Lidi nás prosili, ať uděláme akci v Praze nebo Bratislavě, říkají organizátorky Vitamin Marketu

Jedna váže kytice z lokálních květin, druhá dělá PR progresivní architektonické kanceláři a vinařskému spolku. Navíc jsou součástí týmu, který připravuje stále oblíbenější Vitamin Market. Zrekapitulovaly nám poslední akci a nastínily budoucnost.
Lidi nás prosili, ať uděláme akci v Praze nebo Bratislavě, říkají organizátorky Vitamin Marketu

BRNO Tisícovka lidí dorazila do Káznice na předvánoční Vitamin Market, kde vybírali z originální autorské nabídky. 80 prodejců zde představilo oblečení, interiérový design, grafiku, ilustrace, fotky a doplňky včetně kosmetiky a šperků a hrála živá elektronická hudba. Přes chladné prostory se organizátorům podařilo vytvořit atmosféru, kterou prý jinde neumí. Pokusili jsme se jí přijít na kloub v rozhovoru s Klárou Opatřilovou a Barborou Svorovou, který proběhl před Vánocemi.

Foto Vojta Konečný

Zárodek dnešního Vitamin Marketu proběhl v komunitním kulturním prostoru Vitamin před dvěma lety pod vedením Vendy Kolářové. Zmíněnou dvojici zaujal natolik, že se rozhodla přidat, a tak už všechny další vydání připravují pod supervizí vedoucího Vitaminu Tobiase Halla společně. Práci jim od loňska komplikuje fakt, že jejich charismatická industriální základna v Zábrdovicích se připravuje na rekonstrukci, takže se pro pokračování Marketu museli poohlédnout po náhradním prostoru. Vybrali si historickou Káznici mezi Cejlem a Bratislavskou a z původní komplikace vykřesali výhodu, když mohli o víc než třetinu navýšit kapacitu.

Jak se vám to pořádalo mimo zdi komunitního centra Vitamin a proč jste vybrali Káznici?

Klára Opatřilová: Káznice je blízko, zůstáváme v našem hoodu, který známe a záleží nám na něm, je to taky praktické. Potom, co jsme se potkali s komunitou Káznice, to bylo lehké rozhodnutí. David Oplatek nás pozval na jednu z jejich smeček, což je jejich komunitní seance, kterou pořádají na konci každého měsíce. Když jsme viděli, jak to tam funguje, jaké akce se tam dějí, jak nad tím přemýšlí, nenechalo nás to rozmýšlet moc dlouho.

Barbora Svorová: Předcházel tomu dost velký proces vybírání, byli jsme na několika místech, v Distillery, nebo ve Fázi v Řečkovicích. Měli jsme různé schůzky, ale nic nesplňovalo kapacitní potřeby Vitamin Marketu. Káznice nám sedla a byla s nimi i krásná spolupráce. 

Foto Maya Terkawi

Jak hodnotíte uplynulý šestý Vitamin market?

Klára Opatřilová: Velmi pozitivně, jsem z něho nakonec nadšená. Na základě velké účasti a obřího zájmu v opencallu. Vždy tři měsíce před akcí zveřejníme na našich sociálních sítích přihlášku a tentokrát se přihlásilo 80 lidí. Obvykle se nám hlásí kolem 50. Umožnily nám to tentokrát prostory Káznice, nafoukli jsme každou produktovou kategorii o pět míst, abychom tam toho talentu a zájemců dostali co nejvíc. Pořád ještě přijímám pozitivní feedback, podařilo se nám a lidem, kteří přišli, i v těch nových prostorách vytvořit skvělou atmosféru. Mám z toho velkou radost. 

Barbora Svorová: Pořád ten projekt reflektuji. Upřímně je to strašně vyčerpávající, ale určitě převládá myšlenka, že to stojí za to. Mám pocit, že se nám povedlo vytvořit něco, co v Brně není a pořád to roste. Musíme se ale taky naučit myslet na sebe v tom projektu. Podařilo se nám pokrýt ty vnější síly prodejce a lidi a teď ještě musíme začít myslet na naši energii.

Klára Opatřilová: My jsme jeden z organizačních článků Vitaminu, který je připravený, ale začíná nás to trochu přesahovat..

Foto Vitamin

Čím se Vitamin market liší od konkurence?

Barbora Svorová: Otevřeností a příležitostí pro začínající skupinu tvůrců, umělců, kreativců, kteří jsou třeba na začátku tvorby. Na Vitamin Marketu mají příležitost se předvést docela velké brněnské komunitě. 

Jaká je jeho filozofie?

Klára Opatřilová: Je to hodně spojené s Vitaminem jako takovým. To je kulturní platforma určená zejména pro komunity a tvůrce. Hlavním vizí Vitamin Market je být co nejpřístupnější a nejrozmanitější pro začínající a zavedené tvůrce, kteří zde mohou prezentovat své věci. Což se odráží například v tom, že držíme vstupní poplatek pro prodejce, co nejnižší. Máme dokonce stipendium pro prodejce, kteří nemají na vstupní poplatek, můžeme jim to umožnit. Inkluzivita je jedním z nosných pilířů naší filozofie. Snažíme se proto taky dostat do projektu finance zvenčí, aby to břemeno nebylo jen na platících prodejcích. Dále je pro nás důležitá diverzita.

Foto Dominik Šmuhař

Jak se u Vitamin Marketu projevuje diverzita?

Klára Opatřilová: Hlavně ve výběru prodejců. Z přihlášek do opencallu vybíráme s ohledem na pestrost a sezónnost, výběr přizpůsobujeme ročnímu období, aby se to potkalo s potřebami návštěvníků. Máme pravidlo, že se žádný prodejce nemůže účastnit dvou po sobě jdoucích akcí. Známe spousty kreativců, s dalšími se ještě seznamujeme a potřebujeme pravidlo, abychom uváděli stále nové lidi a ne jen ty naše známé.

Barbora Svorová: Diverzita je pro nás důležité téma při výběru a spolupráci a nabídce příležitosti všem, aby bylo portfolio široké, prodejci se neopakovali a projekt rostl nejen na kvantitě ale i kvalitě. Je zajímavé stále rozšiřovat své okruhy a zajímat se o to, co tvoří mladší generace. Letos jsme se díky zajímavější scénografie spojili studenty ze střední školy umění a designu a i to je pro nás diverzita spolupracovat s různými skupinami a kolektivy na projektu. Není to jen náš interní tým, ale dáváme příležitost dalším, které do kolektivu zapojujeme.

Klára Opatřilová: Někdy je to komplikované a znamená to přídavný effort. Je komplikované se sladit s novými lidmi a navazovat novou spolupráci a dotáhnout to do konce, ale rozhodně nám to za to stojí. 

K inkluzivitě mě ještě napadá, že se netýká jen prodejců ale všech elementů, které dělají market, takže je to i gastro a živá elektronická hudba. Máme vždy dva projekty z Brna, teď bylo nové bistro japonské fusion Bango, co otevřelo před pár měsíci na Jiráskově a pak  mediterranean kuchyně Paprika, což už je zaběhnutý brand v Praze, ale v Brně otevřeli pár měsíců zpátky. 

Barbora Svorová: Taky jsme se v programové části spojili s organizacemi, které spolupracují s romskou komunitou, protože místo konání bylo v brněnském Bronxu. Spojili jsme se organizacemi IQ Roma, Gendalos nebo Muzeem romské kultury a snažili jsme se otevřít i romské komunitě. Hezky to dopadlo, cítili jsme velký zájem, bavila jsem se s člověkem z Gendalosu a říkal, že se mu to líbí a jak je rád součástí. Měli stánek s edukačním programem, nabízeli letáčky a dělali osvětu. V rámci spolupráce s Muzeem romské kultury jsme předvedli produkci romských krojů a šatů a měli jsme tam v sekci grafiky umělkyni Markétu Šestákovou, která vyšívá obrazy. Spojili jsme se taky na workshopech, Gendalos nám pomáhali s dětským programem. Moc nám pomohli.

Foto Vitamin

Jaká jsou další kritéria vašeho výběru prodejců?

Klára Opatřilová: Bohužel nás vždy při výběru omezuje kapacita. A to jsme měli tentokrát velkej privilege, že jsme měli větší prostor. Dále vyzrálost v tvorbě, která se projevuje v prezentaci. V přihlášce vyžadujeme odkaz na sociální sítě a fotky, abychom viděli, co konkrétně značka prodává. Na základě toho ji můžeme škálovat do našich produktových kategorií, což je pro nás klíčové pro pestrou selekci. K výběru přistupujeme jako k celku. Snažíme se, aby se produkty stejného typu příliš neopakovali a značky si příliš nekonkurovali. To nám umožňuje vytvořit ucelenou, ale pestrou prodejní nabídku.

Pořádáte Vitamin Market třikrát ročně?

Klára Opatřilová: Ano, ale letos proběhli jen dva, a to z důvodu technickým komplikací, které nás v létě zastihli v našem prostoru. Podzimní edici marketu, která měla proběhnout v září jsme nakonec museli zrušit. Předchozí rok byly tři – květen, září a prosinec. A nadále bychom se toho chtěli držet.

Barbora Svorová: Zároveň ale dostávám spousty zpráv, jak to teď byla super akce a kdy bude další, tak je to motivace.  

Foto Dominik Šmuhař

Takže alespoň ještě jeden Market budete dělat venku?

Klára Opatřilová: Ano, počítám s tím, že budeme muset ještě jeden Market uspořádat off-location a začíme diskutovat o tom, kde to bude. Zakládáme si na site-specific prostorech a opět bychom chtěli probudit k životu nějaký z brněnských architektonických skvostů, který se nevyužívá. Tímto způsobem se snažíme otočit komplikaci způsobenou rekonstrukcí ve výhodu a obohatit naše akce o nový rozměr.

Barbora Svorová: Nápadů je hodně, dokonce padl návrh udělat market v jiném městě.  Není to jen můj nápad, když jsem se v průběhu Marketu bavila s prodejci, ukázalo se, že přitahujeme čím dál tím více lidí z Prahy a někteří nás tak prosili, jestli bychom nemohli udělat něco i tam, pak přišel nápad, jestli bychom neudělali něco i v Bratislavě. Máme velkou radost, že market přitahuje čím dál tím větší komunitu i z dalších velkých měst. Není to asi v našich silách a ani filozofi, chceme zůstat lokální, a dělat něco pro brněnskou scénu, ale je to hezký podnět k přemýšlení.

Proč po vás chtějí dělat market v Praze?

Klára Opatřilová: Protože tam market stejného typu není. Já mám za sebe takový pocit, protože ta akce není jen prodejní, má hrozně krásnou atmosféru a když to někdo zažije, pocítí, že je unikátní. Zatím jsem nenašla nikoho, kdo by nám tím byl podobný. Vnímám velké markety, spíš komerčněji založené Le Markety, Design Markety, které jezdí po republice a pořádají to ve velkém a za podstatně jiných finančních podmínek. Potom jsou malé exkluzivní akce na hezkých místech, kde bývá kolem 10 značek, je to více niche kurátorský výběr. My nejsme ani jedno z toho. 

Barbora Svorová: Asi se nám povedlo vytvořit takové komunitní sousedské setkání, hezkou neděli s programem, kam přijdeš a zůstaneš šest nebo osm hodin :) Je to zřejmě unikání a rádi bychom si to udrželi.

Foto Vitamin

Když jste teď narostli, můžete se vůbec do Vitaminu vrátit? Budete se muset zmenšit?

Klára Opatřilová: Určitě ano, vývoj akce není jen o růstu. Růst navíc nejde do nekonečna. Můžeme vyladit koncepci, obohatit program o víc workshopů nebo doprovodného programu. V tom spíš vidím budoucnost a vývoj Vitamin Marketu.  

Větší jsme to udělali, protože jsme měli tu možnost, ale ta akce má stejné kvality, i když je tam 50 a ne 80 prodejců. Děláme ji dost pravidelně na to, aby se tam všichni zájemci protočili, takže není tak nutné jich mít tolik. Menší počet má i své výhody. Já jsem třeba člověk, který se snadno přehltí a pak si nic nekoupí, protože je toho moc. Mám ráda, když je to pečlivě vybrané a vejde se to do kapacity, kterou jsem schopna pojmout a u které nemám takovou rozhodovací paralýzu. Ono to i usnadňuje život, nemusíte se tak soustředit na to, co si chcete koupit, ale užijete si atmosféru, zůstanete tam kvůli dobrému jídlu a atmosféře. To je možné jak s 50, tak 80 prodejci.

Tušíte, jak dlouho se bude Vitamin rekonstruovat?

Klára Opatřilová: Momentálně usilovně pracujeme na tom, abychom prostor mohli začít využívat, co nejdříve. Přesný časový údaj si však netroufám odhadovat. Lidé se nám na to často ptají s tím, že jim Vitamin chybí. Toho si moc vážíme a utužuje nás to v rozhodnutí, že rekonstruovat náš domácí prostor je dobré rozhodnutí. O stavu Vitaminu budeme informovat naše příznivce prostřednictvím sociálních sítí. A než bude vše hotovo, budeme pokračovat v organizování našich akcí off-location.

Počítá rekonstrukce nějak konkrétně s Marketem?

Barbora Svorová: Určitě. Chceme prostor Vitaminu čím dál víc transformovat i do denního programu. Toto je zásadní projekt, který se nám podařil, je velký a oblíbený. Chceme nabídnout víc příležitostí i prodejcům, které už jsme na marketu uvedli. Ať už formou workshopů, přednášek a nebo začít spolupracovat nejen v ten jeden den, ale i na pravidelnější bázi.

Klára Opatřilová, Vendy Kolářová a Barbora Svorová, foto Vojta Konečný

Co se vám na posledním Marketu líbilo a koupily jste si samy něco?

Klára Opatřilová: Já mám hodně oblíbenou značku sojových svíček Kristýny Mikulajové So Slow, měli jsme ji už podruhé, u ní jsem udělala hodně velký vánoční nákup. Potom jsem si koupila jsem si dva kousky oblečení. Jeden od Softly, což je nová oděvní značka, kterou nově založila šperkařka Eva Brzo se svou maminkou a tetou. Softly stojí na ryzí krejčovině šikovných švadlen a Eviných designech. A druhý kousek jsme si pořídila od Konotak, což je značka oděvu a doplňků mé kamarádky Karolíny Srpkové, které aktuálně tvoří v Praze.

Barbora Svorová: Musím se přiznat, že já jsem zrovna tu rozhodovací paralýzu měla. A taky pro mě byla tahle akce zrovna nejtěžší, protože nám hodně vypadávaly pojistky, takže jsem byla produkčně v plném nasazení, strávila jsem hodiny s panem elektrikářem a tak. Ale ke konci jsem měla šanci si market projít a pořídit si krásnou květinovou tapisérii od naší grafičky Báry Růžičkové. Taky jsem si koupila dlouho vytoužený kousek - mikinu od Terezy Melkové, kterou už jsme taky jednou na Marketu měli, která vyšívá a dělá nádherné věci. Mám ji teď na sobě a nesundávám ji.

Máte už představu, jaký bude příští Vitamin Market? 

Klára Opatřilová: Příští bude jarní, bude na konci května. Ale neměli jsme ještě úplně prostor jej řešit, takže můžu zatím potvrdit jen to, že bude opět off location, a nebude nám zima! 

Barbora Svorová: Tenhle projekt je pro nás všechny, kteří na něm pracujeme, takové malé dítě a máme ho hodně blízko k srdci. Vitamin Market roste, máme v hlavě velké plány, jak ten projekt rozvinout, ale to si ještě chvíli necháme pro sebe.

Vitamin Market

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies