Mimoúrovňová křižovatka pro krávy a cyklisty umožňuje prostupnost krajinou
- 27. ledna 2023
- Realizace
- autor: Jan Gerych
- Foto: Atelier zahradní a krajinářské architektury – Sendler-Radilová

NESLOVICE – Pastvinu pro skot proťala stezka, jež bránila v přístupu k napajedlu. Díky dohodě vlastníků pozemků o prostupnosti krajiny se podařilo uskutečnit dílo, jež je synonymem harmonie mezi lidmi, zvířaty a vegetací v revitalizované krajině zdevastované konvenčním zemědělstvím. Je výsledkem trajektorií přirozeného pohybu zvířat a lidí a podílí se na vzniku nové krajiny bez bariér.
„Kolem ohrady musí být elektrický ohradník, aby ty holky nikam neutekly. Proto jednoduchá křižovatka věc neřešila, buď by cyklisté museli skákat přes ohrady, nebo by měly krávy možnost někudy utéct. Varianta přivést jim vodu přímo na pastvinu by byla nákladnější, a tak se jako nejlepší řešení ukázalo mimoúrovňové křížení,” uvedl starosta Neslovic Jakub Kokolia.
Návrhu se ujal Atelier zahradní a krajinářské architektury – Sendler-Radilová. „Prvotní vize byla krásná skládaná kamenná zeď vinoucí se krajinou, jež se zvedá v most a opět klesá. Kamenná vlna v krajině. Po cestě přes most chodí lidé, pod mostem dobytek. Měřítko stavby i použité materiály (kámen a dřevo) definuje krajina a kontext vegetace,” vzpomíná krajinářka Lucie Radilová.
Cesta k výsledku však nebyla jednoduchá. První škobrtnutí způsobily finanční možnosti investorů obce Neslovice a statku Caesar. Nastalo hledání co nejúspornějšícho řešení, které bude citlivé ke krajině a bude ctít původní vizi hmot a materiálů. Forma vlny v krajině stejně jako násyp a jeho dimenze zůstaly, kamenná část se transformovala do podoby skládaných kamenných bloků, které tvoří podpěru mostu a náběhy trychtýře, jenž navádí dobytek do průchodu.
Další překážku způsobil fakt, že se nenašel nikdo ochotný návrh realizovat. „Nechtěli jsme se vzdát, a tak jsme se nabídli, že to uděláme jako ateliér. Kolegyně se k tomu pod vedením Lucie Radilové skvěle postavily. Objížděly lomy, vybíraly kameny, vyjednávaly s investorem, nebo farmářem, řešily detaily s montáží. Celou akci provázela velmi příjemná atmosféra a energie Lucie byla hodně nakažlivá,” komentuje vedoucí ateliéru Zdeněk Sendler.
Základní stavební materiálem je bítešská ortorula – lomový kámen z rozvalu vybraný v kamenolomu Rosice. Bloky velikosti od čtvrt do jedné tuny mají příjemné tvary a proporce, barva je zemitá. Z kamenů jsou vyskládány opěry mostku včetně navazujících náběhů, které stabilizují svahy. Konstrukčně se jedná o ocelový trámový most, hlavní nosná konstrukce mostovky je tvořena 3 ocelovými profily a mostní svršek je tvořen modřínovými fošnami. Světlost mostního otvoru a rozpětí je definováno požadavkem na komfortní pohyb dobytka a velikostí obslužného vozítka (světlá výška 2,2 m, šířka 2,5 m). Nosná část zábradlí je tvořena čtyřmi stojkami z akátových kůlů. Vlastní zábradlí je tvořeno horizontálním madlem a nepravidelně pokroucenými kůly výplně.

„Vše se u tohoto mikrodíla sešlo tak úžasně, že se tomu v dnešní komplikované, administrativně složité době nechce věřit. Byla to vzpomínka na podobné akce, které jsem takto realizoval před třiceti roky zcela běžně, jen mě nyní nějak výrazně víc vše bolelo. Ten zvláštní pocit, že jsme užiteční a má to vše smysl je ale stále stejný,” uzavírá Zdeněk Sendler.