Naplní katarské MS ve fotbale odkaz Alberta Speera jr.?

Říjen 13, 2021 | autor: Jan Gerych | Foto: Albert Speer + Partner

První německý udržitelný” architekt a plánovač svou prací budoval protiváhu dědictví svého otce, hlavního architekta Adolfa Hitlera. Pět let po jeho smrti zahájí kontroverzní mistrovství světa v Kataru, které naplánoval.   

 

Albert Speer jr. (1934–2017) si vybudoval pověst prvního německého udržitelného architekta a především územního plánovače, který navrhoval stavby a města v lidském měřítku. Jeho práce tak působí coby protiváha dědictví otce, odsouzeného jako válečného zločince za aktivity za třetí říše. V příštím roce má proběhnout MS ve fotbale v Kataru, označované za největší fotbalový vtip všech dob, jež by nebylo schváleno nebýt ohromující prezentace rozvojového plánu od Albert Speer + Partner. Potvrdí ambiciózní projekt filozofii Speera Jr. nebo půjde o „Germanii v poušti”, jak o projektu referoval Spiegel.   

Konec druhé světové války přišel v době, když bylo mladému Albertovi 11 let. Jeho otec byl zatčen a přestože si během Norimberského procesu vysloužil označení „dobrý nacista”, odsoudili jej jako válečného zločince na 20 let. Pro chlapce bylo toto období natolik traumatizující, že se u něj rozvinulo těžké koktání, jež mu téměř znemožnilo mluvit. Dokonce se proto rozhodl opustit školu a vyučit se tesařem. Architektura se však v jejich rodině dědila po generace, takže se na ni nakonec taky přihlásil údajně i proto, že od něj nevyžadovala moc řečí. 

Architektonickou praxi a kancelář Albert Speer + Partner otevřel ve Frankfurtu. Firmu vedl zcela nautoriativním způsobem, jak zmiňoval, kdy nevyžadoval kontrolu nad všemi výstupy. Postupně se vyprofiloval jako špičkový územní plánovač, přívrženec udržitelnosti, konceptu inteligentního města a odpůrce okázalé architektury. Vytvořil úspěšné projekty nového třímilionového předměstí Káhiry, hlavního města Nigérie, průmyslové zóny poblíž Šanghaje, výstavy Expo v Hannoveru a další. Obzvláště úspěšný byl na středních východě – v Saudské Arábii, Libyi, Egyptě, Jordánsku a na závěr v Kataru. 

Vztah syna a otce Speerových byl složitý a nezměnilo se to ani po propuštění otce z vězení. Když mu syn ukázal svou stavbu jezerní chaty u Mnichova, dočkal se nepochopení. Rodinná zátěž mu komplikovala přístup k pracovním příležitostem. V Berlíně dlouhou dobu panovalo přesvědčení, že realizace další stavby se jménem Albert Speer není vhodná. V médiích se soustavně a ne vždy úspěšně bránil neustálému srovnávání s otcem.

Snaha distancovat se od rodinné historie a otcovy monumentální ideologické tvorby se ve veřejné debatě dočkala zpochybnění v souvislosti se spoluprací s nedemokratickými režimy. Speer jr. prosazoval myšlenku, že Němci by měli mít možnost pracovat v těch zemích, kde mají ambasádu. Tvrdil, že pracuje pro komunitu a ne vládu nebo ideologii a že jeho plány vždy zohledňují společenský, ekologický a tradiční aspekt místa, které dále rozvíjí. Poukazoval na fakt, že případné kontroverze vedou k otevření široké diskuze o problematických otázkách a v ideálním případě i jejich řešení.   

MS ve fotbale v Kataru vzbudilo pozdvižení hned v několika ohledech. Vyčítá se mu elitářství, kdy světovou událost pořádá země s 300 tisíci bohatými obyvateli bez vztahu k fotbalu. Pouštní klima klade na turnaj neúměrné energetické nároky, nové stadiony mají být klimatizované a zaručovat o více než 20° nižší teplotu, než převládá za jejich tribunami. Především se však ukázalo, že na stavbách panují nesmyslně nelidské podmínky a dělníci z rozvojových zemí tu umírají po tisících.

Přihláška Kataru do soutěže o pořadatelství mistrovství působila zprvu nereálně. Angažmá Albert Speer + Partner v soutěžním návrhu se však ukázalo jako rozhodující. Kancelář pojala úkol komplexně, jako rozvojový plán hlavního města Dauhá včetně 320 km železnice, 22 km mostu do ostrovního Bahrainu, letiště s kapacitou 60 milionů odbavených ročně a odpovídající fotbalové infrastruktury se 122 tréninkovými sportovišti, 80 tisíci hotelovými pokoji a v neposlední řadě 12 stadiony. Problém jejich klimatizace vyřešil Speer jr. inovativním využitím solárních elektráren. Navíc nechal pro komisi FIFA připravit působivou multimediální prezentaci s živým Zinedinem Zidanem a funkčním modelem stadionu s kapacitou 500 diváků. Vnitřní teplotu 23°C (oproti venkovním 44°) zajišťovala solární elektrárna o výkonu 700 kW.

Před vítězstvím v soutěži byly v Kataru jen tři fotbalové stadiony. Stadion pro slavnostní zahájení měl navrhnout Norman Foster a požadovaných zbývajících osm měli naplánovat Albert Speer + Partner, konkrétně Speerova hlavní architektka Karin Bertaloth. Přišli s návrhy staveb inspirovanými místním folklórem a tradicemi, konstruovanými z modulárních systémů tak, aby byly po akci snadno rozložitelné. A pokud mají zůstat natrvalo, odstrojí se horní prstenec tribun, takže se kapacita sníží na realistickou úroveň. Z přebytečného materiálu je pak možné sestavit menší samostatný stadion, a ten Katar plánuje věnovat v rámci rozvojové fotbalové pomoci chudým státům v regionu. 

Albert Speer jr. chápal význam své role v katarském šampionátu hlavně jako tvůrce rozvojového územního plánu. Uvědomoval si, že se k návrhu samotných stadionů – té nejreprezentativnější složce celé akce jeho firma nakonec nemusí dostat. Nevadilo mu to, protože novou infrastrukturu města považoval za důležitější úkol. Jeho předpoklad se nakonec potvrdil a stadiony navrhla jiná studia včetně Zaha Hadid Architects. Obecné zásady definované Speerem se však dodržely, a tak se fanoušci podívají do udržitelných fotbalových katedrál v podobě nomádského pouštního stanu nebo tradičního  středovýchodního klobouku. 

Zahájení mistrovství ani rozvoje Dauhá se už Albert Speer jr. nedožije, a právě proto hrají v rámci zpětného hodnocení jeho profesního odkazu takovou roli. Až po skončení šampionátu se ukáže, jestli jeho infrastruktura bude sloužit lidem, jestli Katar zreformuje svoji otrokářskou pracovní politiku a jestli se ze stadionů nestanou bílí sloni v poušti” jak Speer jr. označoval uměle vydržované megalomanské stavby bez reálného přínosu společnosti.

Zdroje:

The New Yorker 

The Architect's Newspaper

Der Spiegel

World Architects

Architizer

Albert Speer + Partner

Qatar 2022

 

Autor: Jan Gerych