Manželé Eamsovi inspirovali limitovanou edici tenisek a herních karet

Reebok vydal novou limitovanou edici tenisek zasvěcených Eamesovým. Celoživotní dílo manželského páru designérů inspirovalo také netradičně pojatý balíček karet.
Manželé Eamsovi inspirovali limitovanou edici tenisek a herních karet

USA Jak poznáme dobrý design? Možná tak, že svým revolučním charakterem inspiruje i sedm desítek let po uvedení na trh. Jako v případě Charlese a Ray Eamesových, podle jejichž nejslavnějšího návrhu – židle Eames – vytvořil Reebok limitovanou edici tenisek. V pořadí už čtvrtá spolupráce Reebok X Eames Office vzdává hold nadčasovosti a patině sklolaminátových židlí, poprvé představených roku 1950. 

Pro monochrmoatický model Reebok Classic v této iteraci značka speciálně vyvíjela kůži tak, aby napodobovala vizuál sklolaminátu – materiálu nejen se zajímavou, barevně nestálou texturou, ale i zásadní rolí. Svými vlastnostmi umožnil designerskému duu židle Eames vyrábět masově, jako vůbec první kus sedacího nábytku z plastu. Původní Molded Fiberglass Chairs byly lisovány ze skleněných vláken, která se propisovala i do vizuální textury materiálu. Skoro až taktilní rozměr sklolaminátu zároveň propůjčoval jedinečný vzhled každému kusu židle, o podobný efekt se snaží i páry bot kolekce Eames Classic Leather Fiberglass.

I když byl věhlasný manželský pár designérů ve své době spojován především s experimenty ve tvarování dřevěné překližky, než se sklolaminátem, po více než dekádě narazil na její limity. Při plnění zadání soutěže pod záštitou newyorské MoMA, ze které návrh židlí Eames pochází, sáhli prvně po kovu, který se ale nezdál vhodný pro masovou produkci. Revoluční použití sklolaminátu i návrh sedáku jako jednoho kusu tehdy zažehly novou éru sedacího nábytku: mohl být lehký, odolný, cenově dostupný a zároveň ergonomicky tvarovaný. Jak připomíná pravnuk Eamesových, Demetrios Eames, který Eames Office dnes vede, použití sklolaminátu bylo pragmatickou, nikoliv povrchně estetickou volbou. Z dnešního pohledu jsou ale sklolaminátové varianty ceněné i pro svůj charakteristický vzhled, což potvrzuje i fakt, že se objevil na teniskách.

 

Ani barevné odstíny limitované edice tenisek nejsou zvoleny nahodile. Provedení Parchment a Seafoam kopírují ta vůbec první dvě dostupná, k nimž se s rozšířením barevné škály židlí v roce 1968 přidala i třetí barva Pink. Více z originálních barev poté zachycuje dobový snímek natisknutý na vložce, ukrytý uvnitř boty. A není jediným detailem připomínající celoživotní dílo Eamesových, také krabice od bot ztvárňuje dům Eames House, známý také jako Case Study House No. 8. Významný zástupce poválečné předměstské architektury kloubící technologické inovace s důrazem na přátelskost interiéru byl Ray i Charlesovi domovem až do sklonku života. K promyšlenosti balení už snad chybí jen dodat, že i hedvábný papír nese jeden z mnoha ručně psaných dopisů jako odkaz na dynamiku jejich vztahu, ze kterého těžili v pracovním procesu.

Spolupráce mezi Eames Office a Reebokem vyzdvihující jedinečnost Eamesových se tak zařadila ke třem předchozím. Model Reebok Classic v minulosti připomněl i další materiál, který si Eamesovi zamilovali. Kůže imitující dřevo palisandru podobně jako v nynější limitované edici pokrývala celou botu, což dalo vyznít krásné kresbě dřeva. Další z limitovaných edicí tenisek stejného modelu zase pracovala s hravými obrysy vybarvovací skládačky Eames Coloring Toy. A nebyl to jediný motiv slavného designerského páru, který boty pokryl. Tentokrát pro model Club C Reebok využil také velmi známý Dot Pattern, se kterým Eamesovi hojně pracovali a který se stal jedním z jejich symbolů. Najdeme jej mimo jiné i na dekách od značky Vitra, nebo polštářích a jiných textiliích.

Před pár měsíci se Dot Pattern i věšáky Hang It All ve stejném designu objevily také na herních kartách. Kromě tečkovaného vzoru si z tvorby Charlese a Ray berou jejich promyšlenou barevnou paletu i snahu naplnit každodenní život něčím nevšedním, hravým, možná i trochu rebelským. Tvůrce karet, Art of Play, se rozhodli ctít přímočarou filozofii Eamesových, která je viditelná s každým zamícháním balíčku. Nenajdete v něm totiž královny ani krále, pouze číslice a základní geometricé tvary. Podobně jako u spolupráce s Reebok, i v této se vizuál krabičky inspiroval domem Eamesových, i v tomto případě se spolupráce odehrála pod dozorem Eames Office. 

Manželé Charles a Ray Eamsovi se výraznou měrou zapsali do historie designu dvacátého století. Za svou celoživotní kariéru čítající přes čtyřicet let (1943-1988), kterou zasvětili průmyslovému designu i umění, obohatili svět o několik velmi přelomových kousků. Ze kterých ostatně designéři čerpají dodnes. Za všechny můžeme jmenovat Eames Plastic Chair, Eames Lounge Chair, Aluminium Group, nebo experimenty s modelováním překližky, které vyústily například v židle DCW. Jejich touha po co nejfunkčnějším designovém řešení je vedla k používání netradičních řešení, a tak ve světě designu otevřeli řadu nových možností. Kromě designu tvořili také v odvětví architektury, filmu a fotografie.

 

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies