Nestárnoucí klasiku Lišku Bystroušku aktualizuje vydání s audioverzí Arnošta Goldflama a ilustracemi Venduly Chalánkové
- 7. prosince 2020
- Aktuality
- Design
- autor: Jan Gerych
- Foto: Vendula Chalánková

Nadčasový příběh z bílovického lesa od Rudolfa Těsnohlídka má konečně reprezentativní vydání s ilustracemi Venduly Chalánkové a audioverzí namluvenou Arnoštem Goldflamem.
Brno - Liška Bystrouška je zásadní dílo brněnského literáta Rudolfa Těsnohlídka. Mylně bývá považováno za knihu pro děti, avšak její text je natolik komplexní, že si jej bezezbytku vychutnají především dospělí čtenáři. Popisuje mezilidské vztahy, neřesti, krajový kolorit, mluví se v ní místním nářečím a leitmotivem je touha po svobodě. Tento živý mix zaujal už Leoše Janáčka, který podle knihy složil operu Příhody lišky Bystroušky. Nyní je Bystrouška zpět v moderní grafice, audio verzi Arnošta Goldflama a s oblíbenými postavičkami Venduly Chalánkové.
„Loni v létě jsem jedno odpoledne seděl v zájezdní kavárně s pohádkovým názvem Bylo nebylo pod poutním kostelem na Vranově a na cosi nebo kohosi čekal. Mají tam takovou skříň s knihami, tak jsem si řekl, že když už jsem v tom Krasu, tak sáhnu po díle s lokalní patinou a vytáhl jsem nějaké starší vydání Lišky. Přečetl jsem pár stránek a tetelil se nadšením. Setsakra to je věc!" popisuje prvotní impuls k novému vydání Těsnohlídkova opusu art direktor nakladatelství Host Martin Stöhr. „Kniha vyšla mnohokrát, naposledy dost ošklivě vypravená, naše vydání je taková stylová nakladatelská sada pro 21. století," dodává.
Vendula Chalánková se proslavila především materiálovým ztvárněním ilustrací. Ocenění Zlatá stuha 2009 za nejkrásnější dětskou knihu získala za Červenou karkulku, do níž ilustrace ušila. Oblíbené jsou také Vyšívané pohádky z roku 2015, většinou však vystřihuje. „Bylo to specifické tím, že je to příběh z Bílovic. Chtěla jsem si pro tu knížku vyrobit vlastní papíry, tak jsme s kamarádkou Martinou Oravcovou navštívili bílovický les v okolí myslivny Lišky Bystroušky a ona mi nafotila různé přírodniny jako jehličí, listnaté stromy, kopřivy, mech. Z těch motivů mi pak pan Žižka vytiskl hrozně krásné přírodní papíry a z těch jsem dělala koláže pro knihu,” vysvětluje Vendula Chalánková. Podoba bílovické myslivny je realistická podle skutečné podoby a jistě zaujme už obálka knihy. Bystrouška je na ní ve velmi aktuálním looku - se zakrytým čenichem a tlamou. Není to však rouška, výjev vznikl ještě před pandemií, jde o lupičský šátek. Vendula nepochybuje, že jde o dílo osudu.
Liška Bystrouška je pro Vendulu zatím nejrozsáhlejší knižní realizace. Pracovala na ní přes rok, obsahuje 26 celostránkových a 7 dvojstranných obrazů. „Byl to nápad Martina Stöhra, volal mi, když jsem se vracela ze Zlína a Martin Stöhr je ze Zlína. Říkala jsem mu, že je to fakt osudový, že mi ta Liška Bystrouška navazuje na práci o Leoši Janáčkovi, a zároveň i na tu práci na Zpívejte s námi (dvě knihy a televizní seriál s lidovými písněmi v podání dětského Kühnova sboru), kde byla liška hlavní hrdinka a zároveň taky na Vyšívané pohádky, kde už jsem tu lišku měla taky. Už jsem si říkala, že liška je fakt moje téma,” dodává umělkyně. Práci jí Martin Stöhr pilně redigoval a tlumil mimoděčnou snahu ilustrace přecpávat. Výsledek je čistější a v některých případech dosahuje až monumentálních kvalit. „Věříme, že si "naše" Bystrouška najde mnoho nových, vnímavých a věrných čtenářů a že se potvrdí její status geniálního díla, které ani po sto letech nestárne stejně jako třeba Osudy dobrého vojáka Švejka," uzavírá Martin Stöhr.

Ilustrace Vendula Chalánková