad tím, jak návrh může být efektivní pro různé cílové skupiny. Toto téma otevřeme i letos – jak se bude navrhování vyvíjet do budoucna a jak ten lidský zážitek ještě podpořit. Resilience – odolnost – tam chceme spekulovat nad otázkami, jak vyvinout odolnost, díky níž bude vztah mezi přírodou a člověkem udržitelnější a v symbióze, aby to nebylo drancování, které jsme si už historicky zažili. Disrupce znamená narušení klasického stavu v technologiích tím nejpozitivnějším způsobem, např. inovací. Jak zahrneme AI do designování, jak nám může pomoct a jak ji nevnímat jako nepřítele, ale jako něco, co může lidstvo posunout někam výš, a nejen v designu.   

Jak vidíte budoucnost ZDW?

Vidím ji barvitě. Je to těžká abstraktní otázka, ale ZDW budou vždy dělat studenti, a to je na něm krásné. My, studenti, tomu přidáváme neotřelou kreativitu, máme spousty nápadů, a to se propisuje do všeho, co vymyslíme. Nechceme věci dělat pořád stejně, chceme to dělat po našem, přijít s něčím novým a tady pro to máme prostor. V budoucnu bude ZDW ještě větší designová komunita, než je, a to je zároveň mé přání. 

Vy jste teď ve třetím ročníku? Budete ho ukončovat a pokračovat na magisterské studium?

Ano, v bakalářské práci jsem se odklonila od designu a zpracovávám rebranding lokálního květinářství. A když se zadaří, budu pokračovat. 

Klára Pelcová se narodila před 22lety v Uherském Hradišti a je studentkou marketingových komunikací na UTB ve Zlíně. Během raných let studií odstartovala své působení v neziskových projektech a kampaních jako je Fara Korytná nebo Malí věří Velkému. Následovalo angažmá na festivalu Zlin Design Week, kde se po dvou letech ujala role projektové manažerky. V projektech věnuje pozornost rozmanitým prvkům komunikace, které mají narušovat „zajeté koleje“.

Zlin Design Week

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies